کد sr-48912  
عنوان اول تاثیر تمرین مهارت های حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالا  
نویسنده احد موسی پور  
نویسنده فرزاد ملکی  
نویسنده فرناز ترابی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه جله علوم حرکتی و رفتاری  
شماره پیاپی 14  
سال 1400شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 10  
شماره صفحه (تا) 15  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه و هدف
کودکان اتیسم از سطح پایین عملکرد شناختی برخوردارند از آنجایکه فعالیت بدنی بر شناخت و بهزیستی اثرات مثبتی دارد، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین مهارت های حرکتی باز و بسته بر توجه پایدار کودکان طیف اتیسم با عملکرد بالابود.

روش شناسی
به همین منظور تعداد 45 نفر کودک مبتلا با دامنه سنی 8 تا 10 سال از شهر تهران انتخاب و بعد از انجام پیش آزمون (آزمون عملکرد پیوسته) به صورت تصادفی در سه گروه تمرین مهارت های حرکتی باز، بسته و کنترل طبقه بندی شدند، سپس گروه های تجربی به مدت 12 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی موردنظر پرداختند، گروه کنترل در این مدت فعالیت های روزانه خود را انجام دادند درنهایت پس از آخرین جلسه تمرینی پس آزمون و 24 ساعت بعد از پس آزمون، یادداری به عمل آمد و نتایج ثبت گردید.

یافته ها
نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد اثر تمرین مهارت های باز و بسته بر توجه پایدار شرکت کنندگان معنی دار بود (001/0=p). علاوه بر این در مقایسه جفتی نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون (001/0=p) و یادداری (001/0=p) عملکرد گروه تمرین مهارت های باز به طور معنی داری بالاتر از گروه تمرین مهارت های بسته و کنترل بود.

نتیجه گیری
با توجه به یافته ها به نظر می رسد استفاده از تمرین مهارت های حرکتی باز و بسته می تواند مداخله ای سودمند برای فرایندهای توجه ای کودکان طیف اتیسم باشد.

کلید واژگان: مهارت حرکتی باز و بسته، توجه پایدار، کودکان اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 25 خرداد 1401