کد bk-23923  
نوع کاغذی  
عنوان منهم در دنیا آرزو دارم  
نویسنده جبار باغچه‌بان  
ناشر رنگین  
محل نشر تهران  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 31  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
چکیده شعر جبار باغچه‌بان (1264-1345) کمتر شناخته شده، زیرا فعالیت‌های او در عرصه آموزش و پرورش کودکان و آموزش ناشنوایان آن‌چنان برجسته و پر دامنه بود که مانع آفتابی شدن و مطرح شدن جنبه‌های دیگر شخصیت او شده است. از جمله شاعر بودن باغچه‌بان تحت تأثیر و تا اندازه‌ای مغفول واقع شده است.
بیست و دو قطعه اشعار جبار باغچه‌بان در مجموعه‌ای با مشخصات زیر چاپ شده است:
منهم در دنیا آرزو دارم، اثر جبار باغچه‌بان، مقدمه میمنت میرصادقی (آزاده)، تهران، رنگین، بی‌تا، 31ص.

این اثر تاریخ چاپ ندارد ولی گویا یک یا چند سال بعد از فوت باغچه‌بان در 1345 چاپ شده است. در آغاز آن این جمله چاپ شده است:
از طرف پدرم تقدیم به خانم توران میرهادی، ثمینه باغچه‌بان.
در آغاز این کتاب، مقدمه بسیار جالب درباره شعر کودک و نقش جبار باغچه‌بان در این زمینه نوشته میمنت میرصادقی (آزاده) آمده است. و در آخر این کتاب دو صفحه شامل دو فهرست یکی فهرست اشعار و نمایشنامه‌ها و داستانی جبار باغچه‌بان است که از سال 1308 تا 1337 منتشر شده است. ده اثر را در اینجا معرفی کرده است؛ دوم فهرست کتاب‌های الفباء و روش تدریس الفباء یعنی سیزده عنوان کتاب آموزشی است. که بین سال‌های 1314 تا 1344 در تهران منتشر شده است.
اما این مجموعه شامل بیست و دو شعر با این عناوین است: کبوتر من، مهرماه، بلبل، پروانه من، کلاغک خوش خبر، ستارگان، شب به سر رسید، بلبل آزاد، قربان تو ای گیلاس، روز نو، معمای سیب، کرم ابریشم، فصل‌ها، غاز، مرغان کوچولو، منهم در دنیا آرزو دارم، بچه خوب و هوشیار، دم جنبانک، عید نوروز، بچه‌های خوب، این‌طوری، ماه من.
این نسخه‌ای که نزد من است، دارای امضای خانم ثمینه باغچه‌بان است که به آقای رضا محمودی اهداء و تقدیم کرده است:
این کتاب به احتمال زیاد در سال 1346 سه هزار نسخه چاپ شده آن هم در یک نوبت که نشانگر استقبال خوب از آن و نقش این اثر در فرهنگ‌سازی مدرسه باغچه‌بان هم هست.
 
تاریخ ثبت در بانک 25 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر