کد bk-24412  
نوع کاغذی  
عنوان اظهارنظرهای کمیته حقوق معلولان  
مترجم لیلا علی کرمی  
ناشر مجد  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 209  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
شابک 978-622-225-148-2  
چکیده خانم لیلا علی کرمی دکترای حقوق و وکیل دادگستری در زمینه کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت اثری با مشخصات زیر منتشر کرد:
اظهارنظرهای عمومی کمیته حقوق افراد دارای معلولیت، تهران، مجد، 1398، 242+ 209ص.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2006م به منظور حمایت از حقوق معلولان و تضمین اجرای حقوق بشر در جامعه معلولان، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را تصویب کرد و به دولت‌ها ابلاغ نمود. این سازمان نهادی به نام کمیته حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) به منظور نظارت بر اجرای این کنوانسیون نیز ایجاد کردکه شامل دوازده کارشناس مستقل است.
این کمیته درباره مواد و موضوعات کنوانسیون اظهارنظرهایی داشته‌اند که در واقع توضیح آن است. تاکنون هفت اظهارنظر را در سایت رسمی همین کمیته با آدرس زیر منتشر کرده‌اند:
www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRPD
خانم لیلا علی کرمی متن اظهانظرها را از این سایت اخذ کرده و متن انگلیسی را همراه با ترجمه فارسی آنها در یک جلد کتاب منتشر کرده است. این کتاب شامل مباحث زیر است:
متن کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در 50 ماده؛ پروتکل الحاقی جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون در 18 ماده؛ معرفی کمیته افراد دارای معلولیت.
اظهارنظر درباره ماده 12: جایگاه برابر در پیشگاه قانون؛ ماده 9 دسترسی؛ درباره ماده 6: زنان و دختران دارای معلولیت؛ درباره ماده 24: حق آموزشی فراگیر؛ درباره ماده 19: حق زندگی مستقل، درباره ماده 5: برابری و عدم تبعیض؛ درباره مشارکت در اجرا و نظارت بر کنوانسیون.
این کتاب در واقع شرحی بر برخی مواد مهم کنوانسیون است و شامل مطالب حقوقی مهم می‌باشد. *.م.ن  
تاریخ ثبت در بانک 30 مهر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر