کد pr-44078  
نام مجید  
نام خانوادگی سعادتی  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت حافظ قرآن کریم  
کشور ایران  
استان خراسان رضوی  
توضیحات به منظور شناسایی نابینایان حافظ و قاری قرآن، اقدام به جستجو در تمامی شهرها و روستاهای ایران شد. آقای رزاق محمدی منطقه خراسان را جستجو می‌کرد و با نابینایان مصاحبه می‌کرد یا زندگی‌نامه آنان را دریافت می‌نمود. مصاحبه حاضر یکی از این گفت‌وگوها است که توسط آقای محمدی اجرا شده است.  
متن زندگی نامه متن گفت‌وگو
* لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی مبادرت به حفظ قرآن نموده‌اید؟
ـ بنده مجید سعادتی هستم. 32 سال دارم و از دوره ابتدایی جزء 30 قرآن را حفظ نمودم. اما دیگر ادامه ندادم و به حفظ همان جزء اکتفا نمودم. در دوره دبیرستان تا قبل از دانشگاه مجدداً حفظ قرآن را شروع کردم و موفق به حفظ 5 جزء قرآن کریم شدم. اما از سال 92 به طور جدی حفظ را شروع کردم و حدود 10ـ11 جزء را حفظ نمودم.

* با توجه به این که شما در یک خانواده مذهبی رشد یافتید، آیا به غیر از جنابعالی دیگر اعضای خانواده هم حافظ قرآن هستند؟
ـ خیر، فقط بنده توانستم این مهم را پیگیری نمایم.

* آیا در خانواده شما فرد دیگری به غیر از شما معلولیت دارد؟
ـ بله، خواهرم هم دارای معلولیت است.

* آیا شما در کنار حفظ قرآن فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهید؟
ـ بنده از اواخر سال 91 به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و به عنوان مربی قرآن مشغول به تدریس می‌باشم. علاوه بر این سعی می‌کنم از تمام وقتم به نحو احسن استفاده نمایم و در اوقات فراغت به مطالعه و تماشای برنامه‌های مفید تلویزیون می‌‌پردازم.

* شما قبل از اینکه وارد آموزش و پرورش شوید در یکی از مراکز توانبخشی به تدریس قرآن اشتغال داشتید. لطفاً فعالیت‌های خود را در آن مرکز تشریح فرمایید.
ـ بنده از آبان سال 89 پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد حدود دو سال در خوابگاه‌های سازمان بهزیستی محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مشغول به خدمت بودم. با توجه به این که بچه‌های آن مرکز در روخوانی قرآن بسیار ضعیف بودند؛ بنابراین تمام هم و غمم را معطوف به روخوانی نمودم و سعی کردم روخوانی قرآن آنها را تقویت نمایم. البته مقداری هم به حفظ و قرائت قرآن آنها می‌پرداختم. ولی بیشتر وقتم و تلاشم را صرف تقویت روخوانی قرآن می‌نمودم. البته بنده تا جایی که در توانم بود در دروس مدرسه مثل عربی، زبان و دینی هم به آنها کمک می‌نمودم و مشکلاتشان را مرتفع می‌کردم. بنده لازم می‌دانم اذعان کنم که هنوز هم ارتباطم را با این مرکز قطع نکرده‌ام و در مواقع ضروری به خصوص موقع امتحانات به کمکشان می‌روم و خودم را شریک مسائل و مشکلاتشان می‌دانم.

* با توجه به این که شما هم در مراکز بهزیستی تدریس داشتید و هم در آموزش و پرورش مشغول هستید قطعاً تجربیات خوبی دارید که بیان این تجربیات برای همه مفید خواهد بود. به نظر شما کار کردن با کودکان بی‌سرپرست و کودکانی که دارای خانواده و والدین می‌باشند چه تفاوت‌هایی دارد؟
ـ بچه‌های بی‌سرپرست روحیه بسیار حساسی دارند. بنابراین کار کردن با این گروه نسبت به کودکان دارای والدین قدری سخت‌تر است. بچه‌های بی‌سرپرست تصویر درستی از پدر و مادر ندارند و مرتب فکر می‌کنند که چرا پدران و مادرانشان آنها را رها کرده‌اند و حتی نگران آینده‌شان می‌باشند. البته این مسائل در نوجوانان بیشتر نمود پیدا می‌کند و کودکان کمتر به این موضوعات فکر می‌کنند ما سعی کردیم آنها را با قرآن مأنوس کنیم و با بهره‌گیری از آیات قرآن آنها را به زندگی امیدوار و دلگرم نماییم. خوشبختانه نتایج خوبی هم حاصل شد. به گونه‌ای که بسیاری از آنها به مدارج بالای علمی رسیدند و زندگی خوبی هم تشکیل دادند. این برای من بسیار مسرت بخش است.

* با توجه به این که تمام آیات قرآن تأثیر گذارند و حلاوت و زیبایی خاص خود را دارند. به نظر شما کدام آیه در زندگی شما تأثیر بیشتری داشته و دارد؟
ـ البته تمام آیات قرآن زیبا و تأثیرگذارند. ولی آیه‌ای که بیشترین تأثیر را در زندگی من داشته آیه‌ای از سوره بقره است که می‌گوید: فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ‌. در این آیه خداوند می‌‌فرماید مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. انسان وقتی می‌بیند بزرگی او را یاد می‌کند چقدر خوشحال و مسرور می‌گردد و همین فرمایش خداوند به انسان سرور و آرامش می‌دهد.

* آیا شما روش خاصی برای حفظ قرآن اتخاذ نموده‌اید؟ چه توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند حفظ قرآن را شروع کنند می‌نمایید؟
ـ من به سه طریق روخوانی آیات، گوش کردن به صدای قاری و تکرار آیات و سپردن به حافظه حفظ قرآن را انجام می‌دهم. من برای تسلط بر آیات از قرائت استاد منشاوی بهره می‌گیرم. به این ترتیب که چندین بار آیات را گوش می‌کنم تا بر آیات مسلط شوم. برای گوش کردن به آیات قرآن استفاده از قلم قرآنی بسیار موثر است. من توصیه می‌کنم هیچ وقت با روخوانی صرف قرآن را حفظ ننمایند. چون کلمات فرّارند و روخوانی صرف سبب از یاد رفتن آیات می‌گردد. یا این که دچار خطا در ادای کلمات شوند. نکته دیگر این است که نباید حفظ قرآن را مختص به سن و سال خاصی دانست. همه افراد در تمام سنین می‌توانند قرآن را حفظ نمایند. برای تثبیت هم باید مکرراً مرور آیات را داشته باشند. مثلاً قبل از حفظ آیات جدید جزء‌ها و آیات قبلی را مرتب مرور نمایند.

* شما در کنار حفظ قرآن برای فهم بهتر آیات چه کتاب‌هایی را برای مطالعه توصیه می‌کنید؟
ـ همان‌طور که فهم قرآن مقدمه‌ای برای عمل به آن است؛ لذا برای فهم آیات لازم است کتب تفسیری مثل تفسیر نور، نمونه و المیزان خوانده شود. خوشبختانه موسسات ضبط کتب گویا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. تکنولوژی هم به کمک نابینایان آمده تا دسترسی به متون غنی را برای نابینایان آسان‌تر نماید. لذا لازم است حتماً از متون تفسیری به خصوص در بدو شروع به حفظ از تفسیر نور و تفسیر نمونه بهره گرفته شود.

* با توجه به این که معلولین دارای مشکلات فراوانی می‌باشند؛ شما برای فایق آمدن بر این مشکلات چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟
ـ با استناد به آیه لَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، از رحمت خدا ناامید نشوید. می‌توان دریافت که خداوند دارای رحمت واسعه است و همیشه یاریگر بندگانش می‌باشد؛ و همچنین با الگوگیری از بزرگان در راه مبارزه با سختی‌ها می‌توانیم بر مشکلاتمان پیروز شویم و سختی‌ها را سد راه خود ندانیم؛ یعنی ما باید تلاشمان را بکنیم و نتیجه را به خدا واگذار نماییم.



 
تاریخ ثبت در بانک 30 آذر 1399