کد bk-17380  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
عنوان لطف دوست: مجموعه اشعار سید محمدکاظم مجاب و درباره‌ها  
نویسنده یدالله قربعلی  
مترجم محمد نوری  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 207  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات شعر فارسی – قرن 14 ، مجاب، سیدمحمدکاظم، 1308 – 1390 ، شاعران نابینا  
شابک 978-600-98606-9-2  
چکیده کتاب پیش رو مجموعه اشعار حجت الاسلام سید محمد کاظم مجاب است که از روحانیون منبری شهر مقدس قم بوده است. این کتاب شامل اشعاری است که مرحوم مجاب در طول چند سال سروده و در مجالس مختلف خوانده و در قالب های مختلف شعری مانند غزل، قصیده و رباعی سروده شده است. فصل دوم کتاب نیز شامل اشعاری است که دیگر شاعران درباره شخصیت منبرها، ویژگی های اخلاقی و آثار سید مجاب سروده اند.

-----
مجاب نامه
«مجاب نامه» نام مجموعه‌ای از کتاب و نرم افزار است که به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مجاب (متخلص به قدسی) در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و شامل شش عنوان زیر است:
1٫ حاصل عمر: زندگی، فعالیت‌های سید محمد کاظم مجاب
2٫ لطف دوست: مجموعه اشعار سید محمدکاظم مجاب و درباره‌ها
3٫ دانشنامه معارف شیعه: تدوین و تنظیم سخنرانی‌های سید محمد کاظم مجاب، 4جلد
4٫ مجموعه نرم‌افزاری سید محمد کاظم مجاب: دیداری و شنیداری، هشت DVD
5٫ راهنمای آثار
6٫ نقش یار: مجموعه تصاویر سید محمدکاظم مجاب
این مجموعه شامل هشت جلد کتاب؛ نیز هشت عدد نرم افزار (DVD) و در بردارنده آثار باقی‌مانده از ایشان یعنی یک مقاله با عنوان زندگی‌نامه خودنوشت و سخنرانی‌ها، اشعار سروده و مکتوب شده و تصاویر شخصی یا عکس‌های مجالس ایشان؛ همچنین مقالات، اشعار و کتب درباره مرحوم مجاب است.
میراث حدود هفت دهه تلاش و فعالیت در این مجموعه گردآوری شد؛ آنگاه عالمان، شاعران، پژوهشگران و نویسندگان علاقه‌مند به افکار و منش آقای مجاب به بیان احساسات خود درباره ایشان پرداختند؛ یا حوادث مرتبط را تجزیه و تحلیل، جمع‌بندی و مجموعه سازی کردند. در نهایت مجموعه حاضر فراهم آمد. با اینکه برای آماده سازی آن، فرصت ضیق بود، ولی با تلاش و سخت‌کوشی، نیز همراهی خانواده محترم، راهنمایی و مساعدت‌های حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی و بالاخره تلاش شبانه‌روزی کارمندان دفتر فرهنگ معلولین به اهداف پیش‌بینی شده، رسیدیم. به امید رضایت خداوند و خوشنودی روح آن مرحوم.
مدیریت بزرگداشت

پیشگفتار
یکی از ابعاد مهمّ شخصیت مرحوم سید محمدکاظم مجاب، روح لطیف او در سرودن اشعار است. اولین بار دیوانی از او در سال 1385ق/ 1343ش یعنی در 36 سالگی ایشان منتشر شد.
دومین دیوانش هم در سال 1376 منتشر شد. اما کمتر در محافل فرهنگ و ادب از شعر او سخن به میان آمد و در پایان نامه‌ها نیز به بررسی و نقد شعر او نپرداخته‌اند؛ با اینکه اشعارش در مقایسه با بعضی از دیگر شاعران از آرایه‌ها و زیبایی‌های ظاهری و معنوی بسیاری برخوردار است.
یکی از دلایل مطرح نشدن و ناشناخته ماندن او این است که دیوان اول او در سال 1343 در دزفول منتشر شد. اگر این دیوان در تهران منتشر می‌شد، وضعیتی بهتر از نظر معرفی به محافل و مراکز علمی و ادبی می‌داشت.
دوم اینکه هر دو دیوان او در نشریات به ویژه مجلات کتابگزار معرفی و مطرح نشده است. سومین دلیل آن را باید در دوری جامعه مذهبی از اینگونه امور در گذشته دانست. حوزه‌های علمیه با اینکه علاقه‌مند شعر مذهبی بودند ولی در گسترش آن کمتر قدم بر می‌داشتند؛ اما در سال‌های اخیر حوزه علمیه به این جنبه از فرهنگ دینی هم توجه نشان داده است.
این دفتر شامل اشعاری است که مرحوم مجاب طی چند سال سروده و در مجالس مختلف خوانده و گاه به حکّ و اصلاح آنها مبادرت ورزیده است. اشعارش قالب‌های غزل، قصیده و رباعی دارد. نیز چند قطعه به زبان عربی دارد که در بخش مستقل تجمیع شده است.
فصل دوم شامل اشعاری است که دیگر شاعران درباره شخصیت، منابر، اخلاقیات نیکو و آثارش سروده و برای ما فرستاده‌اند.
فصل سوم شامل شعرهای اهدایی است که شاعران درباره موضوعات مهم سروده و به آقای مجاب اهدا نموده‌اند. بالاخره فصل چهارم شامل مقالاتی است که به تجزیه و تحلیل و سبک شعری مرحوم مجاب پرداخته‌اند.
به هرحال این دفتر تلاشی در جهت معرفی جنبه‌های مختلف شعر و شاعری مرحوم مجاب است، شعر او و اشعار درباره او را «مجابیات» نامیده‌اند. امید اینکه این نامگذاری مقبول باشد. جا دارد مدیریت حوزه علمیه از چنین شاعران روحانی که عمر خود را در مسیر اعتلای فرهنگ مذهبی گذاشتند تجلیل و تکریمی داشته باشد؛ مگر چند شاعر روحانی در سطح مرحوم مجاب در حوزه علمیه بوده است؟
مهم‌ترین ویژگی شعرها و مباحث دفتر حاضر، نگاهی جدید به شعر شیعی در چارچوب اشعار آقای مجاب است و امید است موجب اعتلای شعر مذهبی گردد.
این دفتر پیش از انتشار، به آقایان سید ناصر مجاب، سید علی صدرالسادات، محمدرضا سنگری و علی اکبر صفری تقدیم گردید؛ با تشکر از همه این عزیزان که به رغم مشغله‌های فراوان، قبول زحمت فرموده و با مطالعه این مجموعه، نکاتی را متذکر شدند. این نکات تماماً اعمال شد.  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر