کد pr-17245  
نام عاطفه  
نام خانوادگی ثمری  
سال تولد 1353  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
مهارت نقاشی با دهان  
اهم فعالیت ها برگزاری چند نمایشگاه در داخل و خارج از کشور، فروش تابلوها، عضو انجمن نقاشان بین‌المللی سوئیس، «نگوین هونگ تاچ» سفیر ویتنام در یکی از نمایشگاه‌هایش تابلویی را از او خریداری کرده است.  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه عاطفه با دهان به نقاشی‌ها جان می‌دهد + تصاویر
شنبه 13 آذر 1395 - 13:25
عاطفه ثمری
گوشه سالن با لباس‌های رنگی‌اش نشسته است و چنان غرق در کار است که حتی رفت‌و‌آمدها هم نمی‌تواند لحظه‌ای تمرکزش را مختل کند. عاطفه 13 سال است که با عشق نقاشی می‌کشد. نقاشی‌هایی که عاطفه با دهان می‌کشد طرفداران زیادی دارد، یکی از آنها «گوین هونگ تاچ» سفیر ویتنام است که با خریدن یکی از نقاشی‌های عاطفه خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهنش حک کرده است.
مهرو ماهر، گروه اجتماعی- در گوشه‌ای از سالن نگارخانه "روز" تعدادی تابلوی نقاشی رنگ روغن به چشم می‌خورد که برای بسیاری از افراد وسوسه انگیز و قابل توجه است. تابلوهایی بزرگ که در نگاه اول شاید هرگز معلولیت نقاش را به ذهن متبادر نکند اما همه این زیبایی‌ها اثر هنری و تلاش عاطفه ثمری، نقاشی معلول است که با استفاده از دهان به تصویر می‌کشد.
قلم را به دهان می‌گیرد و روی بوم نقاشی می‌‌چرخاند آن وقت انگشت به دهان می‌مانی که این دختر چطور بدون دست و با وجود ناتوانی در رفت و آمد می‌تواند چنین تصاویر زیبایی خلق کند. کسی که حتی توانایی سفر به طبیعت و دیدن زیبایی‌های آن را هم ندارد.
روی ویلچر نشسته و با کمک انگشتان پا سعی دارد قلم‌مو را در دهانش بگذارد. همین که قلم‌مو در دهانش جای می‌گیرد با پا‌هایش بوم نقاشی را صاف می‌کند و زمینه بوم را رنگ‌آمیزی می‌کند. به آرامی خورشید را در گوشه‌ای از بوم به تصویر می‌کشد. آنقدر تمام امورات و کارهایش را با انگشتان پا انجام داده که تبحر خوبی در این زمینه پیدا کرده است. به طوری که نداشتن دست، مانع رسیدن به خواسته‌ها و انجام کارهایش نیست. لباسی با رنگ‌های شاد و متنوع به تن دارد و لحظه‌ای لبخند از روی لبانش رخت بر نمی‌بندد. با زحمت و مشکل می‌تواند حرف‌ها و خواسته‌هایش را بیان کند اما از بین تکان‌های غیر ارادی و لکنت‌های کلامش می‌توان فهمید چه آرزوهایی دارد و می‌خواهد به کجا برسد.

عاطفه می‌گوید: «از 13 سال پیش به نقاشی علاقمند شدم و با کمک یک مربی نقاشی که خود نیز دچار معلولیت بود در طول یک سال توانستم نقاشی را یاد بگیرم و تا به حال نقاشی‌های بسیاری کشیده‌ام که به فروش رفته است.»
این هنرمند نقاش برای کشیدن یک تابلو نقاشی روزها فکر می‌کند و حدود 3تا 4 ماه طول می‌کشد که یک تابلو هنری خلق کند. البته عاطفه از سال 1383 توانست با کمک یک خانم نقاش معلول، عضو انجمن نقاشان بین‌المللی سوئیس شود و نقاشی‌های خود را در عرصه جهانی نیز مورد توجه قرار دهد. حتی چندی قبل نیز از سوی شهردار کلن آلمان برای برگزاری یک نمایشگاه نقاشی در آن شهر دعوت شد. بهترین خاطره‌اش زمانی بود که «نگوین هونگ تاچ» سفیر ویتنام در یکی از نمایشگاه‌هایش تابلویی از او خریداری کرد.
عاطفه با کلامی بریده بریده از آرزوهایش می‌گوید: «دوست دارم که یک گالری نقاشی داشته باشم و به تعداد زیادی از معلولان علاقمند نقاشی آموزش دهم زیرا معلولان بسیاری هستند که علی رغم علاقه به هنر از جمله نقاشی به دلیل محدودیت‌های جسمی و مالی مجبور می‌شوند روی رویاهای خود خط بکشند در حالی که معلولیت مانع پیشرفت و موفقیت نیست.»
برای عاطفه 42 ساله که از راه فروش نقاشی‌هایش خرج و مخارج زندگی خود و مادر پیرش را تامین می‌کند هیچ سد و معبری مانع ادامه زندگی و شادابی نیست به طوری که اغلب کارهایش را بدون کمک دیگران انجام می‌دهد و به آینده بسیار امیدوار است.
این دختر هنرمند تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و دوست دارد برای معلولان هنرمند و نقاش نمایشگاه‌های گروهی از سوی سازمان‌های مختلف برگزار شود تا هنر و توانایی آنان در معرض دید عموم قرار گیرد و به افراد معلول به چشم یک فرد ناتوان نگریسته نشود.
عاطفه ثمری از برخورد غیر اخلاقی و غیر انسانی عده‌ای از افراد با معلولان نیز گلایه‌مند است و می‌گوید: «چندی قبل در یک مراسم دورهمی که تعدادی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان حضور داشتند شرکت کردم و تابلویی را برای فروش به حراج گذاشتم که در آن مراسم ارزش یک تابلو حدود 10 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. یک پزشک جراح زیبایی در آن مراسم تابلو را خریداری کرد و پرداخت هزینه و چک را به روز بعد واگذار کرد اما با توجه به اینکه قانون حراج هنری در ایران نهادینه نشده است از روز بعد هر چه برای دریافت پول با آن پزشک تماس گرفتیم پاسخ نداد و حتی با بی احترامی و با لحن بی ادبانه‌ای تهدید کرد که پول تابلو را نمی‌دهم و تو هم کاری نمی‌توانی کنی.»
به گزارش آنا، علاقمندان به بازدید از نقاشی‌های عاطفه ثمری و سه زن توان‌یاب دیگر می‌توانند از 22 آذر ماه تا 5 دی در نمایشگاه توانمندسازی زنان کار آفرین در برج میلاد حضور یابند.
 
تاریخ ثبت در بانک 3 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر