کد pr-47029  
نام رضا  
نام خانوادگی شاهرخی  
سال تولد 1376  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات فوق دیپلم موسیقی  
مهارت موسیقی (پیانو)  
کشور ایران  
استان اصفهان  
متن زندگی نامه رضا شاهرخی
توضیح
رضا شاهرخی بر اثر بیماری شبکیه کم‌بینا شد ولی در زمینه‌های موسیقی و آشپزی فعالیت کرده و موفقیت‌هایی داشته است. به منظور معرفی تجربه‌هایش، مریم قاسمی با او مصاحبه‌ای انجام داد تا در بانک اطلاعات معلولان درج شود. این مصاحبه توسط سعید محمدیاری پیاده شد.

متن مصاحبه

* لطف کنید خودتان را معرفی کنید.
- من رضا شاهرخی هستم، متولد 4 اسفند 1376، و در اصفهان به دنیا آمده‌ام، و تحصیلاتم هم تا فوق دیپلم ادامه دادم، که می‌خواستم برای لیسانس و فوق‌لیسانس ادامه بدهم ولی امکان‌پذیر نشد.
بعد از دوم راهنمایی موسیقی را شروع کردم. رشته‌ای که در دانشگاه انتخاب کردم موسیقی و نوازندگی پیانو بود. الآن هم روی آهنگ‌سازی و نوازندگی و دیگر موضوعات موسیقی مشغول انجام تحقیقاتی هستم.

* کدام دانشگاه تحصیل کرده‌اید؟
- دانشگاه علمی کاربردی ملک شهر، که دانشگاه فرهنگ و هنر در اصفهان است.

* آیا قبل از دانشگاه، موسیقی کار می‌کردید؟
- بله. من از همان دوم راهنمایی، موسیقی را شروع کردم، بعداً در هنرستان هم رشته ساز پیانو را انتخاب کردم و استادم آقای علی قاضی بود. چند سال بعد، وقتی به دانشگاه رفتم، با استادهای دیگر هم کار کردم، خانم احمدی‌نژاد، آقای صوابی، و مجدداً آقای علی قاضی استادانم در دانشگاه بودند. بعد از دانشگاه تا حالا، خودم کار می‌کنم.

* فقط ساز پیانو کار کرده‌اید یا سازهای دیگر در این سال‌ها کار کرده‌اید؟
- در هنرستان ساز دوم هم داشتیم که هرکسی باید انتخاب می‌کرد، که من سنتور را انتخاب کردم یک مدت، بعد از آن هم کمانچه را انتخاب کردم، ولی اینها در حدی نبود که قابل قبول باشد، و فقط در حد آشنایی بود.

* آیا شما آموزش هم می‌دهید یا نه؟
- در بین فامیل بچه‌هایی بودند که می‌آمدند و من به آنها یاد می‌دادم. یکی از بچه‌ها هم الآن می‌رود کلاس آنلاین درس یاد می‌گیرد، ایشان می‌آید سوالاتش را از من می‌پرسد، با اینکه پیش من درس نمی‌خواند ولی مضایقه ندارم و به او می‌گویم، بدون اینکه دریغی داشته باشم.

* آیا شما مشکل بینایی دارید، درست است؟ علتش را می‌توانم بپرسم چه بوده است؟
- بله، من مشکل بینایی دارم، و کم‌بینا هستم. مثل اینکه مشکل شبکیه دارم، مشکل عصب‌های شبکیه.

* آیا با گروه خاصی در موسیقی همکاری داشته‌اید؟ در جشنواره‌های موسیقی که برای دوستان معلول برگزار شده تا الآن شرکت نکرده‌اید؟
- جشنواره‌های معلولین شرکت نکرده‌ام. پیشنهاد شد، برای شهر اصفهان، امتحان بدهیم، برویم ساز بزنیم، و قرار بود با بچه‌های هنرستان برویم تهران، ولی من با آنها نرفتم. بعد هرکس قبول می‌شد، به‌عنوان بهترین نوازنده آن شهر معرفی می‌شد، اما من نرفتم.
البته با آقای علی وادی دو شب کنسرت داشتیم، که قطعات خیلی سخت و حرفه‌ای موسیقی کلاسیک را اجرا کردیم.

* در زمینه‌های دیگر چطور، فعالیتی دارید؟
- جدیداً یک مقدار به آشپزی و اینها علاقه پیدا کرده‌ام. غیر از این یادم نمی‌آید که مهارت خاصی داشته باشم. در اینترنت جستجو می‌کنم، آنگاه در مورد یک غذای خاصی تحقیق می‌کنم و در موردشان کتاب‌های انگلیسی درباره آنها تا بتوانم به یک کیفیت عالی برسانم.

* پس به روش حرفه‌ای آشپزی را دنبال می‌کنید.
- با تجهیزاتی که در آشپزخانه خانگی است خیلی چیزهایش امکان‌پذیر نیست. ولی تا جایی که بشود پیگیری می‌کنم.

* صحبت دیگری باقی‌مانده که نپرسیده‌ام؟
- در آموزش موسیقی به کسانی که دوست دارند و علاقه‌مندند، در زمینه سولفژ و هارمونی می‌توانم خیلی کمکشان بکنم. در دانشگاه جزء نمرات خیلی عالی بودم. یعنی بالاترین نمرات را می‌گرفتم، و در این دو تا مبحث هم می‌توانم خیلی کمکشان بکنم. در نوازندگی هم انواع آهنگ‌ها از ایرانی و خارجی هرچه که باشد می‌توانم به آنها کمک بکنم.
 
تاریخ ثبت در بانک 30 مرداد 1400