کد bk-46176  
نوع کاغذی  
عنوان مهارت‌های آشپزی ویژه نابینایان (جلد اول)  
نویسنده فاطمه ظرافت انگیز  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1399شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 186  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات آشپزی برای نابینایان ، Cooking for the blind ، آشپزی ایرانی ، Cooking, Iranian ، نابینایان — راهنمای مهارت‌های زندگی ، Blind — Life skills guides  
چکیده مقدمه
در آغاز لازم است یادآور شوم که نابینایان کارآمد و زبردست در عرصه آشپزی بسیار هستند اما از میان آنان تا کنون کسی فرصت نیافته، نتیجه آموخته‌ها یا حاصل تجربیاتی را که با زحمت فراوان به دست آورده، تدوین و در اختیار دیگران قرار دهد. بعضی از آنان زیر نظر مربیان شائق و کوشا و بعضی دیگر با تلاش دلسوزانه و پشتکار فراوان هر چند بدون شیوه علمی، به دستاوردها و ابتکارات مهمی دست یافته‌اند. اما هنوز کسی یافته‌های خویش را به صورت مدون در اختیار دوستان همنوع خود قرار نداده است. اینجانب بر آن شدم تا حاصل تجربیات شخصی و آموخته‌های خود طی بیش از دو دهه در زمینه آشپزی و خانه‌داری را به دوستان هم سرنوشت تقدیم نمایم. به امید این که در راستای توانمندسازی نابینایان نوجوان و جوان، قدم‌هایی هرچند کوچک برداشته و زمینه را برای افزایش شرایط ازدواج دختران نابینای توانا و زبردست و افزایش مهارت پسران نابینا جهت دستیابی به اشتغال مناسب فراهم سازم.
این دغدغه‌ها مرا برانگیخت تا مسئولیت این مهم را تقبل کنم؛ اما اینکه تا چه اندازه بتوانم این هدف متعالی را جامه عمل بپوشانم، ایزد عالم است.
این جانب پس از بیست و هفت سال تدریس در مجتمع نابینایان در مقطع متوسطه و حدود چهار سال همکاری با روزنامه ایران سپید (ویژه نابینایان) دریافتم نوجوانان و جوانان نابینا نیازمند آموختن راهکارهای ویژه و مهارت‌های آشپزی و خانه‌داری هستند. البته والدین بینایشان نمی‌توانند به مهارت آموزی آنان اقدام نمایند. اگر بخواهیم صادقانه اذعان کنیم باید بگوییم اندک والدینی که نمی‌توانند به مهارت آموزی آنان اقدام نمایند. بار سنگین معلولیت فرزندانشان و تحمل مشکلات موجود در این مسیر پر فراز و نشیب را بر عهده گرفته و به فکر آموزش فرزندان خود باشند و هم بخواهند به آنها آموزش بدهند، نمی‌دانند از چه روش‌هایی باید استفاده نمایند. در این مدت متوجه شدم دوستان نابینا و والدین آنها تمایل و اشتیاق به فراگیری مهارت‌های آشپزی دارند. بنابراین فرصت را مغتنم شمردم تا یافته‌ها و تجاربم را به صورت کتاب هرچند مختصر، در اختیار دوستان قرار دهم.
هدف از نگارش این اثر عبارت است از: نخست آنکه دوستان نابینا بتوانند با به کارگیری راهکارهای ارائه شده، مهارت‌های مناسب را در زمینه آشپزی کسب نمایند. با این امید که دختران نابینا زندگی پایدارتر و شیرین‌تری با طبخ غذاهای خوشمزه داشته باشند؛ و پسران نابینا به شغل پر درآمدتر و پایدارتر برسند.
دوم والدین نابینایان مورد توجه‌ام بود و درصدد هستم آنان روش‌های درست آشپزی را آموخته و به فرزندان خود انتقال دهند.
هدف سوم آشنا نمودن معلمان و مربیان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی است؛ تا بتوانند با آموزش‌های صحیح به دانش‌آموزان، به زندگی بهتر آنان کمک کنند؛ بالاخره هدف آخر من توسعه آشپزی به عنوان یک مهارت علمی و عملی در جامعه هدف و ترویج آن به عنوان یک حرفه و دانش است.
این جانب درصدد ارائه این آموزش‌ها به صورت عملی نیز بوده‌ام؛ زیرا این‌گونه مباحث باید به صورت کارگاهی و عینی آموزش داده شود یا افراد نابینا فرایند پخت یک غذا را با لمس، یاد گرفته و مهارت را با روش صحیح یاد بگیرند. از این‌رو لازم است در شهرهای مختلف کلاس‌های توأم با کارگاه آشپزی برای نابینایان برپا شود. همیاری دوستان این امر بدون دشواری‌های کنونی محقق گردد.
اثر پیش روی دارای چهار بخش و هر بخش شامل چند فصل است. بخش اول به معرفی راه کارها و روش‌های آشپزی به نابینایان، بخش دوم غذاهای اصیل ایرانی و محلی، بخش سوم انواع ترشی و مربا و اردورها و بالاخره بخش چهارم انواع سوپ، آش و آبگوشت‌ها است. از همه خوانندگان، صادقانه استدعا دارم اگر چنانچه نقایصی در این اولین گام، مشاهده می‌نمایند با دیده پوزش پذیر خود از آن درگذرند و با دست‌های نه خورده گیرانه بلکه حمایتگر خویش، دست آموزش پذیر و نیازمند بنده را بفشارند. به امید آنکه در آینده‌ای کوتاه گام‌های دیگری در زمینه‌های مختلف کودک یاری و خانه‌داری و نیز خودآرایی برداشته شود.
در پایان سخن لازم می‌دانم از افرادی که این جانب را در تهیه و تدوین این کتاب حمایت و یاری نمودند، تشکر نمایم. از خانواده عزیزم تا مربیان دوره ابتدایی و متوسطه خود و نیز همکاران روزنامه ایران سپید به ویژه مدیر مسئول محترم این روزنامه، همچنین استاد ارجمند و مشاور همیشگی‌ام استاد سید مهدی صادقی نژاد -که صمیمانه گام به گام این جانب را در ارائه هرچه بهتر این اثر یاری نموده‌اند- نهایت سپاس را می‌نمایم.
فاطمه ظرافت انگیز
مهر ماه 1399

 
تاریخ ثبت در بانک 21 تیر 1400  
فایل پیوست
تصویر