کد bk-22869  
نوع کاغذی  
عنوان راهنمای نشریات معلولیتی  
نویسنده اباذر نصر اصفهانی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
تعداد صفحه 240  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات معلولان – نشریات ادواری  
شابک 978-622-6216-13-5  
چکیده اباذر نصر اصفهانی تاکنون چندین کتاب‌شناسی درباره موضوعات ویژه معلولیت نوشته و منتشر کرده است. او از معدود کتاب‌شناسانی است که در حوزه معلولین فعالیت دارد.
کتاب حاضر شامل اطلاعات نشریاتی است که در ایران درباره موضوعات و مسائل معلولیت‌ها و معلولان منتشر شده است. این نشریات بسیار موثر بوده‌اند و در واقع وظیفه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات در حوزه معلولین برعهده این نشریات بوده است. اما مشخصات کتاب‌شناختی این کتاب اینگونه است:
راهنمای نشریات معلولیتی، اباذر نصر اصفهانی، قم، مقدمه محمد نوری، انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین، 1397، 240ص.

این کتاب شامل دو فصل است. در فصل اول نشریات با ساختار کاغذی و معمولی و نشریات به خط بریل و صوتی و الکترونیکی معرفی شده‌اند. 89 عنوان نشریه در این فصل معرفی شده‌اند. اولین نشریه «زبان» است که جبار باغچه‌بان در سال 1322 آن را منتشر کرد. پس از آن نشریه «گزارش» است که در سال 1342 توسط کانون ناشنوایان ایران و پس از آن نشریه «روشندلان» است که در سال 1345 توسط محمد خزائلی منتشر شدند.
اما فصل دوم چند مطلب در تجزیه و تحلیل نشریات معلولین آورده است. نخست درباره روزنامه‌نگاری معلولیتی در ایران چهار مقاله آمده است: روزنامه‌نگاران دارای معلولیت از محمد نوری؛ روزنامه‌نگاری جبار باغچه‌بان از محمد نوری؛ نشریات ناشنوایی در ایران از روزبه قهرمان؛ نشریات جدید ناشنوایی ایرانی از اعظم قاسمی همچنین در بخش وضعیت اروپا و آمریکا دو مقاله آمده است: روزنامه‌نگاری در غرب از لقمان سرمدی؛ نشریات ناشنوایی از محمد نوری.  
تاریخ ثبت در بانک 1 دی 1397  
فایل پیوست
تصویر