کد bk-13636  
نوع کاغذی  
عنوان مجموعه مقالات ناشنوایان از کنفرانس‌ها و کنگره‌های جهانی  
به کوشش شیدا شهیدی  
ناشر فرهنگ سبز و کانون ناشنوایان ایران  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1395شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 228  
زبان فارسی  
قطع رحلی  
چکیده این مجموعه شامل سی مقاله است که در سه فصل منظم گردیده و با مشخصات زیر منتشر شده است:
مجموعه مقالات ناشنوایان از کنفرانس‌ها و کنگره‌های جهانی، به کوشش شیدا شهیدی، تهران، انتشارات فرهنگ سبز و کانون ناشنوایان ایران، 1395، 228ص.
ابتدا فهرست شرکت کنندگان در کنگره فدراسیون جهانی ناشنوایان و شرکت کنندگان ایرانی در کنفرانس جهانی ناشنوایان و فهرست برگزاری همایش‌ها و سمینارهای ناشنوایان ایران آمده است. اما فصل اول شامل پنج گزارش و یک قطعنامه درباره کنگره هفتم، یازدهم، دوازدهم، چهاردهم، شانزدهم و هفدهم است.
فصل دوم شامل نوزده مقاله و گزارش است که ایرانیان در کنگره‌ها و همایش‌ها و کنفرانس‌های جهانی عرضه کرده‌اند. و فصل سوم شامل سه گزارش درباره سمینار ششم، اولین همایش منطقه‌ای و سمینار روش‌های موثر در آموزش کودکان و بزرگسالان ناشنوا است. در پایان کتاب چند صفحه تصاویر مرتبط به کنفرانس‌ها و همایش‌ها و نیز پوسترهای آنها آمده است.
فدراسیون جهانی ناشنوایان (WFD) یک سازمان بین‌المللی و غیردولتی است که با اهتمام مراکز و کانون‌های ناشنوایی جهانی در سال 1330/1951م پس از جنگ جهانی تأسیس شد. مقر آن در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند است.
برای هماهنگی بین مراکز ناشنوایی در جهان چند نشست عمومی برگزار می‌کند: کنگره، کنفرانس بین‌المللی، همایش‌های منطقه‌ای و بالاخره سمینارهای درباره مسائل حاد کشوری. ایران در کنگره نخست که در رم ایتالیا در 1951م/ 1334ش برگزار شد، شرکت نداشت ولی در دومین کنگره در سال 1338ش/1959م در ویسبادن آلمان شرکت داشت.
این مجموعه صرف گزارش‌ها یا بعضاً سخنرانی شرکت کنندگان است و فاقد بررسی تحلیلی و انتقادی درباره فعالیت‌های جاری هر همایش، مباحث مطرح شده است. نیز فاقد تجزیه و تحلیل نقش ایران می‌باشد. گزارش‌های عرضه شده هم بسیار خلاصه و مختصر است و همه ابعاد رخدادها را پوشش نمی‌دهد. اما با این حال اسناد مهمی است که گویای شش دهه فعالیت جهانی ناشنوایان و حضور آنان در عرصه بین‌الملل است.  
تاریخ ثبت در بانک 15 خرداد 1396  
فایل پیوست
تصویر