کد pr-24071  
نام محمدجواد  
نام خانوادگی آخوندی  
سال تولد 1379  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات محصل  
مهارت بازیگر (تئاتر)  
کشور ایران  
متن زندگی نامه محمدجواد آخوندی متولد سال 1379 در مهریز و فرزند دوم خانواده است که از بدو تولد دارای معلولیت شدید جسمی ـ حرکتی است و در حال حاضر در رشته کامپیوتر در هنرستان شهید بهشتی مهریز تحصیل می‌کند.
خودش در خصوص شروع به کارش در تئاتر می‌گوید: دوره راهنمایی بودم که آقای ابویی از من دعوت کردند تا در نمایش گربه و پلنگ بازی کنم. تا قبل از آن هیچ تئاتری بازی نکرده بودم و آقای ابویی خیلی از من حمایت کرد تا وارد عرصه نمایش شدم. خانواده‌ام هم از این موضوع استقبال کردند و برای تمرین‌ها و رفتن به سالن کمکم می‌کردند.
وی ادامه می‌دهد: نمایش گربه و پلنگ در سومین جشنواره منطقه‌ای معلولین کویر در سال 94 شرکت کرد و من توانستم رتبه سوم بازیگری را به دست بیاورم. بعد از آن از تئاتر خوشم آمد و وقتی قرار شد در سال 96 هم تئاتر حسنک و دیو سیاه را آقای ابویی کار کنند من هم دوباره به گروه پیوستم و این نمایش در مهریز اجرای عموم رفت.
آخوندی اضافه می‌کند: نمایش حسنک و دیو سیاه در چهارمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای معلولین کویر در سال 96 حضور داشت و توانست 17 رتبه را از آن خود کند که من هم رتبه اول بازیگری را به دست آوردم.
وی در خصوص مشکلات اجرای تئاتر برای معلولین در مهریز می‌گوید: یکی از مشکلاتی که بچه‌ها داشتند این بود که همه معلول بودند و پلاتو هم سطح نبود تمرین برایمان سخت بود مخصوصاً من که با ویلچر می‌رفتم و باید من را بلند می‌کردند. در هفته 3 تا 4 روز تمرین می‌کردیم و هفته‌های آخر مانده به اجرا هر روز برای تمرین به سالن می‌رفتیم.
آخوندی استقبال مردم از تئاتر در مهریز را خوب می‌داند و می‌گوید: هفته‌های اول مردم کمتر برای دیدن نمایش می‌آمدند، اما روزهای آخر سالن پر می‌شد و خیلی استقبال می‌‌کردند. نمایش گربه و پلنگ هم در تهران و مشهد اجرا کردیم و خیلی راضی بودم.
او در جواب این سوال که امسال هم تئاتر کار می‌کند یا نه می‌گوید: اگر آقای ابویی دوباره نمایشی را اجرا کنند و بخواهند؛ حتماً بازی می‌کنم چون تئاتر را خیلی دوست دارم.
آخوندی در خصوص معلولیت می‌گوید: الآن در کنار بچه‌های سالم درس می‌خوانم، شاید معلولیت محدودیت داشته باشد. اما قطعاً مساوی با محدودیت نیست و معلولین باید بیشتر از غیر معلولین تلاش کنند چون معلولیت سختی‌های خودش را دارد که نباید ناامید شد.
وی در آخر می‌گوید: امام حسین را خیلی دوست دارم و همیشه در هیئت‌های عزاداری شرکت می‌کنم و طبل می‌زنم.
محمدحسن ابویی کارگردان نمایش‌های گربه و پلنگ و حسنک و دیو سیاه هم درباره محمدجواد می‌گوید: محمدجواد آخوندی، استعداد فوق‌العاده‌ای در زمینه هنرهای نمایشی دارد و خوشبختانه معلولیت برایش محدودیت نشده همین باعث شد در جشنواره‌های معلولین خوش بدرخشد.
وی ادامه می‌دهد: محمدجواد در نمایش گربه و پلنگ بسیار خوب ظاهر شد و داوران جشنواره، گروه را به خاطر او به تهران دعوت کردند. در مرکز تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرای عموم رفتیم و در سال گذشته هم با هنرنمایی که داشت توانست در جشنواره بیرجند رتبه اول بگیرد.
ابویی در پایان شخصیت محمدجواد را بسیار اجتماعی و جزو شاخصه‌های هنری مهریز معرفی می‌کند که مردم دوستش دارند.
منبع: آوای رسا شماره 96، مهر 1397
 
تاریخ ثبت در بانک 24 مرداد 1398