کد pr-47041  
نام ملیحه  
نام خانوادگی سجده  
سال تولد 1343  
وضعیت جسمی کم بینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دکترای مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام  
مهارت مربی رباتیک  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه این مصاحبه توسط دفتر فرهنگ معلولین در مرداد ماه 1400 انجام شده است.
قاسمی: لطف کنید خودتان را معرفی کنید.
سجده: من ملیحه سجده، متولد 21/8/1343 از تهران هستم. رشته دیپلم من اقتصاد و علوم اجتماعی بوده و کارشناسیم الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. کارشناسی ارشدم رشته مطالعات زنان با گرایش زن و خانواده از دانشگاه الزهرا. دکترایم هم حقوق زن در اسلام، که البته همان مطالعات زنان است با گرایش حقوق زن در اسلام، که از دانشگاه ادیان و مذاهب قم است.
پایان‌نامه کارشناسی ارشد من درمورد روابط مالی زوجین و عوامل موثر آن است، و کتابی هم نوشته‌ام با عنوان «حقوق مالی زنان درگذر زمان براساس عرف و شرع و قانون» که در این کتاب آمده‌ام از نظرات وکلا کارشناسان عامه مردم و قضات و استفتائات آیات اعزام استفاده کرده‌ام و به یک نتیجه کلی رسیده‌ام.
بعد پایان‌نامه دکترایم هم درمورد حقوق زوجه جانبازان بوده با عنوان «آسیب شناسی قوانین جانبازان براساس نظر زوجه جانبازان» است.

قاسمی: در زمینه معلولین و حقوق این افراد تا کنون مقاله‌ای یا کتابی داشته‌اید؟
سجده: خودم نه، ولی مطالعات داشته‌ام. و البته خودم هم جزء معلولین هستم. از ناحیه چشم راستم نابینا هستم و پروتز استفاده می‌کنم.

قاسمی: می‌توانم علت نابینایی شما را بپرسم؟ و اینکه از چه سنی بوده است؟
سجده: مادرزادی بوده؛ زمانی که مادرم من و برادرم را نُه ماهه باردار بود، بر اثر سانحه از پله‌های طبقه دوم به طبقه اول سقوط می‌کند، و در شکم مادرم پای برادرم داخل چشم من رفته است. زمانی که من به دنیا آمدم چشمم ورم کرده و کبود شده بود، که دیگر رشد نکرد و همان حالت ماند. در سن پنج سالگی یک دکتر چشمم را تخلیه کرد، از پوست پایم گرفتند توی چشمم گذاشتند، که البته نباید این کار را می‌کردند، و پزشکم ناشی بوده است. تا الآن هم از چشم مصنوعی پروتز استفاده می‌کنم.

قاسمی: یک چشمتان بینایی کامل دارد، نابینایی یک چشم شما روی آن تأثیر نگذاشته است؟
سجده: یک خرده تأثیر گرفته، ولی خب نه آنقدر.

قاسمی: در تحصیل شما و مطالعاتی که دارید این نابینایی برایتان ایجاد مشکل نکرده است؟
سجده: من کتاب و مطالعه را عینک می‌زنم.

قاسمی: تقریباً می‌شود گفت کم‌بینا هستید، درست است؟
سجده: نه، من با خواندن و نوشتن مشکلی ندارم.

قاسمی: در زمینه‌های دیگر چه فعالیتی داشته‌اید؟
سجده: من یک مدت مربی رباتیک بودم، و به بچه‌هایی که در مقطع سنی سه تا هفده سال هستند، آموزش رباتیک می‌دادم. بعد به مدت 7-8 سال هم در دفتر مشاوره حقوقی کار می‌کردم. بخاطر ادامه تحصیل از آنجا آمدم بیرون، برای اینکه درسم را بهتر بخوانم. در حال حاضر هم بیکار هستم.

قاسمی: متأهل هستید یا مجرد؟
سجده: متأهل.

قاسمی: اگر صحبتی باقی مانده که من نپرسیده باشم، می‌شنویم.
سجده: پایان‌نامه ارشدم را می‌خواهم بصورت دو تا کتاب دربیاورم، چون بحثهایش خیلی وسیع است. حقوق مالی زنان را در طول تاریخ مورد بررسی قرار داده‌ام، زمان زرتشتیان و زندیان، و کلاً در همه دوره‌های تاریخی، قبل از اسلام، بعد از اسلام، در زمان حال حاضر، همه اینها را آمده‌ام جدا جدا بررسی کرده‌ام. من می‌خواهم این را بصورت دو تا کتاب دربیاورم. یکی هم که پایان‌نامه دکترایم، روی هم می‌شود سه تا کتاب.

قاسمی: ممنون از شما که در این مصاحبه شرکت کردید.
 
تاریخ ثبت در بانک 30 مرداد 1400