کد ts-24889  
عنوان اول مقایسه آثار جولیا مارگارت کامرون و سفیدی شرمن. پروژه عملی: زنان و آسیب‌های اجتماعی  
نویسنده شیلا خداپرست  
استاد راهنما محمد ستاری  
اسناد مشاور مهرداد نجم آبادی  
نوع کاغذی  
دانشگاه دانشگاه تهران  
مقطع کارشناسی ارشد  
رشته رشته عکاسی  
سال دفاع 1380شمسی  
زبان فارسی  
چکیده امروزه نقش عکاسی در زندگی بشر غیرقابل انکار است. با تصاویر احاطه شده ایم و راه گریزی نیست . بدون تصویر مان در زندگی اجتماعی غیرقابل شناسائی وفاقد هویت هستیم. به قول هالایلاف «چون معتقدیم که شاهدواقعیت هستیم بهمین دلیل فقط به آنچه باچشمان خود می بینیم باور داریم. اماماصرفا نمی بینیم، دوربین هم چنین نمی کند. ما اطلاعات را متناسب با اهداف، نیازها، گرایشها و انتظارات خودتحریف می کنیم مامدلی ساده از فلسفه تجربه گرایی را برای زندگی خود بکار می گیریم چیزی که مشاهده می کنیم وجوددارد. چیزی که مشاهده نمی کنیم وجودندارد. همچنان که به چشمان خودایمان داریم و آنها را ملاک قرار می دهیم، بهمان ترتیب کار دوربین رانیز معتبر می دانیم.
در این میان، زنان در زمینه عکاسی در مقایسه با دیگر زمینه های هنر، صنعت، تکنولوژی و وسایل ارتباطی، نقش به مراتب نیرومندتری را ایفا کرده اند. در زمان حاضر در حالی که برای تعیین جایگاه زنان در نقاشی توجه قابل ملاحظه ای می شود و زمانی که شرح وتفسیر اهداف خاص آنها و سهمشان لحظه به لحظه مورد بحث قرار می گیرد، انجام مقایسه هایی در این زمینه سودمند است. البته در هنرهای تجسمی، فرهنگستان وتعبیری که اعضای آن از تعلیم وترتیب رسمی و الزامی داشتند، زنان رابطورجدی از پرداختن به این عرصه از هنر، جز از راههای غیر رسمی ونهانی، محروم ساخت. در آغاز عکاسی، از زمانی که بهرحال حتی اگر موضوع بدن لخت هم مطرح نبود، از حضور زنان در مدارس هنری جلوگیری می شد با وجود موانع آموزشی میدان را باز گذاشت. از سوی دیگر، پیچیدگی ها و همچنین خطرهای داروهای شیمیائی، بوها و آلودگیها، باید زنان را از دست زدن به این کار باز می داشت.
 
تاریخ ثبت در بانک 9 دی 1398