کد bk-23959  
نوع کاغذی  
عنوان السید هبه الدین الحسینی: آثاره الفکریه و مواقفه السیاسیه  
نویسنده محمدباقر احمد البهادلی  
ناشر شرکه الحسام للطباعه  
محل نشر بغداد  
سال انتشار 2001میلادی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 280  
زبان عربی  
قطع وزیری  
چکیده محمدباقر احمد البهادلی درباره فرهیخته و دانشمند نابینای عراقی یعنی سید هبه الدین شهرستانی (1301-1386ق) کتابی نوشت و منتشر کرد. سید هبه الدین در اوج انقلاب مشروطیت جوان بود و با انتشار مجله العلم در ایرانیان به ویژه در طلاب تأثیر فرهنگی عمیقی داشت و به بیداری عراق و ایران کمک کرد. اما در نیمه عمرش یعنی در سال 1342ق نابینا شد. اما به رغم نابینایی فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی در عراق و ایران داشت.
اما مشخصات کتابشناختی این کتاب این‌گونه است:
السید هبه الدین الحسینی: آثاره الفکریه و مواقفه السیاسیه، محمدباقر احمد البهادلی، بغداد، شرکه الحسام للطباعه، 1422ق/2001م، 280ص. به زبان عربی.

دکتر عماد عبدالسلام رووف استاد دانشگاه بغداد و مورخ مشهور و استاد حسین علی محفوظ دو مقدمه بر این کتاب نوشته‌‌اند. پس از این مقدمه‌ها، مطالب در چهار فصل آمده است. فصل اول درباره تولد، شکل‌گیری شخصیت علمی، تألیفات، علل و عوامل رشد شخصیتش است. فصل دوم درباره افکار اصلاحی و مدنی سید هبه الدین شهرستانی است و دارای این مباحث است: تأسیس نشریات آگاهی بخش و بیدارگر، بررسی رابطه علم و دین، نقادی آداب و سنت‌های اجتماعی، شخصیت و جایگاه زن، مسافرت و رفتن به همایش‌ها و نشست‌ها.
فصل سوم درباره نقش او در عراق و منطقه مثل مقاومت و چهار علیه استعمار انگلستان، پذیرفتن وزارت آموزش و پرورش عراق. فصل چهارم درباره فعالیت‌های قضایی و فرهنگی او است. فعالیت او در پارلمان و در نظام قضاء عراق، تأسیس جمعیت‌های خیریه، راه‌اندازی نشست‌ها و همایش‌ها و در آخر گزارشی درباره وفاتش و منابع درباره او آورده است.  
تاریخ ثبت در بانک 26 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر