کد bk-23926  
نوع کاغذی  
عنوان تاریخ طب و طبابت در ایران: از عهد قاجار تا پایان عصر رضاشاه  
ناشر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1382شمسی  
تعداد جلد 2  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
شابک 978-964-6189-63-6  
چکیده محسن روستایی پژوهشگر در مرکز اسناد سال‌ها وقت صرف کرده و با مطالعه اسناد موجود در مرکز اسناد و منابع مختلف کتابی درباره تاریخ تحولات طب و طبابت در ایران نوشته است:
تاریخ طب و طبابت در ایران: از عهد قاجار تا پایان عصر رضاشاه، دو جلد، تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، 1382، جلد اول: سیصد و شصت و یک + 660ص؛ جلد دوم: پانزده + 911ص.

این کتاب تحولات پزشکی را در دوره مهم تاریخی که نقطه عطف بوده یعنی دوره آغاز پزشکی مدرن در ایران و کنار رفتن طب سنتی و قدیمی یعنی عصر قاجاریه و رضاشاه بررسی کرده است.
کسانی که درصدد بررسی موضوعات معلولیتی هستند و می‌خواهند بدانند چگونه پزشکی بر همه شئون فرهنگی و اجتماعی ما ایرانیان تسلط یافت و درمان‌های معلولین از چه مباحثی آغاز شده آغاز قوانین پزشکی و پزشکانی که برای گسترش طب در عرصه معلولین چه کوشش‌هایی داشتند و خلاصه بسیاری از ریشه‌ها و سرنخ‌های علمی و پژوهشی درباره معلولین را می‌توان در این کتاب جست. جلد اول درباره گزارش‌های مرتبط به اطبای قدیمی و مشکلات آنها، قوانین، ایجاد مراکز جدید پزشکی، مراکز درمانی و رسیدگی به معلولین، مدارس عالی طب و عملکردهای آنها است.
جلد دوم درباره پزشکان و اطباء است و به تفصیل شخصیت‌های موثر در طبابت را از سراسر ایران را معرفی کرده است.
این کتاب برای شناخت چگونگی شکل‌گیری نهادها و مراکز، قوانین و دستورالعمل‌ها و مرتبط به معلولیت و معلولان در ایران منبع سودمندی است. برای مثال آبله از جمله بیماری‌هایی بوده که بسیاری را کور و حتی کر می‌کرد. با آغاز دوره جدید در طبابت اقدامات گسترده در مبارزه با آبله انجام شد که گزارش این اقدامات در این کتاب (مثلاً در جلد اول ص 203-204 و 133ـ 134) آمده است.  
تاریخ ثبت در بانک 25 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر