کد bk-24417  
نوع کاغذی  
عنوان گفت و گو: مجموعه مصاحبه ها درباره خط بریل  
نویسنده علی نوری  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 113  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات بریل — مقاله‌ها و خطابه‌ها ، بریل — ایران — مقاله‌ها و خطابه‌ها ، مصاحبه‌ها  
شابک 978-622-6216-25-8  
چکیده مقدمه
با تلاش‌های لویی بریل و اختراع خط بریل، نابینایان هم توانستند با یادگیری این خط، خواندن و نوشتن را به عنوان اصلی‌ترین مهارت در ارتباطات انسانی و تمدن و فرهنگ‌سازی انجام دهند. پس از این نابینایان در حاشیه جامعه نبودند بلکه در رخدادهای مختلف جوامع حضور داشتند. اما انطباق‌پذیری و اجرای خط بریل در فرهنگ‌ها و جامعه‌های مختلف پروسه متفاوت و فراز و نشیب‌های بسیار داشته است.
در برخی جوامع تحقیقات بسیار انجام داده و کتاب‌های بسیار تألیف و منتشر کرده‌اند، اما در ایران حجم تحقیقات بسیار اندک و منابع پژوهشی بسیار کم است. از این‌رو درصدد بر آمدیم با انجام مصاحبه با صاحب نظران و کارشناسان، به زمینه‌سازی بپردازیم.
به اقتضای نیازها و به منظور پاسخگویی به درخواست‌ها، گفت‌وگوهایی توسط کارشناسان «دفتر فرهنگ معلولین» انجام یافته و در مجله توان‌نامه یا از طریق وب سایت دفتر فرهنگ معلولین منتشر شده است.
با توجه به اینکه چند سال از انتشار برخی از این مصاحبه‌ها گذشته و از طرف دیگر موضوعات و محتوای این مصاحبه‌ها به عنوان یک منبع علمی مورد نیاز پژوهشگران است، از این‌رو درخواست‌هایی را جهت باز نشر این گفت‌وگوها دریافت می‌کردیم؛ و پژوهشگران خواستار تجدید چاپ این مصاحبه بوده‌اند. از این‌رو درصدد برآمدیم این مصاحبه‌ها را در چند جلد با تفکیک موضوعی منتشر کنیم.
مجموعه حاضر درباره ابداع خط بریل و آغاز، تحولات جامعه و فرهنگ هدف و بالاخره وضعیت کنونی و آسیب‌شناسی آن است. هشت گفت‌وگو به صورت میزگرد یا مصاحبه دو طرفه در اینجا آمده است.
بر خود لازم می‌دانیم از حمایت‌های همه جانبه حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت اللّه العظمی سیدعلی سیستانی از پژوهش‌های حوزه معلولیت، تشکر و قدردانی نماییم.
علی نوری
مهر ماه 1398  
تاریخ ثبت در بانک 30 مهر 1398  
فایل پیوست
تصویر