کد pr-15924  
نام عباس  
نام خانوادگی اردستانی  
مرتبط با معلولان عمومی  
نوع فعالیت خدماتی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناس ارشد تربیت بدنی  
مهارت مسئول راه‌اندازی ورزش بوچیا  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه بوچیا رشته‌ای است که در روح و روان بچه‌ها تأثیر دارد
عباس اردستانی کارشناس ارشد تربیت بدنی است. او استاد دانشگاه فرهنگیان است و از سال 1370 تا کنون در خدمت جانبازان و افراد دارای معلولیت است. در حال حاضر سمت اصلی او در فدراسیون جانبازان و معلولان، مدیریت آموزش و پژوهش است. او می‌گوید: به جهت علاقه وافری که ریاست محترم فدراسیون، آقای خسروی وفا به ورزش بوچیا داشتند من را مسئول راه‌اندازی ورزش بوچیا در کشور کردند.
این رشته از چه سالی در کشور ما راه‌اندازی شده است؟
قدمت بوچیا در ایران به سال 1382 برمی‌گردد. در سال 82 که یک جشنواره ورزشی، فرهنگی داشتیم. آقای دکتر برجسته که در حال حاضر معاونت فنی پاراالمپیک را برعهده دارند، پیشنهاد راه‌اندازی رشته ورزشی بوچیا که مربوط به افراد دارای معلولیت‌های شدید است را مطرح کردند.
ورزشکاران این رشته تا کنون در مسابقات بین المللی هم حضور داشته‌اند؟
شرکت تیم بوچیای ما در مسابقات بین المللی به 5، 6 سال قبل برمی‌گردد. اولین شرکت ما در مسابقات پاراآسیایی جوانان توکیو بود. بچه‌های ما در بخش دوبل کلاس BC3، یک مدال برنز گرفتند و در کلاس BC1 هم، یک مدال برنز داشتیم.
این ورزش از چه زمانی وارد پاراالمپیک شده است؟
از سال 1986 که «سی‌پی‌ایزرا» فعالیتش را شروع کرد این رشته را وارد مسابقات کرد و الان دو، سه دوره است که وارد مسابقات پاراالمپیک شده و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته است.
شما به عنوان فدراسیون معلولان و جانبازان چه اقداماتی برای گسترش و آموزش این رشته‌ها در سطح کشور کرده‌اید؟
ما در این راستا اقداماتی را انجام داده‌ایم. در بخش آموزشی علاوه بر برقراری دوره‌های مربیگری در سطح کشور، به همه ارگان‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر علاقمندند و می‌توانند امکانات حداقلی را فراهم کنند، با کمال میل و بدون هیچ هزینه‌ای، دوره‌های آموزش مربوط به ورزش افراد معلول را برگزار می‌کنیم. هر نهاد و ارگان و مرکز مردم نهادی که نیاز به دوره‌های آموزشی داشته باشد، ما با کمال میل همکاری می‌کنیم.
در رشته تربیت بدنی اصولاً واحدهایی با عنوان ورزش معلولان وجود دارد؟
ما در رشته تربیت‌بدنی دو درس داریم که تدریس می‌شود. یکی از آنها تربیت بدنی ورزش معلولان است، یکی هم تربیت بدنی تطبیقی است. هر دوتای این دروس، به جامعه معلولان می‌پردازد. دروس این رشته از سال 1376 در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. بعد از سال‌ها تلاش، موفق شدیم تا از وزارت علوم مجوز تأسیس کارشناسی تربیت بدنی معلولان را بگیریم. هر دانشگاه به راحتی می‌تواند این رشته را راه بیاندازد.
الان هم به دنبال این هستیم که بتوانیم مجوز جامع مرکز علمی و کاربردی را بگیریم و به طور ویژه به ورزش معلولان در رشته‌های مختلف بپردازیم. بحث آموزش‌های مجازی هم هست که اگر امکانش به وجود بیاید آن را هم راه‌اندازی می‌کنیم. در بخش پژوهش هم اگر عنوان پایان نامه هر دانشجویی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رابطه با ورزش افراد جانباز و معلول باشد، ما از او حمایت می‌کنیم و برای انجام پژوهشش به او کمک می‌کنیم.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 مرداد 1396