کد pr-46106  
نام کامیار  
نام خانوادگی سیروس حبیب  
سال تولد 0  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت او که وکیل دادگستری است نماینده مجلس نمایندگان ایالت واشینگتن (در شمال غربی آمریکا) است.  
کشور امریکا  
متن زندگی نامه ایرانی نابینایی که عالی ترین سمت سیاسی آمریکا را دارد

05 مهر 1393
سیروس حبیب که از هشت سالگی نابینای مطلق بوده است، در 22 اوت 1981 در ایالت مریلند آمریکا از پدر و مادری که از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بودند متولد شد. او که وکیل دادگستری است نماینده مجلس نمایندگان ایالت واشینگتن (در شمال غربی آمریکا) است.
به گزارش عصرایران و به نقل از سایت وزارت خارجه امریکا، او اولین ایرانی-آمریکایی است که برای نمایندگی در مجلس نمایندگی ابالتی انتخاب شده است و در حال حاضر به عنوان یک ایرانی-آمریکایی عالیترین سمت سیاسی را در آمریکا در اختیار دارد.
سیروس، که وابسته به حزب دموکرات آمریکاست، در سال 2012 برای نمایندگی حوزه چهل و هشتم ایالت واشینگتن در مجلس نمایندگان این ایالت انتخاب شد. او با جمع آوری 340000 دلار برای فعالیتهای انتخاباتی خود رکورد جمع آوری بیشترین کمکهای نقدی انتخاباتی را برای انتخابات مجلس نمایندگان ایالت واشنگتن از آن خود کرد.
او بلافاصله پس از انتخابات به عنوان جانشین ریاست کمیته توسعه فنآوری و اقتصاد مجلس واشینگتن برگزیده شد.
وی همچنین به فعالیت حقوقی خود در شهر سیاتل، به عنوان مشاور شرکتهای فنی، ادامه می دهد. حبیب فارغ التحصیل دانشگاههای کلمبیا (با درجه عالی) و آکسفورد و دانشکده حقوق دانشگاه ییل است. او در ییل مسوول نشریه حقوقی دانشکده نیز بود.

منبع: سایت دیپلماسی ایرانی (http://irdiplomacy.ir/)


****************************
کامیار سیروس حبیب
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

16مین معاون فرماندار واشینگتن
مشغول به کار
11 ژانویه 2017 – 13 ژانویه 2021
فرماندار: جی اینسلی
پس از: براد ائون
ویپ دمکرات سنای واشینگتن
قائم‌مقام: Mark Mullet
پس از: Andy Billig
عضو سنای ایالت واشینگتن از حوزهٔ 48م
مشغول به کار
12 ژانویه 2015 – 4 ژانویه 2017
پس از: Rodney Tom
عضو مجلس نمایندگان واشینگتن
از حوزهٔ 48م
مشغول به کار
14 ژانویه 2013 – 12 ژانویه 2015
پس از: Deborah Eddy
پیش از: Joan McBride
اطلاعات شخصی
زاده: 22 اوت 1981 (39 سال)
بالتیمور، مریلند
ملیت: ایالات متحده آمریکا
حزب سیاسی: دموکرات
پیشه: سیاست‌مدار
دین: کاتولیک رومی
کامیار سیروس حبیب (متولد 22 اوت 1981) حقوق‌دان، سیاست‌مدار و استاد دانشگاه آمریکایی است که از سال 2017 تا 2021 به عنوان شانزدهمین معاون فرماندار واشینگتن مشغول به کار بود. او در این مقام ریاست سنای ایالتی واشینگتن را بر عهده داشت. او در هشت سالگی، بینایی خود را پس از سه بار بهبودی، و به علت یک نوع نادر از سرطان اطفال به‌طور کامل از دست داده‌است. او در زمان تصدی تنها عضو نسل وای حزب دموکرات بود که در ایالات متحده منصبی در سطح کل یک ایالت داشت. در مارس 2020، او اعلام کرد برنامه دارد از سیاست کناره بگیرد و یک کشیش یسوعی شود.

اوایل زندگی
حبیب در بالتیمور، مریلند، از والدینی که از ایران مهاجرت کرده بودند متولد شد. او که سه بار از سرطان نجات یافته بینایی خود را از دست داد و در هشت سالگی کاملاً نابینا شد. اندکی بعد خانواده او به بلویو، واشینگتن، مهاجرت کردند و او در سال 1999 از مدرسه بین‌المللی بلویو فارغ‌التحصیل شد.
حبیب دانشور رودز‌‌‌، دانشور ترومن، و فلوی سوروس است. او لیسانس خود را از دانشگاه کلمبیا، با سوماً کوم لود و در جامعه افتخاری Phi Beta Kappa عضویت داشت. حین تحصیل کارشناسی او در دفتر سناتور هیلاری کلینتون در نیویورک کار می‌کرد.
حبیب فوق لیسانس ادبیات انگلیسی را از [[St John's College, Oxford|سینت جانز کالج در دانشگاه آکسفورد دریافت کرد، و از اعضای فعال مجمع آکسفورد، و پایان‌نامه اش را با موضوع رالف الیسون و سلمان رشدی نوشت.
پس از بازگشت به آمریکا مدرک حقوق خود را از مدرسه حقوق ییل دریافت کرد. حبیب از سال 2013 به عنوان استاد مدرسه حقوق دانشگاه سیتل فعالیت می‌کند.

حرفه سیاسی
مجلس ایالتی
در سال 2012، حبیب با پیروزی در انتخابات به کرسی مجلس نمایندگان واشینگتن برگزیده شد.
در سال 2014 حبیب با کسب 65٪ آرا به عضویت در سنای سنای ایالت واشینگتن انتخاب شد. بلافاصله از سوی هم حزبی‌هایش به عنوان ویپ دمکرات سنا انتخاب شد که او را به یکی از اعضای عالی رتبهٔ دمکرات در سنا تبدیل می‌کرد. او نخستین آمریکایی ایرانی‌تبار است که در 6 نوامبر 2012 از حزب دموکرات به سنای ایالت واشینگتن راه پیدا کرد.

معاونت فرماندار
حبیب با به چالش کشیدن برد اون، معاون وقت فرماندار واشینگتن که 21 سال این منصب را در اختیار داشت در انتخابات سال 2016 شرکت کرد. در انتخابات مقدماتی، او از میان ده نامزد پیروز شد. حبیب در انتخابات سراسری نوامبر 2016 بر مارتی مکلندن نامزد جمهوریخواه پیروز شد. رئیس‌جمهور باراک اوباما از کمپین او حمایت کرد و در حمایت از او برای رأی‌دهندگان پیام ضبط شده تلفنی فرستاد.

حبیب در مارس 2020 اعلام کرد برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد نشد و به انجمن عیسی خواهد پیوست.

پیشه مذهبی
حبیب حین تحصیل در آکسفورد به کاتولیسیزم رومی گروید و در سرتاسر سال‌های حضورش در سیاست در آیین عشای ربانی کلیسای جامع سینت جیمز سیتل شرکت کرده‌است. او از سال 2016 به کشیش شدن فکر کرد و در سال 2019 از سوی انجمن عیسی (ژوزوئیت‌ها) پذیرفته شد و ورودش تا انتهای دوره معاونت فرمانداری اش به تعویق افتاد. او در 19 مارس 2020 اعلام کرد برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد شد و تصمیم گرفته به فعالیت سیاسی خود خاتمه دهد و یک کشیش کاتولیک بشود. او چنین نوشت:
در چند سال گذشته… ندایی حس کرده‌ام که زندگیم را به نحوی مستقیم تر و شخصی تر وقف خدمت به به حاشیه رانده شدگان، قدرت بخشی به آسیب پذیران، التیام دادن به آنها که از زخم‌های روحانی رنج می‌برند و همراهی با آنان که آینده شان را می‌بینند بکنم… به این باور رسیده‌ام که بهترین راه برای تعمیق تعهدم به عدالت اجتماعی کاستن از پیچیدگی در زندگی خودم وقف آن به خدمت به دیگران است.

او در پاییز 2020 مراحل آموزشی نوواردان ژوزوئیت را در لس آنجلس آغاز کرد.

افتخارات
او نخستین و تنها ایرانی آمریکایی است که توانسته از طریق انتخابات به یک منصب ایالتی برگزیده شود و عالی‌ترین ایرانی آمریکاییست که منصب حکومتی دارد.
در سال 2014، حبیب به عنوان «یکی از 4 ستاره در حال صعود زیر 40 سال» از سوی واشینگتن پست معرفی شد.
حبیب از سوی رهبری کمیته ملی دمکرات به عنوان یکی از 25 عضو کمیته پلتفرم حزبی سال 2016 منصوب شد.
حبیب جایزه رهبری 2020 «شورای ملی ایرانیان آمریکا» را دریافت کرده‌است.  
تاریخ ثبت در بانک 10 تیر 1400