کد bk-22549  
نوع کاغذی  
عنوان البصر و البصیره فی علم العین و عللها و مداواتها  
زبان عربی  
قطع وزیری  
چکیده ثابت بن قُرّه حرّانی (221-288هـ/ 836-901م.)، به عقیده ابن جُلجُل (ج1، ص75)، مورّخ طب که در حدود یک قرن پس از ثابت می‌زیست، ثابت بن قُرّه را باید بیشتر فیلسوف شمرد تا طبیب. امّا ابن ابی اصیبعه (ج1، ص215) داوری دیگری دارد و وی را هم در عرصه طب و هم در قلمرو سایر علوم طبیعی و نیز در فلسفه، «در عصر خود بی‌نظیر» می‌خواند. از آثار طبّی وی که به دست ما رسیده، تنها کتاب «الذخیره فی الطّب» چاپ انتقادی شده است. به احتمال زیاد، ثابت نیز هم چون حنین بن اسحق، خود را ویرایشگر و مفسّر طبّ جالینوسی می‌دانست. ولی در هر حال، وی برخلاف حنین به سایر پزشکان پیش از اسلام و مسلمان نیز استناد می‌جست.
از ثابت آثار زیادی بر جای مانده است. فواد سزگین ضمن برشمردن آثار طبّی او، به برخی نسخ خطّی موجود از آنها در کتابخانه‌های دنیا اشاره کرده است؛ و از کتاب «فی علم العین و عللها و مداواتها» صرفاً به نسخه حلب، بازیل (سباط، فهرس، 1/93، ش792) اشاره کرده است؛ و احتمال این که نسخه تیمور پاشای قاهره قدیمی‌ترین نسخه موجود از این اثر باشد، به قوّه خود باقی است.

نتیجه‌گیری: آثار بسیاری در گذشته‌های دور در ایران یا در قلمرو جهان اسلام درباره معلولیت‌ها به ویژه درباره نابینایی تألیف و عرضه شده است. متأسفانه بسیاری از این آثار ناشناخته مانده، احیاء نشده و کسی به باز نشر و انتشار آنها اقدام نکرده است.
خود معلولین انگیزه کافی برای کار در این زمینه را دارند و مثل کشور مصر، در ایران، افراد دارای معلولیت را می‌توان آموزش داد تا در زمینه پژوهشگری، احیاء متون و دیگر مشاغل وابسته به فرهنگ معلولین فعال شوند.
اما لازمه همه این کارها، شناسایی میراث ایرانیان و مسلمانان در این باره است. کتاب‌ها و نویسندگان را باید رصد و شناسایی کرد و در مقالات یا کتب آنها را معرفی نمود.
این‌گونه اقدامات آثار بسیار در جامعه هدف و فرهنگ معلولین خواهد داشت؛ اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد، تجارب گذشتگان را در اختیار نسل جدید قرار می‌دهد و مسیر درست زندگی را به آنها معرفی می‌کند.  
تاریخ ثبت در بانک 27 آبان 1397