Notice (8): compact(): Undefined variable: creators [APP/Controller/QuestionsController.php, line 62]
بانک جامع اطلاعات معلولان
Notice (8): Trying to access array offset on value of type null [APP/View/Questions/view.ctp, line 40]
کد qs-8879  
نوع مسئله  
مرجع تقلید آیت الله العظمی سیستانی  
تاریخ انتشار شمسی  
منبع مناسک حج، آیت الله سیستانی، ص 263؛ مناسک حج، م 149  
موضوعات معلولین حرکتی، حج تمتع  
متن * بر مکلف واجب است با نزدیک شدن روز نهم ذی‌الحجة الحرام خود را برای اعمال حج آماده و مهیا نماید. و واجبات حج سیزده چیز است، که عبارتند از: اول: بستن احرام. بهترین وقت بستن احرام ظهر روز هشتم ذی الحجّة است، و برای اشخاص پیر و مریض که از فشار جمعیّت بترسند، جایز است قبل از آن وقت نیز احرام ببندند و قبل از دیگران از مکه خارج شوند، و همچنین جایز است برای کسی که شرعاً می‌تواند طواف حج را قبل از وقوف در عرفات و مشعر انجام دهد، و مانند زنی که ترس از پیش آمدن عادت ماهانه دارد، آن را بر وقت یاد شده تقدیم کند. دوم: وقوف (بودن) در عرفات در روز نهم ذی‌الحجة الحرام، پس از گذشت مقدار انجام غسل و خواندن نماز ظهر و عصر پشت سر هم، از زوال آفتاب تا غروب آن. و عرفات نام جائی است در چهار فرسخی مکه. سوم: بودن در مزدلفه (مشعر) که بین عرفات و مکه است مقداری از شب عید قربان (دهم ذی‌الحجة) تا اندکی قبل از طلوع آفتاب، و مزدلفه نام مکانی است بین عرفات و مکه. چهارم: رمی جمره عقبه (زدن سنگریزه) در منی روز عید قربان، و منی تقریباً یک فرسخ تا مکه فاصله دارد. پنجم: قربانی کردن گاو و گوسفند یا بیشتر در منی روز عید، یا روزهای تشریق که عبارت‌اند از روزهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم. ششم: تراشیدن سر، یا گرفتن مقداری از موی سر یا ریش یا شارب در منی، و به این عمل آنچه به سبب احرام بر وی حرام شده بود حلال می‌شود. مگر زن و بوی خوش، و همچنین شکار بنابر احتیاط. هفتم: طواف زیارت خانه خدا پس از بازگشت به مکه. هشتم: به جا آوردن نماز طواف. نهم: سعی (رفت و آمد) بین صفا و مروه، و با این عمل بوی خوش نیز حلال می‌شود. دهم: طواف نساء یازدهم: به جا آوردن نماز طواف نساء، و با این عمل زن نیز حلال می‌شود. دوازدهم: بیتوته (ماندن شب) در منی شب یازدهم و شب دوازدهم، بلکه و همچنین شب سیزدهم در بعضی از صورت‌ها. سیزدهم: رمی سه جمره (اولی و وسطی و عقبه) در روز یازدهم و دوازدهم، بلکه در روز سیزدهم نیز بنابر اظهر، در صورتی که شب سیزدهم را در منی مانده باشد.  
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1395