کد pr-24031  
نام احمد  
نام خانوادگی قلیچ‌خانی  
شهرت ساندر ترپهاوس  
سال تولد 1972  
وضعیت جسمی کم بینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
شهرت ساندر ترپهاوس  
مهارت حقوقدان و سیاستمدار  
کشور هلند  
متن زندگی نامه احمد قلیچ‌خانی که بعد از مهاجرت به هلند نامش را به ساندر ترپهاوس تغییر داد. او در سه راه آذری تهران در سال 1351/1972م به دنیا آمد. در هجده سالگی به هلند رفت و تاکنون در هلند ساکن است و با مراکز رسیدگی به نابینایان همکاری دارد.
احمد از یک چشم دارای مشکل بینایی است و این اختلال او مادرزادی است. پدرش بقال بوده و یک مغازه کوچک در زیر خانه‌شان داشت.
به دلیل نیمه بینا بودن از خردسالی همه به او توصیه می‌کردند که زندگی سختی خواهی داشت و بارها با برخورد به موانعی مثل تیر برق یا سقوط در جوی آب مشکلاتی برایش پدید آمد. اما بعداً نیمه بینا بودن موجب پیشرفت‌هایی در زندگی‌اش شد و برایش سودمند بود.
احمد از یازده سالگی به کشتی وی آورد و در سال‌ها بعد عضو تیم ملی شد و در 1990 برای مسابقات المپیک معلولان به هلند اعزام شد و از همین فرصت استفاده کرد و در هلند ماند. در رشته حقوق ادامه تحصیل داد و به مدارج عالی علمی دست یافت. نیز در انتخابات پارلمان شرکت کرد و اکنون عضو پارلمان هلند و یکی از شخصیت‌های مشهور سیاسی و تصمیم‌گیر در هلند به شمار می‌رود. چون مواضع مردمی دارد و به امور مردم رسیدگی می‌کند محبوبیت لازم را دارد. به صراحت به ایرانی بودن خود هم افتخار می‌کند. کتابی درباره او منتشر شده و دارای وب سایت است. منابع درباره او عبارت‌اند از:
ـ سایت شهروند (کانادا)
ـ مصاحبه با بی‌بی‌سی
ـ گفت‌وگو با رادیو زمانه
ـ وب‌سایت www.sanderterphuis.nl
 
تاریخ ثبت در بانک 2 مرداد 1398