کد pr-23415  
نام سید سابق  
نام خانوادگی حسین پور  
سال تولد 1313  
وضعیت جسمی ناشنوا  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان فارسی  
مهارت ورزش کشتی  
کشور ایران  
متن زندگی نامه سید سابق حسین‌پور
متولد 1313، وفات 1373ش
ناشنوا
ورزشکار در رشته کشتی آزاد
دارای مقامات و موفقیت‌های کشوری و بین‌المللی
سید سابق حسین‌پور در سال 1313ش در شهرستان اردبیل از پدری مهاجر روسیه و مادری اردبیلی متولد شد در 7 سالگی همراه با خانواده خویش به قائم‌شهر نقل مکان کرد و در 22 سالگی به تهران آمد و ورزش کشتی را آغاز کرد. مربی و مشوق وی، ورزشکار نام‌آور وطن ما امامعلی حبیبی بود.
سابق حسین‌پور در المپیک ناشنوایان 1961 فنلاند در وزن 62 کیلو در کشتی آزاد مدال طلا گرفت و المپیک 1965 آمریکا در کشتی آزاد و فرنگی در وزن 67 کیلو صاحب 2 مدال گردید. نامبرده در 30 سالگی با خانم زهرا خندان‌پور ازدواج کرد، حاصل این ازدواج 3 پسر ناشنوا و یک دختر شنوا است.
فرزندان بزرگ وی از هنرستان ناشنوایان فارغ‌التحصیل شده‌اند و پسر سوم وی دانش‌آموز کلاس دوم راهنمایی است و کوچکترین فرزند او در کلاس اول ابتدایی تحصیل می‌کند.
او در شرکت دخانیات شاغل و کارمند این شرکت بود. آخرین موفقیت او در بلغارستان بود. فدراسیون ورزش‌های بلغارستان به او مدال افتخار جهانی در رشته کشتی اعطاء کرد. البته در چندین مسابقه بین‌المللی شرکت کرد و مدال افتخار برای ایران سوغات آورد.
سید سابق در دو سال آخر زندگی به اختلال و کم کاری کلیه دچار شده بود و با دیالیز زندگی می‌کرد. نیاز به پیوند کلیه داشت اما تأمین مخارج پیوند برای او ممکن نبود، سازمان‌ها هم از تأمین آن شانه خالی می‌کردند. بالاخره در غم و تنهایی و زیر سایه کمبودهای مالی جان به جان آفرین سپرد و همه را داغدار ساخت.
مأخذ: پیام ناشنوا، سال سوم، بهار 1374، ص16-17.  
تاریخ ثبت در بانک 30 دی 1397