کد pr-13405  
نام علی  
نام خانوادگی غضنفری نصرآباد  
سال تولد 1344  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی مدیریت صنعتی  
کشور ایران  
استان یزد  
متن زندگی نامه علی غضنفری نصرآباد

توضیح
ایشان جانباز جنگی است و پس از نابینا شدن توانسته مدارج علمی را طی کند. این گفت‌وگو توسط خبرنگار بانک جامع اطلاعات معلولان، مریم قاسمی انجام یافته و سعید محمدیاری و اعظم قاسمی در پیاده کردن و آماده‌سازی آن تلاش کرده‌اند. این گفت‌وگو در بهمن ماه 1400 انجام یافت.

متن مصاحبه
* لطف کنید خودتان را معرفی کنید.
- من متولد 1 شهریور 1344 هستم. محل تولدم روستای {خُرآباد} در دهستان نصرآباد از توابع شهرستان تفت یزد است. تحصیلاتم هم لیسانس مدیریت صنعتی است.

* شما نابینا هستید، درست است؟
- من جانباز نابینا هستم، در جنگ نابینا شده‌ام.

* تحصیلتان بعد از نابینا شدن بوده است؟
- دوره دیپلم را گذراندم، همان تجربی، بعد رفتم دیپلم اقتصاد، در دانشگاه هم مدیریت صنعتی خواندم.

* مشکلات و موانعی که برای تحصیل داشتید را بیان می‌کنید؟
- ما خودمان باید کلاسها را ضبط می‌کردیم، بعد می‌رفتیم گوش می‌دادیم. اوایل خوب بود. سرویس داشتیم، می‌آمدند ما را می‌بردند، محل استراحت داشتیم. ولی بعداً اینها را از ما گرفتند. رفتیم دوباره خوابگاه، سرویسمان را هم برداشته بودند، با هزار مشکلات می‌رفتیم. بعداً مشکل بود که برویم مثلاً دانشگاه و برگردیم. وسایل تحصیلی مثلاً کتاب بریل و اینها را نداشتیم، کم داشتیم. یک کتاب مثلاً حساب دیفرانسیل به من دادند، دیگر هیچ چیز.

* جایی شاغل هستید؟
- من بنیاد هستم.

* مهارتهای دیگری که دارید را بفرمایید، مثلا در زمینه‌های ادبی، هنری و ورزشی فعالیت خاصی داشته‌اید؟
- فعالیت خاصی که بعنوان حرفه محسوب بشود، نه. ولی خب شنا می‌رفتم، و ورزشهای رزمی را بسیج به ما آموزش می‌داد. بعد دوچرخه سواری و موتورسیکلت سواری و اینها را هم رفته‌ایم.

* خیلی ممنون. اگر نکته‌ای باقی مانده می‌شنویم.
- معلولین بیشتر احتیاج به حمایت دارند، از لحاظ آسایشگاه و خانواده، مثلاً با خانواده‌هایشان باید صحبت بشود که مثلاً این معلولیت را بپذیرند، و با آنها مثل بچه‌های عادیشان برخورد بکنند، ولی بدانند که فرزندشان معلول است.

* منظورتان این است که فرهنگ‌سازی هم در زمینه خانواده و جامعه هردو صورت بگیرد نسبت به حالا نگاهی که نسبت به معلولین وجود دارد و توانمندیهایی که دارند، درست است؟
- بله.


 
تاریخ ثبت در بانک 6 خرداد 1396