کد bk-23957  
نوع کاغذی  
عنوان السید هبه الدین الحسینی الشهرستانی: حیاته و نشاطه العلمی و الاجتماعی  
نویسنده السید عبدالستار الحسنی  
ناشر موسسه تراث الشیعه  
محل نشر قم  
سال انتشار 1429قمری  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 550  
زبان عربی  
قطع وزیری  
چکیده سید عبدالستار الحسنی (متولد 1371ق) به دلیل علاقه به علامه سید هبه الدین شهرستانی، به مطالعه درباره او پرداخت و پس از چند سال نتایج مطالعاتش را جمع‌آوری و کتاب حاضر را تدوین کرد:
السید هبه الدین الحسینی الشهرستانی: حیاته و نشاطه العلمی و الاجتماعی، السید عبدالستار الحسنی، قم، موسسه تراث الشیعه، 1429ق، 550ص. به زبان عربی.

هبه الدین الشهرستانی از مشاهیر، نخبگان و اصلاح‌گران بزرگ عراق بود. او در سال 1301ق/ 1260ش در شهر سامرا متولد شد و در 1386ق/1345ش در بغداد درگذشت. او سمت‌های مهمی مثل وزیر آموزش و پرورش عراق داشت و در اوج فعالیت‌هایش و در زمانی که وقت ثمر دهی عمرش رسیده بود یعنی در سال 1342ق نابینا شد و بیشتر عمرش با نابینایی زندگی کرد. این کتاب شامل سه باب و 14 فصل است. باب اول درباره تولد و تحصیلات در حوزه و تحصیل در نظام جدید آموزشی و رسیدن به مدارج اجتماعی علمی، سفرها، اخلاق و معاشرت با مردم است. یک فصل در همین باب درباره نابینا شدن، علل آن، بستری شدن در بیمارستان و چند بار عمل جراحی چشمانش در بیمارستان مجیدی در بغداد به تفصیل گزارش داده است.
در مورد نابینا شدن ایشان اسناد و گزارش‌هایی هست که پزشک معالج به نام دکتر طوبالیان عمداً و به دستور استعمارگران چشمان ایشان را نابینا کرده است. این مطالب را هم آورده است.
باب دوم درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی و باب سوم درباره فعالیت‌های اجتماعی او است. او در دوره مشروطیت می‌زیست و با انتشار مجله از جمله نشریه العلم و چاپ کتاب و اصلاح نظام آموزش و پرورش عراق توانست تأثیرات عمیق در جامعه ایران و عراق بگذارد. فعالیت‌هایش در 45 و نیمه دوم عمرش در حالی بود که چشمانش کاملاً نابینا بود.  
تاریخ ثبت در بانک 26 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر