کد bk-12362  
نوع کاغذی  
عنوان تواصل العمیان  
نویسنده أحمد عثمان صالح طنطاوی  
نویسنده سلوی علی محمد  
ناشر مکتبة الأنجلو المصریة  
محل نشر قاهره  
سال انتشار 1430قمری  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 198  
زبان عربی  
قطع وزیری  
موضوعات نابینایان  
نمایه چاپ دیگر: ، القاهرة : مکتبة الفلاح، 2009 [1430]  
چکیده کتابی با عنوان تواصل العمیان، به زبان عربی با مشخصات زیر در سال 2009م/ 1388ش در مصر منتشر شده که موضوع آن جالب است:
تواصل العمیان، احمد عثمان صالح طنطاوی، عوض عبدالخالق احمد عمران، محمود محمد عبدالعزیز، عامر حسن عامر و مختار احمد احمد محمد، قاهره، مکتبة الانجلو المصریة، 2009م، 198ص.
تواصل به معنای ارتباطات و روابط (Communication) است و این کتاب درباره چگونگی و شیوه ارتباط نابینایان با دیگران را بررسی می‌کند. این کتاب دارای هفت فصل است.
فصل اول (الاتصال بالعمیان) علاوه بر بررسی تاریخ ارتباط نابینایان با دیگران به موضوعاتی مثل ماهیت ارتباط، مهارت ارتباط با دیگران، و مشکلات نابینایان در مورد ارتباط با دیگران می‌پردازد.
فصل دوم درباره خط بریل و تلاش لویی بریل برای اختراع آن است. خط به عنوان اولین نیاز در ارتباطات بحث شده و به این مباحث می‌پردازد: روش لویی بریل، شکل حروف برجسته؛ روش نگارش حرکت در خط بریل، اختصارات فصل سوم درباره چگونگی قرائت و کتابت نابینایان با خط بریل است. وسایل و ادوات نگارش مثل لوح و قلم و ماشین پرکینز در همین فصل معرفی شده است.
فصل چهارم درباره انجام عملیات‌های ریاضی و حساب با خط بریل است. فصل پنجم به فناوری بازاریابی و خرید و فروش و کسب و کار توسط نابینایان است. افراد نابینای موفق و موفقیت‌های آنان در زمینه کسب و کار و اطلاع‌رسانی و کامپیوتر را گزارش کرده است.
فصل ششم درباره وسایل آموزشی نابینایان است. سه گروه از وسایل را نام برده است: وسایل لمسی مثل نقشه‌های برجسته، کره زمین و مجسمه حیوانات و دیگر اشیاء. دسته دوم شنیدنی‌ها است مثل رادیو، کتب صوتی، نوارهای صوتی. دسته سوم وسایل آموزش زمان به نابینایان مثل شناساندن اسامی و افعال، مجموعه فکاهیات و معماها، مجموعه قصه‌ها بالاخره فصل هفتم درباره حرکت و مسیریابی و جهت‌یابی افراد نابینا است.
خلاصه این کتاب درصدد است با افزایش مهارت‌های نابینایان در زمینه بریل و صوتی ارتباطات اجتماعی آنان را گسترش دهد تا آنان در جامعه فعال شوند.  
تاریخ ثبت در بانک 19 فروردین 1396  
فایل پیوست
تصویر