کد pr-24036  
نام سید محمود  
نام خانوادگی حسینی  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی ارشد اقتصاد محض  
مهارت ورزشکار  
کشور ایران  
شهر مشهد  
متن زندگی نامه سید محمود حسینی، از یک ماهگی و به علت تب و تشنج به فلج اطفال مبتلا شده و می‌توان گفت که از ابتدای تولد معلولیت داشته است. مثل همه بچه‌ها به مدرسه رفته و دیپلم ریاضی گرفته است. او که عزمش را برای موفقیت در زمینه تحصیل جزم کرده بود، موفق شد در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته اقتصاد محض از دانشگاه فردوسی فارغ التحصیل شود. حسینی که موفقیت در درس اقناعش نکرد، هم زمان از سال 85 ورزش تنیس روی میز را به صورت جدی دنبال می‌کند. وی در این رابطه می‌گوید: نزدیک 12 سال است که هفته‌ای 3 روز و روزی 2 ساعت تمرین می‌کنم. این را هم اضافه می‌کند که از سال 87 به مسابقات لیگ وارد و موفق شده به همراه دیگر هم تیمی‌هایش قهرمان کشور شود. مقام اول سوپر لیگ کشور، آخرین عنوانی است که سید محمود به همراه تیم نشسته آسایشگاه شهید فیاض بخش در مجموع تیمی کسب کرده است. سید محمود همچنین، امسال در آزمون دکترا شرکت کرده و منتظر دریافت نتیجه آن است. وی درباره انگیزه تحصیل در مدارج بالا می‌گوید: با توجه به نوع معلولیتم، نمی‌توانم کار فیزیکی سنگین انجام دهم. پدرم همیشه می‌گفت تا جایی باید درس بخوانی که جامعه به دانش تو محتاج باشد. به همین دلیل با علاقه و پشتکار درس را ادامه دادم؛ به طوری که معدل ریاضی‌ام 17 شد. فرد فعالی مثل سید محمود حسینی پس از تحصیل نمی‌تواند گوشه خانه تاب بیاورد. با توجه به معافیت سربازی در اغلب آزمون‌های مختلف استخدامی شرکت می‌کرد اما بعد از قبولی در آزمون کتبی، در مرحله مصاحبه یا کمیسیون پزشکی رد می‌شد. اما این پایان کار برای سید محمود که سرشار از پشتکار است، نبود. سال 91 بعد از قبولی در آزمون کتبی شرکت مخابرات استان در مراحل بعدی هم قبول شد و از سال 92 در این نهاد مشغول به کار است. وی موفقیتش را مرهون خانواده است. خانواده‌ای که با او بسیار عادی برخورد می‌کردند و هیچ تفاوتی بین محمود و خواهر و برادرانش نمی‌گذاشتند. خانواده‌ای که مدام تکرار می‌کرد: «تو هیچ تفاوتی با برادرانت از نظر استعداد نداری». به قول محمود این جمله می‌تواند معجزه کند. حسینی نقدی هم در این خصوص به شرایط اجتماع دارد و معتقد است که اگر معلولان در گوشه خانه نشسته‌اند، یکی از دلایلش این است که جامعه برای معلولان مناسب‌سازی نشده است تا هر معلولی با هر معلولیتی بتواند بین مردم حضور داشته باشد.
اگر به زندگی محمود نگاه کنیم، او هم مانند دیگران در زندگی‌اش شکست را تجربه کرده است اما شاه کلید طلایی او در شکست مشکلات زندگی این است که معتقد بوده انسان نباید هدفش را رها کند بلکه باید در مسیر به دست آوردن آن پشتکار داشته باشد.
وی می‌گوید: وقتی دوستان دارای معلولیتم را می‌دیدم که در مناصب مختلف پیشرفت کرده بودند، فهمیدم معلولیت محدودیت هست، اما ناتوانی نیست. باید پارادایم ناتوانی را از ذهنم پاک کنم. همان‌طور که در عرصه بین‌الملل معلولانی هستند که به رده‌های علمی بالایی رسیده‌اند. مثل، «استیون هاوکینگ» که کرسی نظریه‌‌پردازی فیزیک را در دانشگاه آکسفورد انگلستان داشت و نمونه مشهدی آن خانم سامانه احسانی‌نیا است که با وجود ضایعه نخاعی گردن، با دهان نقاشی می‌کند و در عرصه بین‌الملل هم مطرح است.
مأخذ: توان شهر، شماره3، 29 بهمن 1397، ص4.
 
تاریخ ثبت در بانک 3 مرداد 1398