کد bk-23305  
نوع کاغذی  
عنوان الشعور بالعور  
نویسنده صلاح الدین خلیل بن ایبک صفدی  
محل نشر عمان (اردن)  
سال انتشار 1409قمری  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 337  
زبان عربی  
قطع وزیری  
موضوعات شخصیت های موفق نابینا؛ نابینایان  
چکیده صلاح الدین خلیل بن ایبک صفدی (696-764ق) اولین پژوهشگر و نویسنده‌ای است که در جهان اسلام، کتاب مستقل درباره نابینایان نوشت. او مسئولیت دیوان را در سوریه بر عهده داشت از این رو اطلاعات کافی از نابینایان داشت.
یک کتاب درباره نابینایانی که مطلقاً بینایی ندارند به نام نکت الهمیان فی نکت العمیان (یعنی گنجینه‌ای از نکات درباره نابینایان) نوشت و کتاب دوم را الشعور بالعور (یعنی شناخت کم‌بینایان) نامید.
کتاب نکت الهمیان نکت العمیان چند بار تصحیح و منتشر شده ولی کتاب دوم با تحقیق دکتر عبدالرزاق حسین در اردن و با مشخصات زیر منتشر شد:
الشعور بالعور، صلاح الدین خلیل بن ایبک صفدی، تحقیق و تصحیح عبدالرزاق حسین، عمان (اردن)، دارعمار، چاپ اول: 1409ق/ 1988م، 337ص.
در این کتاب 111 شخصیت کم‌بینایی که دارای اختلال در بینایی بودند معرفی شده‌اند. این شخصیت‌ها در فاصله زمانی قرن اول قمری تا اواسط قرن ششم قمری در کشورهای اسلامی به ویژه خاورمیانه و مصر می‌زیسته و به دلیل نویسنده یا هنرمند یا داشتن نوعی فرهیختگی و نبوغ دیگر مشهور بودند.
صفدی مقدمه مفصلی بر این کتاب نوشته و ابعاد حقوقی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نابینایی و کم‌بینایی را توضیح داده است. این اثر منحصر به فرد است و اطلاعات دست اول و مهمی عرضه کرده است.  
تاریخ ثبت در بانک 22 دی 1397  
فایل پیوست
تصویر