کد bk-46132  
نوع کاغذی  
عنوان کرونا و معلولیت  
نویسنده علی نوری  
ناشر انتشارات توانمندان  
محل نشر قم  
سال انتشار 1399شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 439  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات معلولان — بیماری‌ها ، People with disabilities — Diseases ، کروناویروس‌ها ، Coronaviruses ، کرونا‌ویروس‌ها — ایران — بیماران ، Coronaviruses — Patients– Iran  
شابک 978-622-6216-15-9  
چکیده مقدمه
بیماری جدید کرونا هر چند مخرب و مهلک است و آسیب‌های بسیار داشته، اما در بسیاری از زمینه‌ها درس آموز بوده و موجب شده بسیاری از مدیران تا مردم عادی، ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را بشناسند. و در زمینه‌هایی مثل مدیریت شهری، پزشکی، توانبخشی به سراغ ایده‌ها و اندیشه‌های جدید بروند. از این‌رو خلاقیت‌ها و هم اندیشی‌ها در جامعه رشد یافته است. در این راه یکی از زمینه‌هایی که مردم و مسئولان را به تکاپو و تفکر واداشت، معلولان بودند. در آغاز همگی دغدغه داشتند که معلولان به دلیل ضعف جسمانی چگونه می‌توانند، عوارض کرونا را دفع کنند و بسیار جای نگرانی بود. اما به تدریج با درایت و برنامه‌ریزی این مشکل هم سامان یافت. من در دفتر فرهنگ معلولین هم مثل دیگران نگران بودم و خودم هم در ماه‌های اول شیوع کرونا، مبتلا شدم. در بستر بیماری با خود فکر کردم که تجارب و دستاوردهای کرونا در قلمرو معلولیت‌ها و معلولان را جمع‌آوری و یک کتاب تألیف کنم. چند ماه وقت گذاشتم؛ و بالاخره این مجموعه را در ارتباط با معلولان و کرونا آماده کردم.
وقتی اپیدمی‌هایی مانند وبا، آنفولانزا، ایدز و کرونا فعال و فراگیر می‌شود، مهم‌ترین وظیفه دولت آموزش مردم و توجیه همه قشرهای جامعه برای اینکه بدانند چگونه با این دشمن مهلک مقابله و مبارزه کنند و اساساً بدانند به چه شیوه‌هایی پیشگیری کنند تا این‌گونه بیماری وارد زندگی و محیط زیست آنها نشوند. از این‌رو وظیفه مدیران دولتی و در مرحله بعد تشکل‌های مردمی بسیار سنگین و خطیر است. زیرا باید تجارب و دستاوردهای دیگر کشورها و جامعه‌ها را به سرعت جمع‌آوری کنند، سپس بومی‌سازی کرده و متناسب با اقتضائات بومی و ملی در اختیار عموم قرار دهند. آن هم به شیوه‌ای که مردم کاملاً تفهیم شوند و با زبان ساده به هر قشر متناسب با ظرفیت خودش آموزش دهند.
بسیج نخبگان از رشته‌های مختلف و به کار گرفتن آنها هم مهم است و دولت باید با دعوت از فعالان جامعه و توجیه آنها و حتی استمداد از آنان، در تهیه بسته‌های فرهنگی برای آموزش و فرهنگ‌سازی کوشا باشد.
افراد معمولاً فکر می‌کنند رسانه‌ها باید مردم را توجیه کنند، در حالی که قبل از رسانه‌ها، مدیریت‌های موظف در وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه و وزارت آموزش و پرورش باید بسته‌هایی به صورت جزوه، دستورالعمل، کتاب، فیلم و لوح فشرده تهیه کنند، سپس اینها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. رسانه‌ها نیاز به محتوا و خوراک دارند؛ خوراک آنها همین مجموعه‌هایی است که گروه‌های تشکیل یافته توسط مدیریت‌های دولتی تدوین و عرضه می‌کنند.
در موضوع کرونا، متأسفانه در تهیه بسته‌های آموزشی و فرهنگی ویژه افراد دارای معلولیت اقدامات جامع و فراگیر آموزشی کمتر انجام شده است.
جزوه‌ای با عنوان «راهنمای محافظت و نحوه مقابله با کووید 19 در افراد دارای ناتوانی و معلولیت» توسط دفتر مشاور وزیر رفاه منتشر شده که جمعاً ده صفحه است. اما در آغاز آن نام هشت دکتر با مسئولیت‌هایی آمده است. درباره کرونا و معلولیت، کتاب و جزوه دیگری یافت نشد. نیز اقدامی در جهت استمداد از گروه‌های مرجع و توجیه آنها و بسیج این گروه‌ها مشاهده نشده است؛ با اینکه ظرفیت وعاظ، هنرمندان، خبرنگاران و معلمان بسیار زیاد است و اگر خوب توجیه شوند، می‌توانند اقدامات سنجیده و مهمی داشته باشند و بسیج افکار و اقدام عمومی و ملی را شکل دهند. «دفتر فرهنگ معلولین» در پاسخگویی به این نیاز درصدد بر آمد، کتاب حاضر را تدوین کند تا بلکه تا اندازه‌ای رسالت و وظیفه خود را ایفا نماید.
معلولان از قشرهای اجتماعی مختلفی بوده و در عصر ویروس جدید کرونا تجارب سودمندی آموخته‌اند. مناسب است ضعف‌ها و قوت‌هایی که معلولان از کرونا آموخته‌اند جمع‌آوری گردد تا در ابتلائات بعدی و برای نسل‌های آینده قابل استفاده شود. اگر تجارب معلولیتی در قضایای تاریخی گذشته مثل وبا در دهه بیست جمع‌آوری شده بود، امروز با چشم بازتر و دست پرتر به سراغ حلّ مشکلات کرونا می‌رفتیم. بر اساس این تفکر اقدام به جمع‌آوری دیدگاه‌ها و تدوین کتابی درباره کرونا کردیم و پس از چند ماه کتاب حاضر آماده انتشار گردید.
در این کتاب علاوه بر تحلیل‌ها و مطالبی که در «دفتر فرهنگ معلولین» تحقیق و تدوین شده، سعی کرده‌ام دیدگاه‌های دیگران را هم جمع‌آوری کنم. از این‌رومجموعه‌ای از دیدگاه‌های کارشناسان درباره ابعاد کرونا است. البته همه مطالب با محوریت کرونا و معلولیت جمع‌آوری شده است. این مطالب شامل این موضوعات است:
1ـ خاطرات افراد دارای معلولیت که مبتلا به کرونا بوده‌اند یا خاطرات آنان درباره دیگران
2ـ بررسی جنبه‌های حقوقی، اجتماعی، پزشکی و آسیب‌شناسی کرونا توسط معلولان
3ـ بررسی مسائل کرونا توسط مدیران مراکز ویژه معلولان
4ـ دیدگاه‌های مدیران سازمان‌های دولتی درباره کرونا
5ـ نوشته‌های هنرمندان در قالب داستان، شعر و دیگر آثار هنری
همه مطالب در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول وضعیت کرونا در ایران را بررسی می‌کند؛ فصل دوم شعر و ادب است و فصل سوم وضعیت کرونا در دیگر کشورها را بررسی می‌کند.
امید است این مجموعه بتواند در فرهنگ‌سازی معلولان و رشد فرهنگی و اجتماعی آنان موثر باشد. هدف اصلی تألیف یک اثر مستقل و جدید درباره کرونا نبوده، بلکه درصدد بوده‌ایم تا تجارب مختلف جمع‌آوری گردد تا بر مبنای آن، مسئولین بتوانند تصمیم‌سازی نمایند. البته در مرحله بعد، کتاب جدیدی تألیف و عرضه خواهد شد.
علی نوری
دی ماه 1399  
تاریخ ثبت در بانک 19 تیر 1400  
فایل پیوست
تصویر