کد bk-22457  
نوع کاغذی  
عنوان ویلچرنشینان مدال آور  
عنوان دوم تیم ملی بسکتبال بانوان دارای معلولیت  
نویسنده مریم قاسمی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 352  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات بازیهای پارالمپیک؛ ورزش معلولان -- ایران؛ ورزشکاران معلول -- ایران؛ بسکتبال روی صندلی چرخدار -- ایران  
شابک ‭978-622-6216-11-1  
چکیده مقدمه
معلولان ایران و دیگر کشورها در رشته‌های ورزشی خوش درخشیده‌اند؛ همگان اذعان و اعتراف دارند که نابینایان، ناشنوایان، آسیب‌مندان جسمی ـ حرکتی و حتی افراد دارای معلولیت‌های ذهنی، آن‌چنان توانمندی، رشادت و توانایی از خود بروز داده‌اند که مشاهیر ورزشکار که چند دهه پیش‌کسوت بوده‌اند، انگشت اعجاب بر دهان مانده‌اند. با اینکه امکانات، وسایل و ادوات ورزشکاران دارای معلولیت با دیگر ورزشکاران قابل مقایسه نیست؛ اینان در اوج مظلومیت، نداشته‌ها و فقدان‌ها، با تنها داشته و دارایی خود یعنی امید و آرزو به پیشرفت به میدان آمده و توانسته‌اند ده‌ها و صدها مدال بیاورند.
حتی اطلاع‌رسانی درباره پیشرفت‌های آنان هم ضعیف است به همین دلیل مردم اطلاع کافی درباره آنان ندارند. به همین دلیل دفتر فرهنگ معلولین از سال 1392 در هر فرصت مقتضی به اطلاع‌رسانی پرداخته و اخبار مسابقات و پیشرفت‌های آنان را منتشر کرده است.
با شخصیت‌های ورزشی دارای معلولیت و با تیم‌های ورزشی معلولیتی چند بار به مصاحبه و گفت‌وگو پرداخته‌ایم و تلاش نموده‌ایم توانمندی‌های آنان را معرفی کنیم. بهمن‌ماه 96 وقتی باخبر شدیم تیم بانوان بسکتبال روی ویلچر در قم اردو زده‌اند و مشغول تمرین برای شرکت در مسابقات تایلند هستند، مدیر روابط عمومی آقای مسعود باقری با مدیریت تیم و با مدیریت هیئت تماس گرفت و به سرعت تدارکات و مقدمات برپایی نشست هم‌اندیشی ورزشکاران دارای معلولیت ساکن قم و اعضای تیم ملی بسکتبال فراهم گردید و در چهارم بهمن‌ماه 96 نشست فاخری برگزار شد. گزارش کامل این جلسه در این کتاب آمده است.
کتاب حاضر درصدد است شناخت جامع درباره ابعاد تیم بسکتبال بانوان دارای معلولیت عرضه کند تا مردم بدانند وقتی گفته می‌شود معلولان توانایی دارند یعنی چه؟
اما به عنوان مقدمه و به منظور آشنایی جامعه با فرآیند و سیر ورزش معلولین، دو فصل اول کتاب به تاریخچه و سیر تحولات تاریخی ورزش معلولین اختصاص دارد.
البته این تیم یک نمونه از چندین گروه ورزشی فعال در ایران است و لازم است گزارش کامل و جامع درباره همه تیم‌ها و شخصیت‌های ورزشی عرضه شود. همین‌جا لازم است اطلاع دهم که در سال 1394، دفتر فرهنگ معلولین تصمیم گرفت، یک جلد کتاب مرجع درباره سامانه‌های ورزشی معلولین آماده و منتشر کند. اما به دلیل کمبود منابع مالی، اجرای آن با مانع مواجه شد.
کسانی که فکر می‌کنند چنین پروژه‌هایی تفننی است و فاقد اولویت است، چند صفحه از اظهارنظرهای افراد تیم ملی را که در این کتاب آمده مطالعه کنند تا معلوم و مبرهن گردد، این افراد چه سرمایه‌هایی هستند؛ و با چنین آثاری، حداقل می‌توان نامشان را در تاریخ ثبت کرد.
لازم است از همه اشخاصی که با جدیت و تلاش در آماده‌سازی این اثر کوشیدند تشکر کنیم. خانم مریم قاسمی به عنوان مدیر پروژه چند ماه بسیار تلاش کرد و همه کارمندان و پژوهشگران دفتر فرهنگ معلولین در به پایان رساندن این پروژه به خوبی همکاری کردند. همچنین لازم است از خانم دهستانی و خانم همایون‌پور مسئولین تیم و همه اعضاء و عوامل تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان که با درایت و هوشمندی، زمینه‌ها و شرایط را فراهم کردند و با کاستن از حواشی، موجب پیشرفت پروژه شدند، تشکر نماییم. نیز از حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی مدظله که همواره و در هر شرایط مساعدت و حمایت کرده‌اند، تشکر خاص می‌نماییم.
محمد نوری
مدیر عامل دفتر فرهنگ معلولین

پیشگفتار
تأمین سلامت جسمانی و روانی، یکی از اهداف اصلی تربیت بدنی است که برنامه‌ریزان این رشته علمی به دنبال تحقق آن هستند. ورزش برای همه، در تمامی جوامع و همه اقشار جامعه لازم و ضروری است و اثرات جسمانی، روانی و اجتماعی ورزش بر هیچ کسی پوشیده نیست و این اثرات در معلولین بیشتر از سایر افراد نمود دارد. برای رسیدن به این اهداف باید تمهیداتی اندیشه شود تا همه اقشار ورزش را به عنوان بخش ثابتی از زندگی خود قرار دهند. ورزش به عنوان یک فعالیت درمانی ـ تفریحی، علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، می‌تواند جنبه‌های متفاوت جسمانی، روانی و اجتماعی را در فرد معلول تقویت نماید و آثار و عوارض ثانویه معلولیت را کاهش یا درمان کند.
متأسفانه در جامعه هر سال شاهد معلول شدن افرادی به دلایل گوناگون هستیم که بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 15 درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. به دلیل هزینه‌های زیاد خدمات توانبخشی بر خانواده‌ها و جامعه، ورزش می‌تواند راه‌کار جایگزین و علاوه بر آن نشاط بخش و مکمل باشد. امروزه با تنوع ورزش‌های معلولین، همه اقشار معلولین با هر شدتی از معلولیت می‌توانند به ورزش روی آورند. ورزش معلولین بالاتر از بحث توانبخشی است و پایانی برای آن نبوده و سن نمی‌شناسد. بنابراین معلولین می‌توانند با شروع و ادامه ورزش، حضور فعال در عرصه‌های اجتماعی داشته باشند. از این‌رو، مجریان ورزش با معرفی فواید متنوع فعالیت‌های بدنی برای معلولین، تلاش می‌کنند تا انگیزه اجرای فعالیت‌های ورزشی را در بین آنها افزایش دهند.
انجمن ورزش بانوان معلول ایران در سال 1365 با هدف پیشگیری از شدت معلولیت‌ها، افزایش توانایی‌های جسمانی، ایجاد نشاط و شادابی، افزایش تعاملات اجتماعی بانوان و در نهایت شناخت استعدادهای ورزش آنان برای حضور در میادین ملی و بین‌المللی تأسیس شد. اما فقدان امکانات کافی و نبود زیرساخت‌های مناسب ورزشی برای بانوان معلول از مهم‌ترین مشکلات این قشر است.
ادغام ورزش بانوان معلول در فدراسیون ورزشی بانوان، فراهم آمدن امکانات فنی مناسب و حضور کادر فنی مجرب را به همراه داشت و زمینه رشد، توسعه و حضور بهتر ورزشکاران در سطح ملی و بین‌المللی فراهم گردید و حداقل افراد دارای معلولیت از گوشه منازل جذب رشته‌های ورزشی شدند.
با توجه به روند پیشرفت ورزش بانوان معلول، در حال حاضر آنان در چند رشته ورزشی در سطح جهان و آسیا دارای جایگاه نسبتاً خوبی بوده، به گونه‌ای که در رشته تیراندازی دارای مقام جهانی هستند. با افزایش حضور بانوان معلول در ورزش، جامعه به این باور می‌رسد که معلولیت، محدودیت نیست و می‌توانند به ورزش گرایش پیدا کنند؛ و از این طریق، استرس و فشارهای روانی خود را کاهش دهند.
با توجه به بررسی پیشینه علمی و پژوهشی درباره ورزش، به این نتیجه رسیدم که تحقیقات میدانی و پژوهش‌های موردی و عینی درباره بانوان ورزشکار و دارای معلولیت اندک است از این‌رو این کتاب را بر اساس تحقیقات میدانی و موردی به تیم ملی بانوان با ویلچر اختصاص دادم. اما برای زمینه چینی فصل اول را به بیان پیشینه و اهمیت ورزش معلولان و فصل دوم را به بررسی تاریخ تحولات ورزش معلولیتی در ایران اختصاص دادم. اما فصل سوم (معرفی رشته بسکتبال با ویلچر و تاریخ آن در ایران) و فصل چهارم (جزئیات نشست مشترک ورزشکاران قمی و تیم ملی) و دیگر فصل‌ها بررسی‌های جزئی و عینی است. از این‌رو با سختی‌های فراوان توانستیم با اعضای تیم ملی، مربیان و مسئولان این تیم مصاحبه انجام دهیم و نظرات آنها را در مورد جایگاه ورزش معلولین در ایران به دست آورده و نقاط قوت و ضعف آن را از زبان آنها بیان کنیم و مجموعه این گفت‌وگوها در فصل پنجم گردآوری شده است. فصل ششم به معرفی و گزارش حضور تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان و عملکرد آنها در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا پرداخته شد. در پایان و در فصل هفتم به بیان رخدادهای مهم ورزشی که بانوان ورزشکار در آن حضور داشتند پرداختیم. امید است با ایجاد زیرساخت‌های ورزش به خصوص برای بانوان و همچنین ایجاد بسترهای فرهنگی در این زمینه شاهد موفقیت‌های روز افزون این عزیزان باشیم. لازم است از کمک‌های آقایان محمد نوری و علی نوری مدیران دفتر فرهنگ معلولین کمال تشکر را داشته باشم. بدون کمک‌های ایشان و ایجاد بستر مناسب برای این تحقیقات امکان اجرایی شدن این پروژه میسر نبود. همچنین از خانم‌ها اعظم قاسمی و فاطمه رسولی سپاسگزارم که با تلاش و کمک این دوستان این کتاب به سر انجام رسید.
مریم قاسمی
پاییز 97  
تاریخ ثبت در بانک 22 آبان 1397  
فایل پیوست
تصویر