کد pr-46107  
نام مصطفی  
نام خانوادگی فروزنده  
سال تولد 1354  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات کاردانی ادبیات انگلیسی  
اهم فعالیت ها یکی از اعضای انجمن نخبگان نابینا و فارغ التحصیل رشته کاردانی ادبیات انگلیسی و کارمند بیمه ایران است. او تولیدکننده لوازم توانبخشی است.  
کشور ایران  
متن زندگی نامه معجزه عصای سفید
مصطفی فروزنده یکی از اعضای انجمن نخبگان نابینا و فارغ التحصیل رشته کاردانی ادبیات انگلیسی و کارمند بیمه ایران است. او 43 سال دارد و بر اثر بیماری به مرور زمان بینایی اش را از دست داد. طوری که امروز به گفته خودش فقط نور می بیند. مصطفی اما با وجود نابینایی، موفق است و برای آینده ای بهتر تلاش می کند. او از سال 77 به فکر تولید عصا برای نابینایان افتاد تا با عصاهای جادویی اش در حرکت نابینایان معجزه کند.
وی در مورد تولید عصای نابینایان گفت: همیشه دلم می خواست در طراحی و ساخت تجهیزات نابینایان فعالیت کنم. من از بین جامعه هستم و به خوبی می دانم چه مشکلاتی دارند. به همین دلیل یک روز با گم کردن عصای دوستم، ایده طراحی و ساخت عصا به ذهنم رسید.
فروزنده افزود: عصای دوستم خارجی و از کانادا برایش آورده بودند. مشکل کوچکی پیدا کرده بود و به من داد تا در کارگاه پدرم آن را درست کنم. اما نمی دانم چه شد که عصا گم شد. پس از آن عصایی طراحی کرده و به جای عصای قبلی به او دادم. همین جرقه ای شد تا به طراحی و تولید عصا مشغول شوم.
وی گفت: عصای سفید غلطکی با دسته صاف یکی از کارهای مصطفی است که با استقبال خوبی هم روبرو شد. انتهای این عصا که با زمین برخورد می کند به جای اینکه پلاستیکی و ثابت باشد حالت گرد و چرخشی دارد. این کمک می کند تا فرد نابینا عصا را به راحتی روی سطح بکشد و فراز و فرود مسیر را پیش بینی کند و بعد قدم بردارد.
فروزنده افزود: همچنین مقاومت این عصا در برابر فشاری که فرد نابینا روی آن وارد می کند، بیشتر است و در جریان این اتفاق نه می شکند و نه خم می شود. از این عصا تاکنون در تیراژ سه هزار و 500 عدد تولید کرده ایم و قیمت مناسبی هم نسبت به نمونه های خارجی آن در بازار دارد. با این حال باز هم در تلاش هستم تا عصاهای راحت تری را برای نابینایان بسازم.

25 مهر 1397
ایرنا
 
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1400