کد sr-48932  
عنوان اول مقایسه استرس ادراک شده، آسایش ذهنی و تاب آوری در بین والدین کودکان اتیسم، کم توان ذهنی و فزون کنش  
نویسنده شراره شمس  
نویسنده کیوان کاکابرایی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه مجله رویکردی نو در علوم تربیتی  
شماره پیاپی 12  
سال 1401شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 134  
شماره صفحه (تا) 144  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه
اکثر والدین به هنگام تشخیص اختلال فرزندان خود، دچار واکنش انکار و سردرگمی شده و طیف گسترده ای از هیجانات از قبیل خشم، غمگینی، گریه و سوگ را نشان می دهند.
هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس ادراک شده، آسایش ذهنی و تاب آوری در بین والدین کودکان اتیسم، کم توان ذهنی و فزون کنش انجام شد.
روش
روش پژوهش حاضر توصیفی، علی_ مقایسه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند عصب تحولی (اتیسم، کم توان ذهنی و بیش فعال) شهر تهران بود. که از این میان تعداد 210 مادر به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن، تاب آوری کونور و دیویدسون و آسایش روانشناختی ریف بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 24 انجام شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که بین استرس ادراک شده، تاب آوری و آسایش روانشناختی، در والدین کودکان اتیسم، کم توان ذهنی و بیش فعال تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>p). استرس ادراک شده در والدین دارای کودک اتیسم بیشتر است، آسایش روانشناختی در والدین دارای فرزند بیش فعال بیشتر بوده و تاب آوری در والدین دارای کم توانی ذهنی بیشتر است.
نتیجه گیری
با توجه به این یافته ها داشتن کودک مبتلا به اختلال اتیسم، کم توان ذهنی و بیش فعال، می تواند بر تاب آوری، ادراک از استرس و آسایش روانشناختی تاثیر بگذارد.
کلید واژگان: آسایش ذهنی، تاب آوری، استرس ادراک شده، عصب تحولی  
تاریخ ثبت در بانک 26 خرداد 1401