کد ts-19431  
عنوان اول تأثیر یک دوره تمرینات ترکیبی بر شاخص‌های التهابی سرمی (IL-6 و CRP) در مردان معلول ضایعه نخاعی  
نویسنده مریم قاسمی  
استاد راهنما پروانه نظر علی  
استاد راهنما محسن اکبرپور  
نوع کاغذی  
دانشگاه دانشگاه الزهرا (س)  
مقطع کارشناسی ارشد  
رشته فیزیولوژی ورزشی، گرایش فیزیولوژی فعالیت بدنی محض  
سال دفاع 1394شمسی  
تعداد صفحه 135  
زبان فارسی  
موضوعات ورزش معلولین. تمرینات ترکیبی، ضایعه نخاعی، پروتئین واکنشگر C (CRP)، اینترلوکین-6 (IL-6)  
چکیده زمینه و هدف: ضایعه نخاعی، نوعی ضایعه است که در اثر صدمه شدید به نخاع به وجود می‌آید. از جمله عوارض مزمن ابتلا به ضایعه نخاعی افزایش وزن، تغییر در ترکیب بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌باشد. هدف از تحقیق حاضر تأثیر یک دوره تمرینات ترکیبی بر شاخص‌های التهابی سرمی (IL-6 و CRP) در مردان معلول ضایعه نخاعی استان قم بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 270 نفر از مردان ضایعه نخاعی غیرفعال استان قم با دامنه سنی 25-45 سال و با سطح ضایعه در مهره‌های پشتی و کمری تشکیل دادند. انتخاب نمونه‌ها به صورت هدفمند و در دسترس بود و شرکت کنندگان به دو گروه 6 و 5 نفری به ترتیب تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل تمرینات ترکیبی (مقاومتی و هوازی) به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته) بود، که تمرینات مقاومتی با شدت 55-70 % 1-RM و تمرینات هوازی (ویلچررانی) با شدت 55-70 % HRmax انجام شد. همچنین در طول دوره اصل اضافه بار رعایت شد. سنجش سطوح پلاسمایی شاخص‌های التهابی اینترلوکین-6 و پروتئین واکنشی C (CRP) به روش الایزا (ELISA) انجام شد. برای تعیین نحوه‌ی توزیع داده‌ها از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف استفاده شد. برای تحلیل و مقایسه متغیرهای پژوهش در دو گروه کنترل و تجربی از آزمون T-test استفاده گردید. سطح معناداری (05/0≥α) در نظر گرفته شد. تمامی روش‌های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده‌ها در گروه تجربی از مرحله پیش آزمون به پس آزمون علی‌رغم کاهش 39/17 درصدی میزان CRP (113/0=P) و افزایش 57/1 درصدی میزان شاخص IL-6 (904/0P=) افزایش 14/1 درصدی وزن بدن (344/0P=)، افزایش 17/1 درصدی را در شاخص توده بدن (337/0P=) و کاهش 46/2 درصدی در چربی بدن (237/0P=) تفاوت معناداری دیده نشد. نتایج بررسی بین گروهی هم تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان نداد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد انجام 8 هفته تمرینات ترکیبی در مردان ضایعه نخاعی موجب تغییر معناداری در هیچکدام از فاکتورهای CRP، IL-6، وزن بدن، درصد چربی بدن و شاخص توده بدن نمی‌گردد.  
تاریخ ثبت در بانک 19 اردیبهشت 1397