کد bk-46175  
نوع کاغذی  
عنوان بررسی‌های اجتماعی و فرهنگی برای بهزیستی معلولان  
نویسنده منصور شادکام  
نویسنده حسین سراوانی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین و انجمن نابینایان ایران  
محل نشر قم  
سال انتشار 1399شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 314  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات معلولان — توانبخشی — مقاله‌ها و خطابه‌ها ، People with disabilities‪ — Rehabilitation — Addresses, essays, lectures ، معلولان — توانبخشی — جنبه‌های اجتماعی — مقاله‌ها و خطابه‌ها ، People with disabilities — Rehabilitation — Social aspects — *Addresses, essays, lectures ، معلولان — خدمات اجتماعی — مقاله‌ها و خطابه‌ها ، Social work with people with disabilities — *Addresses, essays, lectures  
شابک 978-622-6216-29-6  
چکیده مقدمه
افرادی که با جامعه معلولان در ایران آشنایی دارند به وضوح مشاهده می‌کنند که این جامعه با انبوهی از مشکلات دست به گریبان است، زیرا ازدواج و مناسب‌سازی معابر عمومی؛ فقر و عدم اشتغال؛ عدم امکانات کافی آموزشی؛ نداشتن کسب و کار؛ تبعیض‌ها و عدم دسترسی مساوی به امکانات موجود و ده‌ها نوع معضل دیگر. از طرف دیگر طرح و برنامه و راه کار جامع برای حل این مشکلات همراه با زمان‌بندی ارائه نشده است.
البته نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم و افراد خدوم و مدیران دلسوزی هم در نهادهای دولتی و هم در مراکز مردمی هستند که مشغول تلاش برای حل این مشکلات هستند، حتی افرادی هستند بدون اینکه مسئولیت خاصی داشته باشند ولی از سَر وظیفه‌شناسی، مشغول تلاش هستند.
به نظر می‌رسد اساسی‌ترین و اولویت‌دارترین اقدام در جهت حل مشکلات معلولان، پژوهش‌هایی است که درصدد بررسی ابعاد مشکلات است. واضح است تا وقتی ماهیت مشکل و ابعاد آن شناسایی و کارشناسی نشده باشد، نمی‌توان برای حل آن راه کار ارائه داد. ابتدا باید به روش علمی مثلاً مشکل اشتغال و ابعاد آن را شناسایی کرد و سپس یک راه‌کار جامع برای حل آن عرضه نمود.
اما چنین بررسی‌ها و تحقیقاتی معمولاً بر عهده نهادهای ملی مثل دانشگاه‌ها است که حداقل در پایان‌نامه‌ها یا با برگزاری نشست‌ها به بررسی مشکلات بپردازند. در مرحله بعد تشکل‌های مردمی و در مرحله سوم رسانه‌ها می‌توانند گام‌هایی در این جهت بردارند.
آقایان شادکام و سراوانی از افرادی هستند که در سال‌های اخیر تلاش کرده معضلات جامعه معلولان به ویژه نابینایان را بررسی کنند و با سخنرانی یا نوشته، فرهنگ‌سازی نمایند و پس از استفاده نظرات کارشناسان یا مسئولین و افراد دارای معلولیت، تحقیق خود را تکمیل کرده و به صورت راه کار برای مسئولین فرستاده‌اند.
اگر پرسش شود مولفان این مجموعه در چه زمینه‌ای تخصص دارند و این کتاب بر اساس چه رشته علمی تألیف شده؟ جامعه‌شناسی، روانشناسی اجتماعی، کارآفرینی است؟ پاسخ این است که هیچ کدام از این رشته‌های مبنای کار در این مقالات نیست و از طرف دیگر همه اینها است؛ چون بین رشته‌ای است و از دانش‌های مختلف برای حل مشکلات بهره گرفته‌اند. در برخی دانشگاه‌های جهان رشته‌ای به نام «مطالعات معلولیت» Disability Study هست که بین رشته‌ای است و به مسائل عمومی ولی زیربنایی معلولان می‌پردازد. این کتاب بسیار به این رشته نزدیک است و مولفان با مطالعه دستاوردهایی یافته‌اند که به مطالعات معلولیت نزدیک است. در ایران علاوه بر مطالعات معلولیت، می‌توان آن را، معلولیت پژوهی، بررسی‌های معلولیتی، پژوهش‌های درباره معلولیت و معلولان یا بررسی‌هایی درباره معلولان یا بررسی‌هایی درباره معلولان نامید.
مقالات این مجموعه اغلب از نگاه دینی و اسلام تألیف شده و تلاش شده، دیدگاه قرآن و آموزه‌های دینی در هر موضوع برجسته و بررسی شود؛ البته در مواردی از منابع جهان مدرن یا تاریخ ایران یا تحقیقات میدانی درباره واقعیت‌های جامعه ایرانی هم استفاده کرده است. اغلب این مقالات به روش اسنادی و کتابخانه‌ای تهیه شده و منابع در پایان هر مقاله معرفی شده است.
لازم به تذکر است که ارائه راه کار برای حل مشکلات معلولان می‌تواند مبتنی بر یکی از چهار منبع زیر باشد. یعنی با مطالعه این منابع می‌توان راه حلّ علمی برای رفع مشکلات عرضه کرد:
ـ منابع و متون اسلامی
ـ منابع جدید در جهان مدرن
ـ متون مربوط به تاریخ و تمدن ایرانی
ـ اطلاعات به دست آمده از جامعه ایران کنونی
کتاب حاضر ماحصل تلاش‌های پژوهشی اخیر آقایان شادکام و سراوانی است که در قالب مقاله در محافل گوناگون و معتبر علمی ارائه شده است. امید است کارشناسان با بررسی‌های نقادانه، دیدگاه‌های خود را درباره این مقالات، مطرح نمایند تا بتوانیم به راه کارهای عالمانه و جامع برای حل مشکلات معلولان برسیم.
محمد نوری
مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین

پیشگفتار
امروزه نیاز یک فرد معلول منحصر به مسائل توانبخشی نمی باشد. با پیشرفت و گسترش شهرنشینی و تغییرات پی در پی سبکهای زندگی، نیازهای معلولین به فراخور این تغییرات از گستردگی وتنوع مختلفی برخوردار می‌گردد .تقریباً با زندگی تمام دیجتال فاصله زیادی نداریم و گسترش و نقش آفرینی رسانه‌های مجازی بلاشک امری نیست که از آن غافل شد از طرفی هم در کنار محاسن این پدیده که ارتقاء سواد رسانه‌ایی را در بر می‌گیرد معایبی هم گریبانگیر افراد معلول را خواهد گرفت که باعث مغفول ماندن از مسائل مهم دیگر زندگی مانند ازدواج، دین، آموزش و پرورش و تربیت روح و جسم می‌شود. هدف نگارندگان این کتاب ضمن اهمیت فرهنگ نوین فضای مجازی و عصر دیجتال، پژوهش‌هایی بصورت میدانی و اسنادی در قالب موضوعات فوق با تأکید بر مغفول نماندن مسائل فوق الذکر در محافل علمی و معتبر کشورانجام شده است که امید آن می رود ضمن بهره‌مندی جامعه هدف یعنی معلولین، آحاد جامعه با هدف فرهنگسازی و مسئولین با هدف اهتمام هر چه بیشتر دربر طرف نمودن احتجاجات معلولین مفید واقع قرار بگیرد.
منصور شادکام؛ حسین سراوانی
آذر ماه 1399  
تاریخ ثبت در بانک 21 تیر 1400  
فایل پیوست
تصویر