کد sr-48910  
عنوان اول اثربخشی آموزش ذهن آگاهی به مادران بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  
نویسنده مرجان آل بهبهانی  
نویسنده مولود کیخسروانی  
نویسنده ناصر امینی  
نویسنده محمد نریمانی  
نویسنده بهنام الدین جامعی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  
شماره پیاپی 179  
سال 1400شمسی  
ماه آذر و دی  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه و هدف
اختلال طیف اتیسم منجر به بروز اختلال های رفتاری شدید همچون پرخاشگری در کودکان مبتلا می شود. بر این اساس هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی به مادران بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود.

روش کار
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 85 کودک 12-6 سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به دو مرکز توان بخشی اتیسم شهر تهران (مراکز شمیم و فریحا) در شش ماهه اول سال 1398 بودند. از بین آنها 20 نفر (14 پسر و 6 دختر) به روش نمونه گیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 10 کودک). مادران کودکان حاضر در گروه آزمایش مداخله آموزش ذهن آگاهی را در 12 جلسه در طی 3 ماه دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری کودکان (شهیم، 1385) بود. داده های به دست آمده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد آموزش ذهن آگاهی به مادران بر کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (0002≥P؛ 60/0=Eta؛ 09/12=F) تاثیرگذار است.

نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش ذهن آگاهی با بهره گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه می تواند می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژگان: اختلال طیف اتیسم، پرخاشگری، ذهن آگاهی  
تاریخ ثبت در بانک 25 خرداد 1401