کد sr-48909  
عنوان اول اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا  
نویسنده احمد محمودی  
نویسنده مریم مشایخ  
نویسنده فاطمه زم  
نویسنده مهدی شاه نظری  
نویسنده جاوید پیمانی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  
شماره پیاپی 120  
سال 1401شمسی  
ماه فروردین و اردیبهشت  
شماره صفحه (از) 115  
شماره صفحه (تا) 130  
زبان فارسی  
توضیحات زمینه و هدف
کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسایل اجتماعی و رفتاری منجر شود از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان ناشنوا است.

مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99- 1398 در استان البرز بود. تعداد دانش آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس و سنجش عزت نفس کوپر اسمیت برای جمع آوری داده ها استفاده شد.

یافته ها
نتایج نشان می دهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (p<0/05). همچنین یافته های پژوهش حاکی از آن است که عزت نفس کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است.

نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش، بازی درمانی گروهی روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت عزت نفس دانش آموزان ناشنوا می باشد. ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می رسد.

کلید واژگان: اضطراب، بازی درمانی گروهی، عزت نفس، ناشنوا  
تاریخ ثبت در بانک 25 خرداد 1401