کد bk-22476  
نوع کاغذی  
عنوان بارش رحمت  
عنوان دوم نخستین مسابقه قرآنی ناشنوایان استان قم  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 181  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات قرآن – مسابقه‌ها  
شابک 978-622-6216-00-5  
چکیده آغاز
مفسران و دانشمندان علوم قرآنی مشهوری در طول تاریخ اسلام و ایران بوده‌اند که از نظر گفتار و شنیدار آسیب دیده و دارای معلولیت بودند. احمد بن محمد بافی مصری مشهور به احمد اصمّ (درگذشت 931ق) و عبدالرحمان بن کیسان بن حریر معروف به ابوبکر اصمّ (درگذشت 201ق) از جمله افرادی هستند که مشهور به اصمّ (ناشنوا) بوده و در مباحث قرآنی و معارف قرآنی شهرت جهانی داشته‌اند.(الاعلام زرکلی، ج4، ص209؛ ج7 ص 145؛ ج2، ص152؛ دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، ج9، ص 265-266؛ لغت نامه، دهخدا، ج2، ص2398) این وضعیت هنوز ادامه دارد و معلولین بسیار هستند که به معارف قرآن علاقه دارند. دفتر فرهنگ معلولین به امید توان‌افزایی ناشنوایان درصدد برآمد تا مسابقه قرآن کریم برای آنان برگزار کند.
بالاخره پس از ده ماه تلاش و کوشش، مسابقه قرآن کریم ویژه ناشنوایان در 27 بهمن‌ماه برگزار گردید. این مسابقه گویای نکات فراوان است. مهم‌ترین درسی که می‌توان از این مسابقه آموخت این است که ناشنوایان دارای استعدادها و توانایی‌های قابل توجه‌اند، اما متأسفانه تاکنون به آنان توجه درخور و شایسته نشده است. خود آنان هم بعضاً باور کرده‌اند، توانایی اینگونه امور را ندارند. با اینکه در طول تاریخ خدمات و ابتکارات بزرگی داشته‌اند، برق را ادیسون اختراع کرد که ناشنوایی داشت. امروزه جهان بدون برق امکان‌پذیر و قابل تصور نیست. موسیقی‌دان، هنرمندان، نویسندگان، صنعتگران و کارآفرینان بزرگی از جامعه ناشنوایی در جهان ظهور کرده‌اند. در ایران هم ناشنوایان فعال در امور مدنی مثل مرحوم رضاقلی شهیدی بوده‌اند.
به هر حال ناشنوایان به لحاظ کمیت، جمعیت قابل توجه‌اند و بخش مهم از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند، آموزش و پرورش و امور مدنی ناشنوایان زودتر از دیگر اقشار معلولین شکل گرفت و آغاز شد. اما اهتمام مدیریت جامعه به این قشر نسبت به دیگر قشرهای آسیب‌مند کمتر است. با اینکه برای نابینایی در سه دهه گذشته هر سال مسابقه قرآن بوده و دو سال است مسابقه بین‌المللی قرآن برای نابینایان برگزار شده است ولی برای ناشنوایان هیچ اقدامی در زمینه مسابقه قرآن نبوده است. با اینکه چندین سال است، بسیاری از کشورهای اسلامی برای ناشنوایان مسابقه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی برگزار کرده‌اند.
سازمان بهزیستی در شورای عالی قرآن، بودجه‌ای به قرآن بریل اختصاص داد و برای ترویج بریل و قرآن به خط بریل تلاش کرده است، اما برای زبان اشاره به ویژه در امور مذهبی و قرآنی اقدام خاصی صورت نگرفته است. برای بررسی جوانب مسابقه ناشنوایان، جلسه با معاونت فرهنگی اداره بهزیستی استان قم، حجت الاسلام آقای اکرامی و آقای عمادی برگزار شد و دفتر فرهنگ معلولین علاقه‌مند بود این مسابقه با مساعدت آن معاونت برگزار شود ولی به دلیلی که بر ما پوشیده است، بهزیستی خودش را کنار کشید. اما نخبگان ناشنوا و تشکل‌های ناشنوایی اصرار داشتند این مسابقه برگزار شود؛ تا بالاخره با تلاش‌های ایثارگرانه خود، نخستین مسابقه قرآنی ناشنوایان را خلق کردند.
در ابتدایی کار، جلسه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد شهرستانی برگزار شد و ایشان دستور فرمودند شورایی از صاحب نظران و خبرگان این رشته تشکیل گردد و از خود ناشنوایان و نخبگان ناشنوا کمک گرفته شود. این شورا تشکیل شد و یک جلسه خدمت ایشان رسیدیم. در این جلسه نکات راهبردی مهمی تذکر دادند.
با کمک تشکل‌های ناشنوایان به سرعت ناشنوایان علاقه‌مند به مباحث قرآنی شناسایی شدند و تصمیم‌های متعدد این شورا پیگیری و بالاخره قرار شد در 27 بهمن مسابقه در قم برگزار گردد.
اما روز مسابقه باران زیبایی از آسمان می‌ریخت و فضای طربناک بود از این‌رو این مسابقه «بارش رحمت» نام گرفت.
کتاب حاضر گزارشی از این مسابقه از ابتدا تا انتها است. هدف این است که تجارب و دستاوردهای ناشنوایان از بین نرود و با ثبت و ضبط آنها بتوانیم در دیگر فرصت‌ها و مسابقات از آنها استفاده کنیم. (محمد نوری)  
تاریخ ثبت در بانک 22 آبان 1397  
فایل پیوست
تصویر