کد pr-15896  
نام محمد  
نام خانوادگی صدق گفتار  
شهرت احمدزاده  
سال تولد 1332  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت هنری  
شهرت احمدزاده  
مهارت ازپیشکسوتان عرصه موسیقی  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه محمد احمدزاده
تاریخچه آموزش موسیقی در میان نابینایان همراه با استاد احمدزاده
می 9, 2014
در مجله گفتگو شماره 2

دوستان عزیز در گزارشی دیگر خدمت استاد برجسته موسیقی جناب آقای احمدزاده هستیم که باید گفت ایشان از نخستین افراد نابینای آموزش دیده در عرصه موسیقی هستند.
با سلام خدمت استاد عزیزجناب آقای احمدزاده، ازپیشکسوتان عرصه موسیقی.
_با سلام من محمد( صدق گفتار) اسم هنریم احمدزاده، متولد تهران اصلیت همدانی،سال تولد 1332 هستم.
استاد گرامی ازآنجایی که شما با مجموعه کانون کاروآموزش همکاری داشته اید،ازتاسیس آن کانون برایمان بفرمایید.
_این کانون در سال 1334 توسط اشرف پهلوی تاسیس گردیده، زمانی که ایشان ازمجموعه کریستوفل دراصفهان بازدیدی داشتند، به فکر تاسیس کانون کار و آموزش در پایتخت افتادند، و پس از این که به تهران بازگشتند خواستار تاسیس این مجموعه شدند. و از مجموعه کریستوفل آقای کابلی با ایشان برای تاسیس کانون کار وآموزش همراهی داشتند.
دراین مجموعه چند تا نابینا وجود داشت؟
_حدودا 50 تا 60 نفر
در رابطه با فعالیتهای این دوستان در کانون بفرمایید؟
_درابتدا فعالیتها خیلی ابتدایی وضعیف بود، مثلا با حصیر بافی شروع به کارکردند، اما بعدها به فکراین افتادند که اینگونه فعالیتها پیامدهایی خاص به همراه دارد مانند بیماریهای سل وغیره، تصمیم بر این شد که نابینایان در این مجموعه درس بخوانند و موسیقی یاد بگیرند.
ازاساتید موسیقی که با کانون کار و آموزش همراهی میکردند بفرمایید لطفا، _ازاولین اساتید میشود ازآقای حسینعلی وزیرتبار نامبرد، که استاد کلارنت بودند. وبا سازهای دیگرهم مانند فلوت و ویلون آشنا بودند.درآن زمان به هنرستان ملی وقت چندین بار مراجعه شد و در خواست استاد گردید، ولی متاسفانه با وجود 30 تا 40
استاد؛فردیحاضربه آموزش به نابینایان نمیشد تا آقای وزیرتبار موافقت فرمودند. ایشان هیچگونه تجربه ای دراین رابطه نداشتند، و خط بریل برای موسیقی هم درآن زمان وجود نداشت. نتها ایشان میگفتند و افراد در حال آموزش مینواختند. بعدها ایشان اساتید دیگر راوارد کانون کردند. مانند آقای منوچهر رشیدی. آقای رشیدی استادسلفژ آکاردئون، پیانو و ترومپت بودند. با آمدن آقای رشیدی آموزش موسیقی به صورت علمی گردید.
بعد از فوت آقای وزیرتبار،آقای معروفی را بجای ایشان آوردند، بعدها معلم فلوت آوردند به نام آقای خیرخواه و معلم ویلونسل آقای ایزدی، معلم کلارنت آقای فرزانه یا فرزانه فردقیق در یادم نیست. حدودا 10 استاد به آموزش موسیقی به نابینایان میپرداختند.
شما از چه سالی به یادگیری موسیقی پرداختید؟
_ از سال 1335
کانون کار و آموزش تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه داد؟
_ 2سال قبل از تاسیس مدرسه رضا پهلوی، شهید محبی فعلی
به چه دلیل این مجموعه منحل گردید؟
_به دلیل این که برخی از روئسا دریافته بودند که گویا این مجموعه وسیله ای برای درآمد برای گروههای دیگر شده و نتوانستند این مساله را تحمل کنند و کانون منحل گردید.
با تشکر از شما استاد عزیز، از اینکه وقتتونو در اختیار ما قرار دادید متشکریم.
آقای احمدزاده ازاساتیدی هستند که آموزش موسیقی را هم در مدرسه شهید محبی یا رضا پهلوی سابق، وهم درمدرسه خزائلی داشته اند،وحتی در دوره ای به آموزش دوره گردهای نوازنده هم پرداخته اند.
ایشان درادامه فرمودند اگراستعداد و دلسوزی به همراه هم باشند باعث پیشرفت میشود، زیرا سختیها ودشواریها برخی اوقات طاقت فرسا میشود
درانتها لازم به ذکر است که در چند دهه قبل به علت نگرشی که نسبت به توانایی فرد نابینا بوده، پیشکسوتان فعال در راستای امور نابینایان و به کلی معلولین خیلی تلاش کردند تا بتوانند تواناییهای خود را به اجتماع ثابت کنند و راه را برای نسل حاضر هموار بسازند. صمیمانه دست تک تک آنها را میفشاریم وپیشرفتهای اخیررامدیون اراده قوی آنان هستیم.
پایداروموفق باشید.
 
تاریخ ثبت در بانک 21 مرداد 1396