کد bk-23922  
نوع کاغذی  
عنوان زندگی‌نامه جبار باغچه‌بان، آغازگر شیوه نوین آموزش در ایران به قلم خودش، با پیوست مروری بر فعالیت‌ها و آثار نمایشی باغچه‌بان  
نویسنده حسین فدایی حسین  
ناشر دستان  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 176  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
شابک 978-600-297-131-9  
چکیده مرحوم جبار باغچه‌بان (1264-1345) اتوبیوگرافی یا زندگی‌نامه خودنوشت دارد که در سال 1356 یک بار منتشر شد و به سرعت در بازار نایاب گردید. این اتوبیوگرافی به دلیل اینکه اولین منبع است اول و موثق درباره زندگی‌نامه باغچه‌بان و فعالیت‌های او در ادوار مختلف است. اهمیت دیگر این اثر در این است که صرفاً زندگی‌نامه یک شخص نیست بلکه بیانگر رخدادها و تحولات تاریخ ناشنوایی در ایران است؛ آن هم از دوره‌ای که تقریباً هیچ منبعی نداریم. اما وثاقت و موثق بودن این منبع در این است که وارث فرهنگی و وصی علمی جبار یعنی خانم ثمینه باغچه‌بان این اثر را تأیید کرده است.
پژوهشگر فرزانه آقای حسین فدایی حسین (متولد 1345) کتاب اتوبیوگرافی جبار باغچه‌بان را اخیراً به زیور طبع آراست و جای خالی آن که بسیار مشهود بود، پر نمود، البته همراه با پیوست.
اما زندگی‌نامه مرحوم جبار باغچه‌بان اولین بار، در سال 1356 با این مشخصات چاپ شده است:
زندگی‌نامه جبار باغچه‌بان بنیان‌گذار آموزش ناشنوایان در ایران به قلم خودش، تهران، مرکز نشر سپهر، 1356، 191ص.

اما چاپ جدید این اثر با این مشخصات منتشر شده است:
زندگی‌نامه جبار باغچه‌بان، آغازگر شیوه نوین آموزش در ایران به قلم خودش، با پیوست مروری بر فعالیت‌ها و آثار نمایشی باغچه‌بان، گردآوری و تدوین حسین فدایی حسین، به همت بنیاد نمایش کودک، تهران، دستان، 1397، 176ص.
در آغاز مقدمه داوود کیانیان رئیس بنیاد نمایش کودک آمده است. در ادامه مطلبی با عنوان توضیح ثمینه باغچه‌بان و مقدمه احمد آرام آمده است. متن با تیتر زندگی من آغاز می‌شود و دارای 21 فصل است که به ترتیب تاریخی زندگی باغچه‌بان را گزارش می‌دهد. این عناوین عبارت‌اند از:
1ـ اوان زندگی
2ـ زندان
3ـ ریاضت دو ماهه
4ـ جوانمردی را با ناجوانمردی پاسخ گفتم
5ـ دکتر حسینقلی صفی‌زاده
6ـ آغاز کار در مرند
7ـ درماندگی
8ـ بلای حسن کار
9ـ باغچه اطفال
10ـ آموزش ناشنوایان
11ـ حرکت به سوی شیراز و زندانی شدن در تهران
12ـ اختراعات
13ـ کودکستان شیراز
14ـ تأسیس دبستان کر و لال‌ها در تهران
15ـ تأسیس جمعیت حمایت کودکان کر و لال
16ـ می‌خواستم با بال‌های کاغذی پرواز کنم
17ـ زندگی نو دبستان کر و لال‌ها
18ـ چاه نکنده منار دزدیدن
19ـ بیماری ریاست طلبی
20ـ تجدید حیات جمعیت حمایت کودکان کر و لال
21ـ فریاد
عناوین دو مقدمه ثمینه و آرام و نیز 21 سرفصل در چاپ جدید تغییر نکرده است. اما در چاپ جدید مطلبی با عنوان «مروری بر فعالیت‌ها و آثار نمایشی باغچه‌بان» به قلم حسین فدایی حسین به عنوان پیوست به کتاب افزوده شده است.
در این مقاله شامل به این مباحث پرداخته است: فعالیت‌های نمایشی باغچه‌بان، نمایشنامه‌های باغچه‌بان برای کودکان، خانم خزوک، گرگ و چوپان، شیر باغبان، شنگل و منگل، پیر و ترب، مجادله دو پری.
کتاب زندگی‌نامه جبار باغچه‌بان بسیار آموزنده است و لازم است افراد دارای معلولیت به ویژه ناشنوایان، مدیران مرکز معلولیتی، خانواده‌های معلولان و دیگر اقشار این را نه یک بار که چند بار مطالعه کنند؛ به یکدیگر معرفی نمایند و نشست‌های مختلف درباره آن داشته باشند.  
تاریخ ثبت در بانک 25 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر
 
تصویر