کد bk-17377  
نوع الکترونیک ، کاغذی  
عنوان اشتغال معلولان در استان قم  
به کوشش مریم قاسمی  
به کوشش علی نوری  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 408  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات معلولان – ایران – قم (استان) – اشتغال  
نمایه کتاب پیش رو پژوهشی درباره معلولان با عنوان اشتغال معلولان در استان قم است. نویسنده ضمن بیان راه‌های ایجاد اشتغال برای معلولان، به پیشینه این حرکت در استان قم اشاره می‌کند و در ادامه برخی ادارات را که توانایی ایجاد اشتغال برای معلولان رادارند، معرفی می‌کند. نگارنده در بخش دیگر کتاب به مراکز مردمی ویژه معلولان اشاره می‌کند و مراکز مهارت‌آموزی و توان‌بخشی ذهنی و روانی، مراکز مهارت آموزش جسمی و حرکتی، مراکز توان‌بخشی بیماران اتیسم، ناشنوایان و سایر مراکز فعال درزمینه کمک به معلولان را معرفی می‌کند و در پایان‌بخش عمده‌ای از کتاب را نیز به معرفی معلولان موفق اختصاص داده است.  
شابک 978-600-98606-6-1  
چکیده پس از اینکه سال 1396توسط مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال نامگذاری شد، دفتر فرهنگ معلولین، تحقیقات و پروژه‌های درباره اشتغال را جلو انداخت. به دلیل اهمیت اشتغال در «جامعه هدف» از سال 1391، کارهایی در این باره، در دفتر فرهنگ معلولین شروع شده بود. در سال 1395 تمام فعالیت‌های پژوهشی و علمی درباره اشتغال جمع‌آوری و قرار شد در هشت جلد منتشر گردد. این هشت عنوان عبارت‌اند از:
1ـ جمع‌آوری آمارهای معلولین در زمینه شغل و اشتغال و انتشار آنها روی سامانه اینترنتی.
2ـ رونق بخشیدن به اشتغال پژوهی معلولین و انتشار کتاب، مقاله و انواع محصولات فرهنگی در این باره.
3ـ تدوین گستره و نظام مشاغل معلولان و مشاغل متناسب با آنان.
4ـ فرهنگ‌سازی و الگو پردازی و ارائه مستندات برای اثبات توانایی انجام بسیاری از مشاغل
5ـ مهارت‌افزایی و آموزش معلولان برای ارتقای دانش و تخصص آنها.
6ـ انتقال تجارب و دانش کشورهای مدرن در این زمینه.
7ـ بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی با توجیه مردم.
8ـ ایجاد سامانه‌های خودگردان برای تکیه بر ظرفیت‌‌ها و استعدادهای خود، تا به روش خودجوش، اشتغال‌زایی و درآمدزایی داشته باشند، مثل تأسیس بانک اطلاعات، تأسیس بازارچه‌ها و هنرسرا و هنرکده‌ها، راه‌اندازی حراجی‌ها.
همه این پروژه‌ها زیربنایی است و انجام آنها راه را برای اجرای طرح‌های دیگر باز می‌کند. اما با اعلام سال تولید و اشتغال توسط مقام معظم رهبری، مطالعات جدیدتری انجام یافت و موضوعات دیگر زیر هم بررسی شد و در دستور کار قرار گرفت:
1ـ انتشار وضعیت اشتغال معلولان استان‌ها به تفکیک
2ـ مجموعه مقالات منتشر شده
3ـ مجموعه طرح‌ها
4ـ مجموعه مصاحبه‌ها
5ـ فرهنگنامه سمینارها و نشست‌ها
6ـ فرهنگنامه تشکل‌ها و مراکز معلولیتی
7ـ دیدگاه‌ها درباره اشتغال
8ـ اسناد و مدارک
در مجموع شانزده دفتر اشتغال در دستور کار داریم تا کنون یک دفتر منتشر شده است. این دومین دفتر است. در صورت حمایت، تمامی 16 جلد در سال 96 منتشر خواهد شد. هر چند کار سنگین و بسیار پر مانع است ولی امید هست با همت و بلند نظری همکاران این طرح عملیاتی شود.
هدف این است تمام اطلاعات و اسناد و مدارک و منابع علمی مورد نیاز پژوهشگران و مدیران و تصمیم‌سازان در قالب این مجلدات منتشر گردد و مشکل فقدان منبع کاملاً زایل گردد. تا در سنوات بعد پژوهشگران و مدیران با جدیت اقدام به برنامه‌ریزی نمایند.
کارشناسان بر این عقیده‌اند که اشتغال قبل از هر چیز نیاز به الگو و برنامه‌ریزی دارد. اما برای طرح الگو و تدوین برنامه بلند مدت و کوتاه مدت لازم است کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند مطالعه گردد؛ دوم موانع موجود در فرهنگ خودی هم بررسی شود؛ سوم فرهنگ ملی و دینی مردم ایران تجزیه و تحلیل شود و عناصر موثر در اشتغال استخراج گردد؛ بالاخره پس از سه مطالعه فوق خط‌مشی و برنامه جامع تدوین و در اختیار عموم قرار گیرد. بنابراین چهار فرایند مطالعاتی و پژوهشی خواهیم داشت.
کشور ژاپن پس از اینکه بمب اتم آمریکایی همه شهر هیروشیما را نابود کرد، به مدت ده سال هیروشیما را مثل اول با همان رونق و کارآیی ساخت. آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی پس از جنگ دوم جهانی به مدت هفت سال شهرهایی مثل فرانکفورت که کاملاً تخریب شده بود را ساختند و کار و اشتغال مردم را هم رونق بخشیدند. در مطالعه اول، به سراغ این کشورها می‌رویم و بررسی می‌کنیم چکار کردند و به چه روشی توانستند تولید و اشتغال را به خوبی چاره‌سازی و تدبیر نمایند.
در مطالعه دوم به سراغ وضعیت جامعه خودمان می‌رویم، آمار مرکز اشتغال‌زا می‌آوریم و موانع موجود را بررسی می‌کنیم. سومین مطالعه مربوط به آیین و دین مردم است و بررسی عناصری مثل تصوف که مانع اشتغال است. پس از تکمیل مطالعات سه گانه فوق به تدوین خط‌مشی نهایی می‌پردازیم.
اما دفتر حاضر که درباره وضعیت اشتغال معلولان در قم است و بدون همکاری بهزیستی استان قم به نتیجه نمی‌رسید. لازم است از خانم زیبائیان و خانم خورشید تشکر کنیم. این بزرگواران به خوبی همکاری کرده و اطلاعات و تحلیل‌های سودمندی ارائه فرمودند.  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر