کد ts-44654  
عنوان اول متناسب سازی دیوار نگاره بناهای تاریخی مخصوص نابینایان با محوریت نقوش مسجد امام اصفهان (ره)  
نویسنده نازنین رنجبری  
استاد راهنما بهرام احمدی  
اسناد مشاور علیرضا محمدی میلاسی  
نوع کاغذی  
دانشگاه موسسه آموزش عالی سپهر - اصفهان  
مقطع کارشناسی ارشد  
رشته ارتباط تصویری  
سال دفاع 1399شمسی  
زبان فارسی  
چکیده در تعریف این مسئله باید یادآور شد که تصاویر محدودی برای درک تجسمی نابینایان وجود دارد که اغلب این تصاویر نیز بوسیله افراد بینا و با استفاده از مواد مختلف با قابلیت لمس برای نابینایان ساخته می شوند. تعداد کمی از اینگونه تصاویر نیز بوسیله خود نابینایان و نیمه بینایان با استفاده از مداد شمعی کشیده شده اند در ابتدا برای شروع تحقیق، محیطی در نظر گرفته شد که همان مسجد امام اصفهان (ره) در میدان نقش جهان است که کاشی کاری های آن بسیار منحصر به فرد بود. به همین علت این سوال در ذهن پدیدار شد پس یک نابینا چگونه می تواند رنگ را در آنان تشخیص دهد و شکل اسلیمی ها و خطایی ها را تمیز دهد زیرا در زیر انگشتان یک فرد نابینا یک کاشی چند صد ساله همچون سنگی مرده و بی روح و بدون احساس به نظر می رسید. و این جرقه ی شروع این پژوهش بود. هدف از این تحقیق این است که نابینایان به روشی جدید و البته با تکیه به روش های شناخته شده و مورد تأیید قدیمی در مراکز مختلف بتوانند طرح ها و شکل ها را متوجه بشوند یعنی علاوه بر اینکه فرم و طرح یک تصویر را متوجه بشوند رنگ آن را نیز تشخیص دهند. در این پژوهش سعی شده با استفاده از تحقیقاتی که در گذشته در جهان وجود داشته یک روش جدیدی برای آموزش رنگ شناسی به نابینایان ابداع کند در ابتدا به مراکز مخصوص نابینایان از جمله انجمن نابینایان اصفهان بازدید شد و با نابینایان آن مرکز مصاحبه ای صورت گرفت که در ان متوجه شد هر کدام چه برداشتی از رنگ ها داشته اند و اینکه نابینایان به دو دسته تقسیم می شوند اول آنهایی که در ابتدا نابینا بوده اند و هیچ شناختی از حس رنگ ها ندارند و دسته دوم آنهایی که از ابتدا بینا بوده اند اما در مسیر زندگی نابینا شده اند و حسی از رنگ شناسی دارند و این کمک بزرگی به تحقیق ما کرد. سپس به مراکز آموزشی مخصوص نابینایان در اصفهان و شهرستان مبارکه مراجعه شد و تحقیقاتی بر روی آنان انجام شد و از آنان خواسته شد که در میان بافتهایی که بر روی لوح های گِلی قرار داشت رنگ مورد نظر را پیدا کنند و بر اساس ان نتایج مورد تحلیل قرار گرفت و با معلمین و اساتید دیگر مشورت شد و بافتی را که نابینایان بیشتری تأیید کردند بعنوان بافت راهنمای یک رنگ انتخاب کردیم و نیز در کنار آن از روش های قدیمی که همان خط بریل در نقاشی بود نیز بهره برد به این صورت که لوحه های راهنمایی را در کنار تصویرها قرار داده شد که با خط بریل رنگ بافت بر روی آن نوشته شده بود و این به نابینایانی که مورد آموزش قرار نگرفته بودند و برای بار اول بود که آن رنگ و بافت را لمس می کردند کمک می کرد که آن را بهتر و سریعتر درک کنند.  
تاریخ ثبت در بانک 30 فروردین 1400