کد pr-11328  
نام ایوب  
نام خانوادگی ثمره  
سال تولد 1356  
وضعیت جسمی کم بینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دیپلم  
مهارت حافظ 2 جزء از قرآن کریم علاوه بر حفظ قرآن به کار فرش فروشی هم اشتغال دارد. با استفاده از قلم قرآنی حفظ می‌کند.  
کشور ایران  
استان مشهد  
متن زندگی نامه مصاحبه با ایوب ثمره. مصاحبه‌گر: رزاق محمدی.
آقای محمدی: لطفاً خودتان را معرفی نمائید.
آقای ثمره: این‌جانب ایوب ثمره متولد سال 1356 در مشهد می‌باشم.
آقای محمدی: با توجه به این که جناب‌عالی کم بینا هستید علت کم بینائیتان چیست؟
آقای ثمره: بنده دچار یک بیماری وراثتی به نام rp هستم که به مرور باعث ضعف بینائی من می‌شود. اوایل دید بهتری داشتم طوری که در مدارس عادی و از کتب بینائی استفاده می‌نمودم و بدین ترتیب تا مقطع دیپلم پیش رفتم. سپس وارد کار و بازار شدم. اما بینائیم همچنان رو به افت است. در حال حاضر هم علاوه بر شغل آزاد از مهرماه سال 94 حفظ قرآن را شروع کردم و تا کنون دو جزء از قرآن کریم را حفظ نمودم.
آقای محمدی: با توجه به این که شما در بازار به کار فروش فرش اشتغال دارید آیا مشکل بینائی شما در کارتان خللی وارد نمی‌سازد؟
آقای ثمره: البته بینائی در شغل ما خیلی تأثیرگذار است. و فرش‌فروشی نیاز به دید زیادی دارد. ولی برادرم مرا در این کار یاری می‌نماید و مرا همراهی می‌کند. به همین دلیل بیشتر وقت من آزاد است و همین امر باعث شد به حفظ قرآن روی بیاورم.
آقای محمدی: تا جائی که بنده استحضار دارم حفظ قرآن شما باعث گرایش و تشویق اقوام و خویشان شما به سمت قرآن شده است. لطفاً بفرمائید این امر چگونه صورت پذیرفت؟
آقای ثمره: ما در هفته یک بار جلسه‌ی قرائت قرآن با حضور اقوام و دوستان برگزار می‌نمائیم. من تا چند سال پیش برای قرائت قرآن از قرآنهای بینائی استفاده می‌کردم و قرآن تلاوت می‌نمودم. اما از حدود هشت سال پیش که خط بریل را آموزش دیدم دیگر از قرآنهای بریل برای تلاوت بهره می‌گرفتم. و کم‌کم به حفظ قرآن روی آوردم. همین انگیزه‌ی بالای من سبب شد تا بسیاری از اقوام به حفظ قرآن گرایش پیدا نمایند و تشویق و ترغیب گردند. این باعث مسرت و افتخار بنده می‌باشد.
آقای محمدی: با توجه به این که زندگی انسان دارای مشکلات و فراز و نشیبهای فراوانی می‌باشد و جناب‌عالی هم از این قاعده مستثنی نیستید انس با قرآن و بالاخص حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته و دارد؟
آقای ثمره: البته حفاظ قرآن علاوه بر حفظ آیات باید نیم‌نگاهی به ترجمه و معنی قرآن هم داشته باشد. همین نگاه اجمالی به معنای آیات انسان را به تفکر و تدبر در بطن آیات وا می‌دارد. با توجه به این که قرآن کتاب انسانساز است و جنبه‌ی آموزشی و تربیتی دارد. لذا ما را به سمت زندگی بهتر سوق می‌دهد. و سبک زندگی را به ما می‌آموزد. پس اگر ما به قرآن توجه بیشتری داشته باشیم قطعاً تأثیر مثبتی در زندگی ما خواهد گذاشت و ما را به سمت زندگی بهتر و نشاط روحی رهنمون می‌سازد.
آقای محمدی: شما چه روش و شیوه‌ای برای حفظ قرآن کریم اتخاذ نموده‌اید؟
آقای ثمره: یکی از مواردی که باید در هنگام حفظ به آن توجه نمود آسودگی خاطر در موقع حفظ قرآن می‌باشد. من برای حفظ آیات از قلم قرآنی استفاده می‌نمایم. یعنی ابتدا آیات را می‌شنوم و هر آیه یا کلمه‌ای را که بر اثر درست نشنیدن اشکال داشتم با استفاده از قرآن بریل و یا کمک دوستانم مشکلاتم را برطرف می‌نمایم.
آقای محمدی: لطفاً کمی از زندگی خصوصی خود بگوئید.
آقای ثمره: بنده در سال 80 ازدواج کردم و ثمره‌ی این ازدواج دو فرزند یک دختر و یک پسر می‌باشد. دخترم 13 ساله و شاعر است. پسرم هم 9 سال دارد. هر دوی آنها گرایش زیادی به قرآن مجید دارند. به طور کلی زندگی خوب و آرامی دارم.
آقای محمدی: شما زمانی هم بازرس جامعه‌ی نابینایان بودید. آیا از آن دوران تجربیاتی دارید؟
آقای ثمره: کار کردن با نابینایان برای بنده یک افتخار بود و خاطرات خوشی را برای من رقم زد. بزرگترین حسن این مجموعه برای بنده آموختن خط بریل بود که باعث شد به آسانی بخوانم و بنویسم. و به طور کل کار با نابینایان را بسیار دوست دارم.
آقای محمدی: در پایان چنانچه توصیه‌ای برای قرآن‌آموزان نابینا دارید بیان فرمائید.
آقای ثمره: ما نابینایان و کم بینائان وقت آزاد زیادی داریم. البته یکی از دغدغه‌های ما این است که گاهی اوقات مشکلات ناشی از معلولیت سبب آشفتگی روحی و فکری ما می‌شود. به همین دلیل مانعی برای پیشرفت ما تلقی می‌گردد. ولی باید به خداوند متعال توکل کنیم و حفظ قرآن را شروع نمائیم. چون حفظ قرآن باعث خیر و برکت در زندگی می‌شود و ما را به سمت زندگی بهتر سوق می‌دهد.
 
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1395