کد bk-23813  
نوع کاغذی  
عنوان بیماری و فرهنگ  
نویسنده پیمان متین  
ناشر فرهامه  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1393شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 168  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
شابک 978-600-8984-0-0  
چکیده پیمان متین متولد 1346، از پزشکانی است که در زمینه مردم‌شناسی و فرهنگ‌شناسی هم مطالعات گسترده داشته و چند عنوان کتاب تألیف کرده است. او نظام پزشکی مدرن را از زوایای مختلف نقادی کرده است. بخشی از تحقیقاتش درباره بررسی بیماری‌ها از منظر فرهنگ است و کتابی با مشخصات زیر منتشر کرده است:
بیماری و فرهنگ، پیمان متین، تهران، فرهامه، 1393، 168ص.
این کتاب در واقع نقدی بر سیطره پزشکی مدرن است و در نه فصل به این مباحث می‌پردازد:
نگاهی فرهنگی به تاریخ پزشکی ایران؛ نگاه انسان‌شناختی به افسردگی؛ ایدز در بستر فرهنگ؛ گروه بی‌خانمان‌ها؛ پیشگیری از چاقی کودکان و تغذیه مناسب؛ سدهای فرهنگی در درمان بیماران دیابتی؛ آسم؛ عوامل موثر فرهنگی در بیماری ام‌اس؛ پدیده تراجنسی.

معنای بیماری
دفتر فرهنگ معلولین
اس.کی تومبز متولد 1943 پایان‌نامه دکتری‌اش را درباره فهم بیمار و پزشک از بیماری نوشت. این اثر در 1992 به زبان انگلیسی منتشر شد. بعد از چند سال این اثر در ایران ترجمه و منتشر شد:
معنای بیماری: شرحی پدیدار شناختی از دیدگاه‌های متفاوت پزشک و بیمار، اس.کی تومبز، ترجمه محمدرضا اخلاقی‌منش، تهران، انتشارات فرهامه، 1397، 246ص.
این کتاب دارای چهار فصل و به این مباحث می‌پردازد:
جهان‌ها و درک‌های متفاوت پزشک و بیمار؛ بیماری از نظر بیمار و از نظر پزشک؛ بدن از منظرهای مختلف؛ رابطه شفابخشی.

بدن اسطرلابی
دفتر فرهنگ معلولین
پیمان متین درباره طب عامه یعنی توصیه‌ها و نگرش‌های عموم مردم در زمینه درمان بیماری‌ها تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و چند کتاب نوشته است. کتاب حاضر که با مشخصات زیر منتشر شده یکی از آنها است:
بدن اسطرلابی در آمدی بر فلسفه طب عامه، پیمان متین، تهران، انتشارات فرهامه، 1395، 125ص.
این کتاب به موضوعات زیر می‌پردازد:
تاریخ و اسطوره و سنت؛ طب خواص و طب عوام؛ فلسفه طب عوام؛ درمانگران و روش‌های درمانی؛ حجامت مثالی برای طب عامه؛ پیشینه حجامت؛ حجامت در فرهنگ مردم؛ چشم‌اندازهای طبابت عامیانه.

مبانی انسان‌شناسی پزشکی
دفتر فرهنگ معلولین
پیمان متین در دور رشته پزشکی و مردم‌شناسی تحصیل کرده و در این کتاب به رشته جدید انسان‌شناسی پزشکی می‌پردازد.
مبانی انسان‌شناسی پزشکی، پیمان متین، تهران، فرهامه، 1392، 101ص.
این کتاب دارای این مباحث است: آشنایی با انسان‌شناسی پزشکی؛ انسان‌شناسی فرهنگی؛ کثرت‌گرایی در نظام پزشکی؛ تندرستی و ناخوشی و ناتوانی؛ زیست پزشکی و طب زدگی و استیلای پزشکی مدرن؛ قوم پزشکی؛ پزشکی عامیانه؛ طب مکمل.

دیوشناسی ایرانی
دفتر فرهنگ معلولین
معصومه ابراهیمی متولد 1356 در رشته انسان‌شناسی تحصیل شده و یک بخشی از مطالعاتش که درباره نقش دیو در بیماری‌ها و ناتوانی‌ها است را کتاب زیر منتشر کرده است.
دیوشناسی ایرانی، معصومه ابراهیمی، تهران، فرهامه، 1397، 245ص.
این کتاب در نه فصل به مباحث زیر می‌پردازد:
شناخت دیو؛ مأوا و جایگاه؛ نقش زیانکار دیو در تولید مثل؛ بچه آزاری؛ عشق و روابط جنسی؛ خیررسانی؛ پیکر گردانی و تسخیر؛ زیانکاری در خواب؛ رماننده.

مردم گیاه
دفتر فرهنگ معلولین
پیمان متین پس از پژوهش‌های چند ساله درباره اهمیت و جایگاه گیاهان در زندگی انسان و سلامتی یا ناتوانی کتابی با مشخصات زیر منتشر کرد:
مردم گیاه: گیاهان آیینی در فرهنگ و فالکور ایران، پیمان متین، تهران، فرهامه، 1392، 262ص.
این کتاب در پنج فصل به مسائل و موضوعات زیر می‌پردازد:
گیاهان مقدس و پرستشی؛ گیاهان اسطوره‌ای؛ نمادپردازی با گیاهان؛ گیاهان آیینی؛ گیاهان جادویی؛ رماننده و دفع شر؛ طلب مهر و عشق؛ جادو گیاه.
 
تاریخ ثبت در بانک 17 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر