کد pr-21796  
نام سید مصطفی  
نام خانوادگی میرتقی  
سال تولد 1322  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت نویسنده  
اهم فعالیت ها او زندگی‌نامه‌اش را در یک جلد با عنوان پنجاه سال رنجوری و صبوری منتشر کرده و درباره خودش به تفصیل توضیح داده است.  
کشور ایران  
استان یزد  
توضیحات چگونه نویسنده شدم؟
سید مصطفی میرتقی (1335-1383) فردی است که بر اثر پیشرفت رماتیسم مفصلی از 12 سالگی کاملاً معلولیت حرکتی پیدا کرد و از اواسط عمرش به نویسندگی رو آورد و چندین عنوان کتاب منتشر نمود. او درباره نویسنده شدنش، خاطره‌ای نقل کرده که زیبا است:
وضعیت‌ام و مشکلات ناشی از معلولیت چندین سال ادامه داشت تا اینکه در تابستان 1345 طبق معمول هر ساله به زادگاه پدرم، شهرستان مهریز، رفته بودیم، در پی مطالعه مجلّه‌ای که از خوانندگان خواسته بود تا داستانی برایش بنویسند، یکباره تصمیم گرفتم با وجود این که آشنایی چندانی با سبک و روش داستان‌نویسی ندارم، داستانی برای آن مجلّه بنویسم و شروع به نوشتن داستانی نمودم که خود قهرمان اول آن بودم، قهرمانی خیالی که با ماجراهای اتّفاق افتاده در آن فرسنگ‌ها فاصله داشت؛ گرچه خوانندگان آن زمان ـ بعد از چاپ شدن آن به صورت کتاب ـ آن را واقعی می‌پنداشتند.
فعالیت نویسندگی من این گونه با انگیزه نوشتن داستانی برای یک مجله هفتگی در سال 1345، یعنی در 23 سالگی آغاز گردید و از آنجا که حجم آن داستان زیاد شده بود و از این جهت تصوّر می‌کردم آن مجله آن را چاپ نخواهد کرد، تصمیم گرفتم داستان خود را به صورت کتاب چاپ و منتشر نمایم، رونوشت آن داستان را جهت صدور مجوّز چاپ به اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر اداره ارسال نمودم که بعد از چند هفته مجوّز طبع و انتشار آن صادر شد و بدین ترتیب نخستین کتاب من جهت چاپ آماده شد.
از این موضوع که سرانجام بعد از چهار سال رنج و نگرانی استعداد خود را شناخته و به کار گرفتم، بسیار خوشحال و امیدوار گردیدم و سرانجام بعد از موانع و مشکلاتی که در رابطه با هزینه چاپ کتاب با آنها مواجه بودم، در تابستان 1346 با قرض گرفتن هزینه چاپ آن از یکی از آشنایان، آن را چاپ و منتشر نمودم، بعد از چاپ کتاب هم آن را با کمک برخی از فرهنگیان محترم در تعدادی از مدارس یزد توزیع نمودم. خوشبختانه این محبت‌ها و همکاری‌های ارزشمند و موثر همچنان ادامه دارد، به طوری که تاکنون توانسته‌ام تمامی کتب انتشار یافته خود را با این همکاری‌ها توزیع و منتشر نمایم.
فعالیت نویسندگی خود را به صورت نوشتن رمان و داستان تا سال 1350 با نوشتن 6 داستان دیگر که در 4 جلد کتاب چاپ و منتشر گردید، ادامه دادم؛ تا این که متوجه گردیدم برخی از خوانندگان داستان‌هایم، به ویژه جوانان عزیز از آنها استفاده لازم و مطلوب را نبرده و نیز آن گونه که انگیزه و خواست من می‌باشد، به نتایج اخلاقی و اجتماعی آن داستان‌ها توجه لازم را نمی‌نمایند، به همین سبب بعد از انتشار پنجمین کتاب خود تحت عنوان «در مقابل مرگ» که اثری پلیسی بود، یکباره تصمیم گرفتم از آن به بعد به تألیف و انتشار کتب مذهبی بپردازم تا بدین وسیله خوانندگان کتاب‌هایم با معارف و تعالیم حیاب بخش اسلام بیشتر آشنا شده و من به هدف و انگیزه اصلی و واقعی خود که خدمتگزاری به جامعه اسلامی‌ام می‌باشد، بیش از پیش نایل شوم؛ از این‌رو برای نگارش اولین کتاب مذهبی خود، به تحقیق و مطالعه در تعداد زیادی از کتب در این زمینه پرداختم تا این که بعد از حدوداً دو سال مطالعه و تحقیقات مداوم و فیش برداری پیرامون نخستین کتاب مذهبی خود که موضوع آن اصول عقاید اسلامی بود، سرانجام در سال 1352 آن را تحت عنوان «اسلام و عقاید شعیه» تألیف نمودم و در تابستان سال 1353 در 432 صفحه و در 2000 نسخه چاپ و منتشر گردید که برایم بسیار جالب و موفقیت‌آمیز بود.
افراد دارای معلولیت هر کدام با کمترین هزینه یعنی یک خودکار و یک صفحه کاغذ می‌توانند کار نویسندگی را به عنوان یک روش برای کسب درآمد و نیز برای فرهنگ‌سازی شروع کنند.
مأخذ
پنجاه سال رنجوری و صبوری، سید مصطفی میرتقی، نیکو روش، 1393، ص 29-32.
 
متن زندگی نامه سید مصطفی میرتقی در 1322 متولد شد. البته خودش در متن تولدش را در 1322 می‌داند ولی در شناسنامه کتاب چند جا تکرار شده که تولدش در 1335 و وفاتش 1383 بوده است. در 7 سالگی به رماتیسم مفصل مبتلا شده و به تدریج حرکت پاها را از دست می‌دهد و اختلال در دست‌ها پیدا می‌کند. بالاخره در 12 سالگی کاملاً معلول و از کار افتاده می‌گردد.
به رغم معلولیت و با زحمت تحصیلات را تا پایان متوسط ادامه می‌دهد. پس از آن به مطالعه، تحقیق و تألیف رو می‌آورد و چند اثر و کتاب هم منتشر کرده است.
او زندگی‌نامه‌اش را در یک جلد با عنوان پنجاه سال رنجوری و صبوری منتشر کرده و درباره خودش به تفصیل توضیح داده است.

 
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر