کد pr-11329  
نام حسین  
نام خانوادگی دهقانی  
سال تولد 1356  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی زبان و ادبیات فارسی  
مهارت حافظ 2 جزء از قرآن کریم علاوه بر حفظ قرآن به کار فرش فروشی هم اشتغال دارد. با استفاده از قلم قرآنی حفظ می‌کند.  
کشور ایران  
استان مشهد  
متن زندگی نامه مصاحبه با حسین دهقانی. مصاحبه‌گر: رزاق محمدی.
آقای محمدی: لطفاً خودتان را معرفی نمائید.
آقای دهقانی: بنده حسین دهقانی متولد 1356 در مشهد می‌باشم. و در همین شهر هم سکونت دارم.
آقای محمدی: جناب‌عالی از چه زمانی به حفظ کلام وحی روی آوردید؟
آقای دهقانی: من جزء 30 را در دوران طفولیت حفظ نمودم. ولی اجزای ابتدای قرآن را از دو سال پیش شروع کردم و تا کنون حافظ 5 جزء از کلام‌الله مجید می‌باشم. بنده به دلیل پاره‌ای مشکلات شغلی و خانوادگی فرصتهای زیادی را برای حفظ از دست دادم. اما به لطف خداوند متعال دوباره حفظ را شروع نمودم. اما با داشتن دو فرزند بیشتر حفظم را در محل کارم و در اوقات فراغت پیگیری می‌نمایم. و به همین دلیل دوره‌ی حفظ من طولانیتر می‌شود.
آقای محمدی: با توجه به این که شما در صوت و لحن و ترتیل‌خوانی تبحر خاصی دارید آیا از آموزشها وی مرتبط با این فنون بهره جسته‌اید؟
آقای دهقانی: متأسفانه بنده به دلیل مشغله‌ی کاری نتوانستم از محضر اساتید و کلاسهای آموزشی استفاده کنم. اما با گوش دادن به ترتیل قاریان مشهوری مثل استاد منشاوی تا حد ضعیفی توانستم در این عرصه موفقیتی کسب نمایم. اما تأکید اصلی بنده بر حفظ و ترجمه‌ی قرآن کریم می‌باشد و تا حد امکان هم سعی می‌کنم با نقمات آشنا شوم.
آقای محمدی: با توجه به این که یافتن شغل مناسب برای همه سخت است. ولی برای ما با توجه به معلولیتمان بسیار دشوارتر است اگر امکان دارد فرایند یافتن شغلتان را بیان فرمائید.
آقای دهقانی: برای پیدا کردن شغل ابتدا باید به خدا توکل کرد و سپس تمام تلاش خود را بنمائیم. چون روزی انسان دست خداوند است. من هم با وجود سختیهای فراوان با خدا معامله کردم. و خداوند متعال هم به من کمک کرد و توانستم در دانشگاهی که تحصیل می‌کردم مشغول به کار شوم. و به حمد‌الله یک شغل و زندگی آبرومند دارم. چون من معتقدم انسان هر‌قدر هم که سواد داشته باشد باید بتواند با مردم تعامل اجتماعی برقرار نماید تا بتواند از علمش بهره‌برداری کند. من هم از دوران دانشجوئی پیگیر شغلم بودم و به لطف خداوند موفق شدم.
آقای محمدی: شما با وجود مشکلات فراوان چگونه توانستید بر زندگی مسلط شوید و روحیه و نشاط خود را حفظ نمائید؟
آقای دهقانی: من خیلی سعی کردم با مشکلات مبارزه کنم و با آنها کنار بیایم. به همین دلیل به خواندن رمان و تماشای تلویزیون روی آوردم. ولی هیچ کدام از اینها نتوانست تغییری در روحیه‌ی من ایجاد کند. تنها چیزی که به من انگیزه و نشاط می‌داد تلاوت قرآن کریم بود. وقتی قرآن می‌خواندم احساس آرامش و سبکی خاصی داشتم. از این رو با جدیت بیشتری به حفظ قرآن گرایش پیدا کردم. و تا جائی که توفیق حاصل شود ادامه خواهم داد.
آقای محمدی: آیا در حفظ قرآن کریم از روش خاصی پیروی می‌کنید؟
آقای دهقانی: البته هر کسی برای حفظ روش خاصی را انتخاب می‌نماید. ولی من فکر می‌کنم ابتدا باید آیات را به طور دقیق از روی قرآن خواند و حفظ نمود. سپس برای آشنائی با تجوید و ارتقای صوت و لحن و آشنائی با نقمات به تلاوت قاریان مشهور گوش فرا داد.
آقای محمدی: میزان تحصیلات شما چقدر است و در کجا تحصیل نمودید؟
آقای دهقانی: بنده مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد اخذ نمودم. بنده ورودی سال 77 بودم و در مدت هفت ترم توانستم مقطع کارشناسی را به اتمام برسانم.
آقای محمدی: با توجه به این که همه‌ی آیات قرآن سراسر نور و آرامش‌بخش هستند اما ممکن است برخی آیات تأثیر بیشتری بر زندگی انسان بگذارند. کدام یک از آیات تأثیر بیشتری در زندگی شما داشته است؟
آقای دهقانی: البته تمام آیات قرآن عزیز و گرامی هستند. ولی یکی از آیاتی که مرا مجذوب خود کرد آیه‌ی کُلُّ مَن عَلَیها فان است. یعنی همه چیز جز ذات اقدس باری تعالی فنا‌پذیر هست. این آیه‌ی شریفه به ما می‌آموزد که نباید خود و زندگی‌مان را در مادیات و آرزوهای پوچ غرق سازیم. چون همه به سوی خداوند باز خواهیم گشت. یکی دیگر از آیات تأثیر‌گذار آیه‌ی أَلا بِذِکرِ‌الله تَطمَئِنُّ القُلوب می‌باشد که در روح و جان من رخنه کرده است.
آقای محمدی: در پایان اگر توصیه‌ای برای قرآن‌آموزان نابینا دارین بیان فرمائید.
آقای دهقانی: توصیه‌ی من به نابینایان عزیز این است که قبل از شروع به حفظ و فراگیری قرآن مجید در صدد دستیابی و حفظ استقلال خود باشند تا بتوانند از امکانات موجود در جامعه بهره ببرند. یعنی مهارتهای زندگی مثل تحرک و جهتیابی و آداب معاشرت با مردم را یاد بگیرند و هر‌گونه بد‌بینی و سوء ظن را از خود دور سازند تا بتوانند وارد اجتماع شوند.
 
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1395