کد bk-24411  
نوع کاغذی  
عنوان فرهنگ و معلولیت  
نویسنده امیر مولوی  
ناشر ندای معاصر  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 200  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
شابک 978-600-9896-08-0  
چکیده امیر مولوی متولد 1352 دارای معلولیت حرکتی، کتابی با مشخصات زیر منتشر کرده که در بین کتاب‌هایی که در این موضوع تاکنون عرضه شده، پیشرفته‌تر است:
فرهنگ و معلولیت، تهران، ندای معاصر، 1358، 200ص.

این اثر دارای نُه بخش است: بخش اول (مفهوم شناسی معلولیت) به چیستی معلولیت، تعریف معلولیت، معنای لغوی و اصطلاحی، مدل‌های ناتوانی و انواع معلولیت می‌پردازد. در این فصل تعریف عرضه شده در قانون حمایت از معلولان مصوب 1396 نقد شده است.
فصل دوم (بیان فرهنگی معلولیت)، سیر تحولات معلولیت از دوران باستان تاکنون را بر شمرده و ویژگی هر دوره را معرفی و بررسی کرده است. در اینجا به نقد دیدگاه‌های دینی، اخلاقی و خیراتی، پزشکی پرداخته و دیدگاه‌های جدید درباره معلولیت و معلولان را بررسی می‌کند.
فصل سوم (حمایت نهادی و حقوقی از افراد دارای معلولیت) به این مباحث پرداخته است: اخلاق مدنی و معلولیت، تاریخچه توجه و اهتمام به حقوق معلولان در جهان و ایران، حمایت مدنی از معلولان، رفاه اجتماعی، برابری و معلولیت، معلولیت در اسناد و حقوق بین‌الملل و ایران.
فصل چهارم (معلولیت در حوزه حقوق شهری) به حقوق معلولان به عنوان یک شهروند پرداخته و مباحثی چون مناسب‌سازی، محیط شهری معلول کننده، حذف موانع، معماری و طراحی معلول‌گرا را بررسی کرده است. بخش پنجم درباره طرد اجتماعی معلولان و علل و عوامل و تأثیرات آن است. بخش ششم به بازنمایی معولیت در رسانه‌ها پرداخته نمونه‌هایی از فیلم‌ها یا گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منعکس شده و نگرش منفی یا مثبت درباره معلولان مطرح نموده را بررسی می‌کند. فصل هفتم به موضوع شهروندی فرهنگی معلولان پرداخته و اینکه شهروندی یک بعد فرهنگی دارد و معلولان در فرایند شهروند شدن باید به فرهنگ‌پذیری اجتماعی توجه کنند.
فصل هشتم با عنوان معلولیت در زبان هنر و ادبیات به جنبه‌های ارتباطاتی و هنری معلولان پرداخته است. بالاخره فصل نهم درباره تحقیقی است که پیشتر خود نویسنده درباره حقوق شهروندی معلولان اراک انجام داد.
این اثر حداقل گویای توانایی‌های یک فرد دارای معلولیت در زمینه نویسندگی و پژوهشگری است و معرف دیدگاه‌ها، سبک قلمی و ویژگی‌های او در زمینه نویسندگی است. آن هم درباره مسائل جدید و آکادمیک که سابقه چندان ندارد. *.م.ن  
تاریخ ثبت در بانک 30 مهر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر