کد pr-27141  
نام سید حسن مقیمی  
سال تولد 1360  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان فارسی  
تحصیلات کاردانی آی ـ تی  
اهم فعالیت ها نقاش رنگ روغن ـ ورزشکار حرفه‌ای در رشته‌های دو میدانی، دوچرخه سواری و کوهنوردی ـ و تا به امروز چهل و دو هزار کیلومتر رکاب، دور دنیا را رکاب زده است.  
کشور ایران  
متن زندگی نامه دوران کودکی یادش بخیر. کارتون هایی با انیمیشن‌های ابتدایی، لوی با مفهوم بالا و انسانی. مثل "هاچ زنبور عسل" که مفهوم قشنگ مادر را در دوران کودکی بیشتر به ما آموخت. "نل" که وفاداری به پدربزرگ و مغلوب نشدن در برابر ظلم را به ما یاد داد و خانواده "دکتر ارنست" که پذیرفتن و کنار آمدن با شرایط سخت را به ما یادآوری کرد و این یعنی هر چقدر هم شرایط سخت و امکانات ناچیز باشد، انسان‌ها با ابتکارات و خلاقیتشان می‌توانند زندگی را برای خودشان راحت‌تر کنند. همین‌طور کارتون "دور دنیا در هشتاد روز" که انیمیشن جذاب و دیدنی و به دور از واقعیتی بود که در آن دوران دیدیم. و شاید هم گاهی با خودمان آرزو می‌کردیم، که روزی ما هم دور دنیا را در هشتاد روز بزنیم.
و حالا این آرزو برای گروهی توانمند تحقق یافته است، آن هم نه با کشتی، قطار، هواپیما و یا حتی خودرو بلکه با دوچرخه و جالب‌تر آن که دو نفر از این گروه سه نفره، دارای معلولیت هستند تا دوباره به همه یادآوری کنند که افراد سالم با دست‌ها و پاها و اعضای بدن سالم، چقدر از بدنشان در راه اهداف بزرگ استفاده می‌کنند. می‌بینیم که در اقشار مختلف مردم، با امکاناتمالی و سطح فرهنگ‌های مختلف داشتن اعضای سالم را جزء واقعیت می‌دانند و نداشتن آنها را غیر ممکن. شاید امکانات رفاهی بیش از اندازه، باعش ود که حتی لحظه‌ای هم نخواهیم به نداشتن اعضاء بدنمان فکر کنیم و مثلی است که می‌گوید: "کفش راحت، داشتن پای سالم را از یاد آدم‌ها می‌برد."
و ای کاش، حتی برای لحظاتی خودمان را در شرایط سخت قرار دهیم و برای لحظه‌ای نداشتن یک عضو بدنمان را تصور کنیم، شاید بعد از آن باشد که برای ساعاتی قدر عضو سالممان را بدانیم.
سید حسن مقیمی که به طور مادرزادی از دو دست معلولیت دارد تا به امروز در انجام هیچ یک از کارهایش نمانده است و چه بسا کارهای سنگین، طاقت فرسا و افتخار آفرین را با هدف نشان دادن توانمندی‌های معلولان در کنار افراد سالم، به انجام رسانده است.
او از سال 1379 به طور حرفه‌ای ورزش را شروع می‌کند. شش سال او را دو میانی کار کرده و بعد از آن رشته تخصصی‌اش، دوچرخه سواری و کوهنوردی است. او به همراه دو نفر از دوستانش با نام‌های نفیسه صنایع زیبا و مهدی بنیادی، تا به امروز چهل دو هزار کیلومتر با دوچرخه رکاب زده‌اند. یکی از مسیرهای این گروه که گروه "امید" نام دارد، به ترتیب از ایان، ترکیه، یونان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، اتریش، آلمان، سوئد و نروژ، به مسافت دوازده هزار کیلومتر بوده است. آنها در فروردین سال جاری این سفر را آغاز کردند و چهار ماه بعد، در تیرماه به ایران بازگشتند.
قسمت زیباتر سفر حسن و دوستانش بر پایی نمایشگاه‌هایی از آثار کاریکاتور معلولان ایران است که در کشورهای مختلف برگزار می‌کنند. این گروه با هدف والایی که دارند، نه تنها توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند، بلکه هوای توانیابان هم وطن خود را هم دارند و اگر آنها شرایط سفر، مثل این گروه را ندارند، گروه امید آثار این هنرمندان را که شرایط خاصی هم برای جا به جا کردن می‌طلبد. با خود تا هزاران کیلومتر دورتر می‌برند تا توانایی توانیابان ایرانی را به همه آدم‌های دنیا نشان دهند.

هر توانیاب، یک درخت
این گروه برنامه دیگری هم در کشورهای مختلف دارند. با هماهنگی که گروه امید با شهرداری‌های شهرهای مختلف انجام می‌دهد، در چند روزی که این گروه در هر شهری اقامت دارد همه معلولان آن شهر با نماد صلح درختی در شهر خودشان می‌کارند و هر معلول یک درخت با دست خودش به یادگار می‌گذارد.

پشتیبانی سفارت‌ها
همچنین این گروه با انجمن بین‌المللی معلولان اروپا در ارتباط است و همه هماهنگی‌ها از قبل با این انجمن انجام می‌شود. این انجمن علاوه بر حمایت‌های مالیش، هرگونه مسائل پشتیبانی، ایمنی و اقامتی را به عهده گرفته است. در این میان سفرای ایران در کشورهای مختلف، همکاری قابل توجهی با این گروه داشته‌اند. از جمله آقای آهنی، سفیر ایران در پاریس و کنسولگری‌های میلان در ایتالیا، و هلند که از هر نظر از این گروه حمایت کردند. سفر آینده این گروه در نوروز امسال است که اروپا گردی با نشان صلح خواهد بود. و شعار آن: "همه با هم برای زندگی بهتر" است.

نمایشگاه در رعد الغدیر
سید حسن از سال 1379 با مرکز رعدالغدیر آشنا شده است و علاوه بر آموزش‌های مختلفی که در این مرکز دیده است، در حال حاضر مشغول به تکمیل زبان انگلیسی در این مرکز است. زبانی که ابزار اوست برای ارتباط قوی‌تر در خارج از کشور و تأثیرگذاری بیشتر. در میان سه عضور گروه امید، نفیسه صنایع زیبا فرد سالمی است که به همراه دو نفر دیگر هزاران کیلومتر را رکاب زده است او که حرفه‌اش عکاسی است و در انجمن باور فعالیت می‌کند، بیشتر سوژه‌هایش توانیابان و فعالیت‌های آنهاست و دوست دارد که توانایی‌های آنها را به تصویر بکشد. هفته گذشته نماشیگاهی از آثار او در رعدالغدیر مرکز هنگام بر پا شد که به همراه آن کاریاتوریست‌های معلول نیز کارهایشان را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشتند. نمایشگاه بعدی او در فرهنگسرای پرواز، انجمن دوستی ایران ـ برزیل، رعدالغدیر شعبه یافت آباد و سازمان اکو خواهد بود.

تور ایرانگردی
او زمان بین سفرهایش در داخل ایران به بطالت نمی‌گذراند و به همراه دوستان معلول دیگرش تورهای گردشگری و طبیعت گردی برای انجمن‌های مختلف مثل باور و رعد برگزار می‌کند. از جمله تور عکاسی گیلان و مراغه و مهاباد که همه این برنامه‌ها توسط خود توانیابان انجام می‌شود.
 
تاریخ ثبت در بانک 8 اردیبهشت 1399