کد sr-48902  
عنوان اول ارزیابی وضعیت پوسیدگی دندان در کودکان اوتیسم و مقایسه آن با کودکان سالم  
نویسنده سمانه همتی  
نویسنده رضا سلیمانی  
نویسنده سید جابر موسوی  
نویسنده اعظم نحوی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد  
شماره پیاپی 121  
سال 1401شمسی  
ماه تابستان  
شماره صفحه (از) 176  
شماره صفحه (تا) 183  
زبان فارسی  
توضیحات مقدمه
اوتیسم یک اختلال تکاملی، روانی- عصبی است که در ابتدای دوران کودکی بروز می نماید. اختلال طیف اوتیسم با ناتوانی در تعاملات و ارتباطات اجتماعی، الگوهای محدود رفتاری و حساسیت های حسی غیر معمول همراه است. با توجه به اینکه در رابطه با مشکلات دندانی بیماران اوتیسم مطالعات اندک و نتایج مطالعات در تناقض هستند، مطالعه حاضر با هدف مقایسه dmft در کودکان 3 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم در شهر ساری انجام شد.

مواد و روش ها
در این مطالعه موردی شاهدی، 70 کودک مبتلا به اوتیسم و 70 کودک سالم با دامنه سنی 3تا12 سال در شهر ساری در سال 1399 مورد ارزیابی قرار گرفتند. سن، جنس، تحصیلات والدین و تعداد فرزندان در هردو گروه ثبت شد. در نهایت dmft کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان سالم با یکدیگر مقایسه شدند. برای آنالیز داده ها از آزمون های آماری Chi_Square و Mann_Whitney استفاده شد. P <0/05 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها
طبق نتایج مطالعه میزان تحصیلات والدین (تحصیلات مادر P=0.279، تحصیلات پدر P=0.295)، سن (P=0.832)، جنس (P=1.00) و تعداد فرزندان (P=0.397)در دو گروه دارای تفاوت معناداری نبود ولی شاخص های d و dmft P<0.001 در گروه کودکان مبتلا به اوتیسم بطور معناداری بیشتر از گروه کودکان سالم بود.

نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه فوق، میزان شاخص dmft در کودکان مبتلا به اوتیسم بطور معناداری بیشتر از کودکان سالم بود. انجام برنامه های پیشگیری در خانه و کلینیک برای بهبود سلامت دهان کودکان مبتلا به اوتیسم ضروری می باشد.

کلید واژگان: اوتیسم، کودکان، پوسیدگی  
تاریخ ثبت در بانک 25 خرداد 1401