کد pr-24033  
نام علیرضا  
نام خانوادگی ترابی  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی ، هنری  
زبان فارسی  
مهارت هنری و ورزشی (تنیس روی میز)تئاتر  
کشور ایران  
استان آسایشگاه فیاض بخش  
شهر خراسان  
متن زندگی نامه «علیرضا ترابی» از دیگر تنیسورهای دارای معلولیت تیم تنیس روی میز آسایشگاه فیاض بخش است. او با 18 سال سابقه کار تئاتر به نوعی از پیشکسوتان این رشته هنری محسوب می‌شود. ترابی سال 87 در شرکت سهام عدالت مشغول به کار شد و در آنجا با «حسن کارگر» که از تنیسورهای سابقه‌دار خراسان و تیم ملی است، آشنا شد و این آشنایی سبب شد تا او نیز به ورزش تنیس علاقه‌مند شود. او تاکنون چند دوره با تیم جانبازان و معلولان فیاض بخش در لیگ برتر کشوری شرکت کرده و چند بار هم رتبه‌های قهرمانی و نایب قهرمانی را به دست آورده است. ترابی درباره ماجرای ورودش به صحنه تئاتر نیز می‌گوید: سال 80 به مجتمع آموزشی توان‌یابان رفتم و در آن جا به آموختن تئاتر اقدام کردم. 6 سال در صحنه تئاتر فعالیت کردم و با نمایش «دیروز، امروز، فردا» به جشنواره فجر راه یافتم و در جشنواره بین‌المللی «مهر آئین» نیز مقام اول را به دست آوردم. از آن موقع تاکنون نزدیک به 300 اجرا در سراسر کشور داشته‌ام.
او بعد از گذشت چند سال حضور در صحنه تئاتر در مقام کارگردانی هم خوب حاضر می‌شود و اتفاقاً در مقام کارگردان از جشنواره کاسپین رتبه دوم را برای نمایش رستم و سهراب به دست می‌آورد و این نقطه شروع کارگردانی‌اش می‌شود.
ترابی می‌گوید: هدف من این نبوده که فقط به جشنواره‌ها راه پیدا کنم، بلکه می‌خواستم معلولان از خانه‌های خود بیرون بیایند و با جامعه ارتباط برقرار کنند و آن اعتماد به نفس لازم را به دست آورند.
شاید برای شما هم جای سوال باشد که چطور یک فرد دارای معلولیت شدید می‌تواند تا این حد موفق باشد. ترابی در این باره می‌گوید: اگر معلول صبر داشته باشد، همه چیز ممکن خواهد بود. معتقدم که نباید تماشاچی با نگاه ترحم به بازیگر دارای معلولیت نگاه کند بلکه تماشاچیان باید به قدری جذب بازی‌اش بشوند که معلولیت بازیگر را فراموش کنند.
البته این، همه استعداد آقای ترابی نیست؛ او در رادیو خراسان و رادیو زیارت هم فعالیت دارد. وی بازیگری و نویسندگی رادیو را هم بر عهده دارد.
ترابی بیان می‌کند: یک معلول باید بداند که خانواده هر روز نیستند که به او کمک کنند و باید خودش از عهده کارهایش بر بیاید.
مأخذ: توان شهر، شماره3، 29 بهمن 1397، ص5.
 
تاریخ ثبت در بانک 2 مرداد 1398