کد pc-17453  
عنوان توانبخشی از نگاه امام هشتم حضرت رضا علیه السلام  
نوع سیاه سفید  
توضیحات توانبخشی از نگاه امام هشتم حضرت رضا(ع)

حضرت در روایتی می‌فرماید: عونُک للضعیف افضل الصّدقة (تحف العقول، ص 809)
کمک و یاری تو به ناتوان، بهترین نوع صدقه است.
انسان آسیب دیده و کسانی که بر اثر حادثه، تصادف، زلزله، اختلالات ژنتیکی یا بیماری‌های خاص و خلاصه به هر دلیل و علت توانمندی خود را از دست داده و معلولیت پیدا کرده‌اند، باید توسط مردم و دولت حمایت شوند. اما وقتی سخن از حمایت و رفع ناتوانی‌ها و توانبخشی به میان می‌آید، فکر می‌شود باید به آنان کمک مالی و صدقه مادی پرداخت شود. اما حضرت رضا(ع) می‌فرماید بهترین روش یاری و مساعدت است.
اما یاری، مصادیق و روش‌ها و شکل‌های مختلف دارد و نسبت به انسان‌های آسیب دیده به اقتضای نیازهایشان متفاوت می‌باشد. تشخیص مقتضیات و نیازمندی‌ها و چگونگی رسیدگی به آنان، نیاز به کارشناس و متخصص دارد. متأسفانه امروزه مردم در مواردی فراوان خرج می‌کنند و در مواردی هیچ فعالیتی مشاهده نمی‌شود. برای نمونه مردم روز عاشورا به عشق امام حسین(ع) آنقدر نذری تهیه می‌کنند و رسیدگی به آسیب‌مندان از طریق اعطای غذای نذری آنچنان شایع است که به حد افراط و اسراف و هدر رفتن سرمایه‌های میلیارد تومانی می‌انجامد.
اما نابینایانی هستند که برای تهیه یک عصا مشکل دارند و با اسراف نکردن در اطعام در یک شهر می‌توان عصای چند سال همه نابینایان ایران را تقبل کرد.
اشکال اساسی در این است که مردم هر منطقه یا هر شهر یا هر محله اولویت‌ها و نیازهای خود را نمی‌دانند. لازم است بهورزان و مددکاران سازمان بهزیستی در هر محل، نیازهای فصل را برای هر دسته از آسیب‌مندان اعلام نماید. می‌توان در مساجد هر محله اعلامیه‌ای نصب کرد و تعداد نابینا، معلول حرکتی، ده ناشنوا و معلول ذهنی در آن محله؛ نیز نیازمندی‌های آنها مثل تأمین هزینه تحصیلی، رفت و آمد به مدرسه، تهیه لوح و قلم، کتاب صوتی، اشتغال، فیلم‌های آموزشی، ویلچر، هزینه درمان و مراقبت را اعلام نمود.
یک فرد هم به عنوان معتمد تعیین می‌شود که افراد خواهان مساعدت یا او تماس بگیرند.
به این شیوه بسیاری از مشکلات و نیازمندی‌ها مرتفع می‌گردد. این شیوه که مبتنی بر تدبیر، برنامه‌ریزی و اعتماد به مردم است در واقع تحقق عینی روش CBR است. این روایت هم گویای همین نکات و ریشه توانبخشی متکی بر جامعه است.
 
تاریخ ثبت در بانک 27 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر