کد bk-17381  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
عنوان حاصل عمر: زندگی‌نامه و فعالیت‌های سید محمدکاظم مجاب  
به کوشش علی اکبر صفری  
به کوشش عبدالله امینی پور  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 437  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات شعر فارسی – قرن 14 ، مجاب، سیدمحمدکاظم، 1308 – 1390 ، شاعران نابینا  
شابک 978-600-98606-8-5  
چکیده کتاب پیش رو شامل زندگی‌نامه و فعالیت‌های مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدکاظم مجاب است. وی از روحانیون متولد دزفول است که نزد اساتیدی همچون آیت‌الله محمدعلی بیگدلی، آیت‌الله سید مهدی حکیم زاده، آیت‌الله سید اسدالله نبوی، آیت‌الله شیخ منصور سبط شیخ انصاری شاگردی کرد و باوجود نابینایی در منبر و بیان شهرت یافت. کتاب پیش رو شامل زندگی‌نامه خود نوشت، شرح حوادث عمر سید مجاب به روایت دیگران، مقالات و مصاحبه‌ها درباره شخصیت، خاندان، آثار و اجازه‌های ایشان است. در این کتاب گفتوگوهایی با محوریت شخصیت سید مجاب باشخصیت‌های همچون حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی، شیخ محمود سبط شیخ انصاری و آیت‌الله دوزدوزانی منتشرشده است.

-------------
سید محمدکاظم مجاب متخلص به قدسی در 1308ش در دزفول چشم به جهان گشود. در یک سالگی به دلیل بیماری «چشم سرخی» از بینایی هر دو چشم محروم شد. ابتدا نزد پدرش حجت الاسلام سید محمدعلی مجاب قرآن و حدیث را فرا گرفت، سپس نزد استادانی چون آیت اللّه محمدعلی بیگدلی و آیت اللّه سید مهدی حکیم زاده مشهور به حکمی، ادبیات عرب و صرف و نحو و منطق را فراگرفت. سپس فقه و اصول را نزد آیت اللّه سید اسداللّه نبوی و آیت اللّه شیخ منصور سبط الشیخ انصاری تا آخر سطح عالی تلمذ نمود.
در سال 1350 به اهواز مهاجرت کرد و تا 1359 در این شهر به تدریس و تبلیغ مشغول بود؛ در 1359 به قم مهاجرت کرد و فصل جدیدی در زندگی او گشوده شد. نزد استادانی چون آیت اللّه شیخ احمد سبط الشیخ انصاری به دانش اندوزی مشغول شد. ایشان حافظ کل قرآن کریم، حافظ کل نهج‌البلاغه و بسیاری از احادیث و ادعیه بود.
در منبر و بیان معارف اهل بیت علیهم السلام سبک خاص به خود داشت؛ و به دلیل منبرهای پر مطلب و جذابش بسیاری از مراجع محترم تقلید و مشاهیر قم و دیگر شهرها او را برای مجالس، دعوت می‌کردند.
روش او در تبلیغ، مناسب است به عنوان الگویی مناسب توسط طلاب جوان و مداحان و مبلغان پیروی گردد. ایشان به‌رغم نابینایی همواره در تلاش و پیشرفت بود و از افتخارات تشیع و از مفاخر معاصر ایران قلمداد می‌شود. به همین دلیل دفتر فرهنگ معلولین به توصیه حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی درصدد برآمد زندگی‌نامه جامعی درباره ایشان تألیف و منتشر کند؛ همچنین میراث بر جای مانده از آن مرحوم را آماده انتشار نماید؛ و مجلس بزرگداشتی برای ایشان برپا نماید.
جهت تحقق این اهداف از پژوهشگران مبرز و نویسندگان شناخته شده دعوت به همکاری شد؛ لازم است از همه بزرگانی که در این فرصت محدود برای تحقق نکوداشت، بسیار کوشیدند و مساعدت فرمودند، تشکر شود. همچنین خانواده آن مرحوم به ویژه آقای سید ناصر مجاب زحمات فراوان در انجام این مهم داشته‌اند. برادر بزرگوار مرحوم یعنی دکتر سیدمحمدی مجاب و دامادهای محترم به ویژه دکتر سید علی صدر السادات از هیچ کوشش و مساعدتی دریغ نفرمودند؛ ما به نوبه خود از همه این عزیزان سپاسگزاریم. حاصل زحمات همگان، مجموعه‌ای است که تقدیم می‌گردد. لازم است از فرد فرد عزیزانی که در این کار سترک، بزرگ و ماندگار، قدم‌های شایسته برداشتند، تشکر کنیم. در واقع با زحمات اینان، مرحوم مجاب در تاریخ ایران و اسلام و شیعه بیشتر احیا و شناخته خواهد شد و جوانان امروز و فردا می‌توانند از ایشان الگو گرفته و در راه پیشرفت و تعالی خود به او اقتدا کنند. به ویژه افراد دارای معلولیت اعم از نابینایان، ناشنوایان و دیگران با درس آموزی از وقایع زندگی ایشان می‌توانند آینده سعادتمندی را برای خود رقم زنند و بسازند.
اما مجموعه اقداماتی که قرار شد در دفتر فرهنگ معلولین درباره این شخصیت گرامی به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت ایشان اجرا گردد به شرح زیر است:
* مجاب نامه
مجموعه هشت جلد کتاب با عنوان مجاب نامه (1 تا 5) به شرح زیر در دستور کار است و :
1٫ حاصل عمر:زندگی‌نامه و فعالیت‌های سید محمدکاظم مجاب، یک جلد.
این کتاب شامل زندگی خودنوشت و شرح حوادث به روایت دیگران، مقالات و مصاحبه‌ها درباره شخصیت، خاندان، آثار و نیز درباره اجازات ایشان است.
2٫ لطف دوست: مجموعه اشعار سید محمدکاظم مجاب (قدسی)، یک جلد.
اشعار مرحوم مجاب، اشعار درباره، اهدایی‌ها و نیز بررسی و تحلیل شعر ایشان در این کتاب عرضه شده است.
3٫ دانشنامه معارف شیعه: تدوین و تنظیم سخنرانی‌ها، چهار جلد.
سخنرانی‌های مرحوم در مجالس مختلف از سال 1370 تا 1390 است. گروه بیست نفری از متخصصان چند رشته در حال مکتوب و آماده سازی این مجموعه است و به صورت دانشنامه عرضه می‌گردد.
4٫ نقش یار: مجموعه تصاویر سید محمدکاظم مجاب، یک جلد
5٫ راهنمای آثار، یک جلد
این کتاب به معرفی میراث ایشان مانند اشعار، کتب و سخنرانی‌ها به روش علمی می‌پردازد.
* مجموعه نرم افزاری
هشت لوح فشرده (DVD) با عنوان مجموعه نرم افزاری سید محمدکاظم مجاب: دیداری شنیداری در چهار گروه زیر عرضه می‌گردد:
1- مجالس فاطمیه، یک عدد
سخنرانی‌های سال‌های 1385 تا 1389 در قم و تهران به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها است.
2- مجالس حسینی، یک عدد
سخنرانی‌های سال‌های 1385 تا 1389 به مناسبت مجالس در ایام عاشورا و محرم در قم و تهران است
3- مجالس طباطبایی، پنج عدد
سخنرانی‌ها در سال‌های 1375 تا 1390 در قم، کتابخانه مرحوم علامه سید عبدالعزیز طباطبایی برای نخبگان به مناسبت‌های مختلف
4- مجالس مذهبی، یک عدد
سخنرانی‌ها در سال‌های 1370 تا 1390 در قم، مراکز علمی و تبلیغی به مناسبت‌های مختلف برای عموم مردم
سخنرانی‌هایی که به صورت نوارکاست از ایشان باقی مانده، تبدیل به فایل‌های الکترونیکی جدید شده و در هشت DVD عرضه می‌گردد. این سخنرانی‌ها به روش علمی مجموعه سازی عرضه خواهد شد. هدف این است که علاقه‌مندان و مبلغین از سبک، روش و محتوای منبر آن مرحوم مستقیماً استفاده کنند.
* گزارش نشست
مجموعه فعالیت‌هایی که در روز نشست یعنی 20 اسفندماه 95 عرضه می‌شود، در دو سامانه ضبط و ثبت می‌گردد:
1- گزارمان، یک جلد کتاب کاغذی
اقدامات ارتباطی، تبلیغاتی، چاپ و نشر و خدماتی که از چند روز قبل از 20 اسفندماه 95 شروع و در این روز به پایان می‌رسد، در این کتاب، گزارش می‌گردد.
2- گزارش صوتی – تصویری، یک DVD
رخدادها، سخنرانی‌ها، حواشی، اجرای سرودها، مصاحبه‌ها و اظهارنظرها در روز بزرگداشت در قالب یک عدد DVD عرضه می‌شود.
* اطلاع‌رسانی
علاوه بر فعالیت‌های سایت دفتر فرهنگ معلولین و گروه تلگرامی معلولان فرهیخته وابسته به همین دفتر، چند اقدام ویژه دیگر برای پوشش دادن خبری ـ تبلیغاتی بزرگداشت مرحوم مجاب انجام می‌پذیرد:
1- هفته نامه بزرگداشت
هشت شماره نشریه با عنوان «بزرگداشت» از اول بهمن ماه منتشر می‌گردد. این نشریه هفته نامه است و درصدد ایجاد رونق در امور بزرگداشت است. این پروژه شروع شده است. این هفته نامه الکترونیک و در سایت دفتر فرهنگ معلولین موجود و قابل دسترسی است.
2- کتابچه زندگی‌نامه و خدمات، سه زبانه
به منظور آگاهی عمومی مردم جزوه تاشو به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی با عنوان زندگی‌نامه و خدمات حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم مجاب (قدسی) عرضه می‌شود.
3- کتابچه پنجمین سالگشت عروج ملکوتی
به منظور آگاهی رسانی به عموم مردم نسبت به اقدامات دفتر فرهنگ معلولین، جزوه‌ای تاشو به سه زبان با عنوان «فعالیت‌ها و اقدامات به مناسبت پنجمین سال عروج ملکوتی» منتشر شده است. این اثر درباره فعالیت‌ها و اقدامات دفتر فرهنگ معلولین به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم مجاب است.
4- سرود
آماده کردن چند سرود از اشعار مرحوم مجاب و عرضه در روز نشست. سپس انتشار به صورت نرم افزار.
5- اطلاعیه‌های تبلیغاتی
از آبان ماه 95 تبلیغ برای همایش بزرگداشت روی سایت‌ها و گروه‌های تلگرامی آغاز شد. و اطلاعیه‌هایی طراحی و منتشر گردید. استفاده از این شیوه مدرن خوب جواب داد و ظرف سه ماه مقالات و مصاحبه‌های بسیار واصل گردید. غیر از اطلاعیه‌های رسانه‌ای، چند نوع بَنِر و تیزر جهت نصب در محوطه همایش طراحی و نصب شده است.

لازم است از همه بزرگانی که در این فرصت محدود برای تحقق این نکوداشت، کوشیدند و مساعدت فرمودند، تشکر شود. خانواده آن مرحوم به ویژه آقای سید ناصر مجاب زحمات فراوان در انجام این مهم داشته‌اند. برادر بزرگوار، دکتر سیدمحمدی مجاب و دامادهای محترم به ویژه دکتر سید علی صدر السادات از هیچ کوشش و مساعدتی دریغ نفرمودند؛ ما به نوبه خود از همه این عزیزان سپاسگزاریم.
در پایان لازم است این مساعی و تلاش‌ها را ادامه توصیه‌ها و راهنمایی‌های جناب حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی دامت افاضاته و حمایت‌های خالصانه استاد حاج علاء‌الدین نجف دانست.
امید دارد با این اقدامات، یاد و خاطره، اخلاق و منش، نیز آثار ایشان ترویج شود و برای همیشه از خطر فراموشی و نسیان حفظ گردد و یاد این خادم فرهنگ شیعه همیشه زنده بماند. (دفتر فرهنگ معلولین)

پیشگفتار
امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: رُستنی‌های بیابان که در سختی روییده‌اند، از گیاهان دیگر پایدارترند و در آتش نیز دیرپای‌تر و شعله‌ورتر. (نهج البلاغه، نامه به عثمان بن حنیف)
شکفتن در اوضاع سخت و دشوار تجربه‌ای شگفت و اعجازگونه است. زندگی اگر معنی دارد، وام‌دار انسان‌هایی است که با تلاش و ایستادگی، بر شکست‌ها و ناسازگاری‌ها چیره شده‌اند.
عالم وارسته و خطیب دانشور مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مجاب رحمه اللّه علیه ـ با این که از نعمت بینایی نابرخوردار بود ـ در برابر سختی‌ها و دشواری‌های زندگی سر فرود نیاورده و به موفقیت‌های بی شمار در عرصه علم و خطابه و تدریس و … دست یافت.
اکنون پس از پنج سال از عروج او نام و یادش چون ستاره‌ای رخشان فرا راه رهجویان فروغ می‌بخشد و راه را نشان می‌دهد.
شرح زندگانی پر برکت او در یک دفتر نمی‌گنجد. زندگانی او قاموسی از مفاهیم بلند و نورانی «عرفان» و «تلاش» و «خلوص» و «بندگی» و «بزرگواری» بود.
دفتر فرهنگ معلولین وابسته به دفتر آیت اللّه العظمی سیدعلی سیستانی (مدظله العالی) با نگرشی آیینی و معنوی به پدیده «معلولیت» و فرهنگ سازی در باورداشت توانمندی معلولان، اقدام به شناساندن ناموران معلول در عرصه دانش و اخلاق نموده است.
بی گمان شناخت این بزرگان تلاشی است در پیوند دو مفهوم «معلولیت و موفقیت» و زدودن معنی ناشایست «درماندگی» و «ناتوانی» از این پدیده.
امید این که با تبیین ارجمند «معلولیت» و نقش ارزنده معلولان در ساختار فرهنگ و تمدن اسلامی این رسالت فراموش شده نگرشی ویژه یابد.
یادآور می‌شود در میراث علمی و فرهنگی شیعه چندان به این مهم پرداخته نشده و آثار مکتوبی در این زمینه وجود ندارد.
این مجموعه یادواره‌ای است برای حق شناسی از مرحوم مجاب که سهمی در دین‌مداری و حق‌مداری و حق شناسی نسل امروز دارد.
بی‌گمان «مجاب» الگویی برای تلاش و پایداری است و نام او فراتر از افق تلاش‌ها و رنج‌هایی که در راه انسان و آگاهی او برده است جادوانه خواهند ماند.
هرچه درود است تقدیم به فرهنگ پرشکوه ما که اسطوره‌هایی چون «مجاب» در آن سرافراشته‌اند. آیندگان درمی‌یابند خاک این سرزمین آسمانی هیچ‌گاه از انسان‌های بزرگ خالی نبوده است.
ما می‌دیدیم و او با نگاهش درمی‌یافت. دیدن ما رنگ بود و دیدن او شناخت و چه خوب سرود «که من از راه بی چشمی بر آن صورت نظر کردم».
سخن آغاز و انجام اینجانبان، سپاس از خانواده مرحوم مجاب است که بی لطف آنها این مجموعه به سرانجام نمی‌رسید. و به راستی از تباری چنین بزرگ و بزرگوار چشم‌داشتی جز این نمی‌رفت.
همچنین کارکنان ارجمند دفتر فرهنگ معلولین برای سامان یافتن این کتاب از هیچ کوششی دریغ نکردند به ویژه استاد گرانمایه جناب آقای دکتر محمد نوری که وجود خویش را در خدمت به معلولان وقف کرده و سال‌هاست بر سر آن پیمان پرتوان و خستگی‌ناپذیر استوار مانده است و فرزند بزرگوارش آقای علی نوری که تمام انرژی خود را برای خدمت به معلولان نهاده است. (علی اکبر صفری، عبدالله امینی پور، قم، 1395)  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر